Gå til innhold

1983 Saab 900 hvor få tak i deler til gasser og forbrems

Ranger emnet


Burobeng

Anbefalte innlegg

Jeg har lagret en -83 900 som skal bli bruksveteran, og hadde den på eu-kontroll idag. CO-utslippet var på over 6%, og grensa var 4,5. Jeg fikk tips om å bytte nål og dyse i forgasseren, men hvor får jeg tak i dette? Det er også et problem med bevegeligheten i parbremsarmen på høyre calipper, er det noen som har noe slikt liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forgasser er det snakk om? Jeg kjenner til de fleste Pierburg, Keihin og Weber, har hatt lite med SU-gassere å gjøre om du har dette. Men kan aldri tenke meg de ville plassere en justeringsskrue et sådan sted.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hatt akkurat slik Saab som det er snakk om her, og kan bekrefte at justering skruen sitter 'oppi' forgasserolja.

 

Du skrur ut lokket og tar ut 'pinnen' som bader i forgasserolje og skrur på blandings skruen. Vær obs på at skruen er venstre gjenget, slik at når du skrur MED KLOKKA, gir du bilen mer bensin/høyere CO, når du skrur MOT KLOKKA gir du bilen mindre bensin/mindre CO. Det er dette du ønsker å oppnå.

 

Når disse forgasserne blir slitt, kan det hende det ikke er mulig å stille CO lavt nok; da gir forgasseren bilen for mye bensin uansett. Hvis dette er tilfellet må du bytte noen deler i forgasseren, bl.a. dysenål, mener jeg (tror faktisk du må bytte dyse også, da denne blir slitt p.g.a. at dysenåla er i kontakt med denne titt og ofte).

 

Prøv for all del å stille på forgasseren og ta en ny måling før du overhaler den; det hadde i hvertfall jeg gjort.

 

Lykke til!

 

 

Mvh Movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dyser slites ikke og trengs ikke byttes. Derimot så er nåleventil på flottør en slitedel som bør byttes av og til. Når denne er slitt og ikke tetter når den skal, så blir bensinnivået i flottørhuset for høyt og motor får mer bensin enn meningen. Ved bytte av nålventil på flottør så må flottørhøyde sjekkes/justeres etterpå.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var sånn det var, ja :thumb

 

Det du sier høres veldig logisk ut og er sikkert helt riktig :-)

 

Edit: Ble plutselig litt usikker på om det quattro73 sier er 100% sant. Skal dog ikke prøve å motsi han da jeg ikke har nok kunnskap om akkurat dette.

 

Mente at det var en annen nål en flottørnåla i disse forgasserne som gikk opp og ned i en sleide. Denne skal tette mot en "dyse" (i mangel av bedre ord) i bunn. Når denne "dysa" blir utslitt, får motoren for mye bensin. Denne dysa trodde jeg ikke hadde noe med flottør nåla å gjøre. Videre mente jeg at dette hadde noe med at forgasseren var såkalt Constant Depression (konstant undertrykk - undertrykket løfter nåla?) å gjøre. Godt mulig jeg tar feil.

 

Mener ikke å kverulere og er absolutt åpen for at jeg tar feil... kanskje jeg lærer noe nytt når noen som vet forteller meg hvordan dette egentlig henger sammen?

 

Mener ihvertfall at det jeg skriver om justeringen er sant.

 

 

Uansett får du ha lykke til med SAAB'en... fin bil som kan gå langt uten særlig mer enn normalt vedlikehold, det der.

 

 

 

 

Mvh Movikong.

Endret av Movikong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en gammel lærebok om denne forgasseren på nett:

http://volvo1800pictures.com/video/bildband/Kommentarer%20till%20bildband%20Forgasare%20Zenith%20Stromberg%20175%20CD%202%20SE%20del%201%20och%202.pdf

 

Teksten ved bilde 32 omhandler kontroll av brenselsnål, og anbefaler bytte av denne og munnstykket ved slitasje. Jeg oppsøkte en eldre saabmekaniker som mente at det sjelden var noe å hente på justering av disse forgasserne i forhold til co, men at jeg trolig måtte bytte disse slitedelene. Han anbefalte å bytte membran samtidig. Bilen har over 300 000 km, så slitasje er ikke utenkelig!

 

Læreboka beskriver et sett spesialverktøy som er nødvendig for å justere/bytte dette munnstykket. Foreløpig har jeg ikke åpnet gasseren, jeg skriver her for å finne ut hvor jeg kan få tak i deler og verktøy dersom bytte er påkrevd. Jeg går ut fra at bytte også er interessant siden for fet blanding trolig gir økt bensinforbruk.

 

Når det gjelder bremsecaliperene så er de bare demontert, ikke plukket i biter. På høyre caliper har ikke parkbremsarmen like god bevegelighet som venstre, så her er det nok noe feil. Hjemme før eu-kontrollen fikk vi justert dette så det virket bra, men fremme på verkstedet hadde bremsene lagt seg litt på. Det er mulig den dårlige bevegelsen på parkbremsarmen påvirker selvjusteringen, for når jeg kom hjem igjen lå bremsen hardere på og var blitt varm. Jeg skal skru opp caliperen og se om den kan repareres, men om jeg ikke får til dette vil jeg gjerne kjøpe en caliper høyre foran.

 

Østborg, har forumet noen funksjon slik at jeg kan kontakte deg direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nok utrolig nok Q litt feil.

 

På en forgasser med variabel venturi er det normalt å skifte dyse og dysenål saman, pga mekanisk slitasje da disse glir inni hverandre.

 

Belgen bør også skiftes, og fyles opp med passelig mengde ATF olje.

 

Justere blanding kan man gjøre under forgasseren, man justerer dysa under, og nåla oppi.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår