Gå til innhold

Speedometerjuks.

Ranger emnet


Ulken

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en RAV 4 2005 Modell. Har en mistanke om at bilen er kjørt mer enn speedometeret viser. Dette er jo litt sent å reklamere på, men lar det seg gjøre å få det skjekket om det er differanse mellom det speedometeret viser og det som ligger lageret i speedometeret. Bilen er kjøpt nordpå og selger sier det ikke lar seg gjøre å skjekke dette. Er dette riktig. Er veldig takknemlig for svar. Det er synd når man betaler nesten 400.000 kr og får en bil som kanskje har vært demostrasjonskjørt, når jeg har betalt nybilpris. Om jeg selv skulle bytte inn bilen etter kort tid ville den falle ganske mye i verdi.:well:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt bilen siden 2005 og begynt å lure på dette ?

 

På de fleste biler er det ikke mulig å finne i bilen ut om speedometer er juksa med.

Sjekke servicehistorikk hos merkeverksted er en mulighet.

 

Om du lurer på om bilen var brukt når du kjøpte den ny, så kan du vel bare sjekke når den er førstegangsregistrert?

 

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var første eier. Etter at Toyota solgte den til meg. Så serviceheftet er helt riktig. Men hvis bilen har vært brukt som demostrasjons bil, (noe jeg har hatt mistanke om hele tiden) og selger har justert tilbake speedometeret til nærmere null, så er det jo vanskelig å bevise. Det er derfor jeg spør om noen vet at om det går an å jukse med speedometeret. NAF hadde en artikkel i Motor om speedometerjuks. Har vært i kontakt med dem, men der er det ikke noe fornuftig svar. De sier at den artikkelen gjaldt gamle biler, og særlig importerte bruktbiler. Men går det an å jukse på gamle biler, så må det da gå an på nye (Demo biler). Hvis en demobil har kjørt fek.s 20000 km. eller mer og de stiller tilbake speedometeret til 10 så er bilen plutselig ny igjen. (Ikke demobil) Og hvis de i tillegg gjør hva de kan for at den skal virke ny, så er det jo ikke godt å se det med en gang.

Endret av Ulken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kjøpte du bilen og når er den førstegangsregistrert er det som har betydning i denne saken.

Dog, du vil ikke komme noen vei i denne saken uansett da bilen er 7 år gammal.

Tror ikke en Merkeforhandler i Norge tar sjansen på å stille tilbake km standen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mitt spørsmål er bare om noen vet om det lar seg gjøre å stille tilbake speedometeret, og om det lar seg gjøre å sjekke om dette er blitt gjort? Det er svar på dette jeg vil vite. Saken har vært tatt opp tidligere uten hell. Men etter at jeg leste den artikkelen i Motor om speedometerjuks kan jo saken bli aktuell igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om bilen skulle ha blitt brukt til demokjøring, regner jeg med dette må ha vært en kort periode. Og da er det neppe mange km det er snakk om. For det andre, har ikke dette noe å si på bilens pris nå. Om den har gått 150000 eller 155000 har ikke en dritt å si for prisen når bilen er 8 år gammel.

 

For det tredje, det er altfor sent å i det hele tatt tenke på å gjøre noe med dette nå.

 

Og sist, men ikke minst, en norsk merkeforhandler tar ikke sjansen på slikt. Det er forbeholdt bakgårdssjapper og de som eksporterer i stor skala fra tyskland o.l.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo ingen hensikt å sjekke vognkortet. Det står jo ikke noe svar på mitt spørsmål der. Hvis bilen har vært kjørt som demo på prøveskilt. Fremdeles ikke noe svar på mitt spørsmål i vognkortet. Nei man skulle ikke tro at en merkeforhandler ville gjøre det, men hvorfor skulle man stole mer på dem enn en annen kjeltring. En av grunnene til at jeg vil ha svar på mitt spørsmål kan jo være å få tatt en merkeforhandler. Men jeg får jo ikke svar på mitt spørsmål ved å diskutere vognkortet. Fremdeles savner jeg svar. Håper det kommer et fornuftig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta en ringerunde i nærområde og spørre om de prøvekjørte en RAV4 i 2005? Spør dem også hvor langt de kjørte. Noter deg tallene, og summér alle prøvekjøringene, Hvis summen blir større enn kilometerstanden da du kjøpte bilen, så har du nok blitt lurt ja. I så fall kan du skru kilometerstanden tilsvarende tilbake selv, så er du kvitt hele problemet.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål er fremdeles om noen vet om det lar det seg gjøre å få det skjekket om det er differanse mellom det speedometeret viser og det som ligger lageret i speedometeret.

 

Toyota Norge svarer nei på dette spørsmålet.

 

Servicehistorikk/verksted, SVV (EU) og evt forsikringsselskap er eneste muligheter i følge dem, men du var hjertelig velkommen til å ringe kundeservice Toyota Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota Norge vil selvfølgelig si nei. Men takk for hjelpen. Vet ikke om du har lest en artikkel i Motor for en tid siden. Nummer 06.2012. Der står det en artikkel om speedometerjuks. Har vurdert å kontakte Toyota direkte, men det kan vel by på litt problemer. Jeg er ganske sikker i min sak, men kan ikke beskylde noen for noe når jeg ikke er sikker. Har hatt mine mistanker hele tiden at noe var galt, men det var etter at jeg leste artikkelen i Motor at mistanken kom tilbake og at jeg fikk lyst til å sjekke mer. Hvis jeg skulle byttet bilen etter kort tid hadde den tapt seg mye i verdi (pris), selv om jeg ikke hadde kjørt så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår