Gå til innhold

Ulyder i Audi 80 1.8s

Ranger emnet


Jane420

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en jente, og har derfor ikke så mye peiling på akkurat dette. Tenkte derfor at dette var det rette stedet å spørre om dette på.

 

Jeg har en Audi 80, 1988 modell som har begynt å lage litt ulyder mens jeg kjører. Jeg har prøvd å finne ut litt når det skjer, så jeg skal prøve å forklare så godt som mulig. Den ene ulyden er som regel der hele tiden mens jeg kjører. Og med en gang jeg passerer 70/80, så blir denne enda værre. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare lyden, men det er på en måte en "sterk" lyd, akkurat som en vanlig lyd som kommer fra bilen når du kjører, men en mye sterkere og værre lyd. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg.

 

En annen ting, er en pipelyd som har begynt å komme når jeg kjører i gang, som regel på 1/2 gir. Når jeg kjører i lav fart, og når jeg gasser på mye i 1. og 2. gir. Denne lyden slutter som regel når jeg drar opp i 3 gir, og om jeg holder inne clutchen og bare triller.

 

Trenger hjelp, ASAP! Jeg har null peiling, og vil jo gjerne finne ut av hva det kan være så jeg evt kan fikse det.

 

Å sette den på verksted er ikke et alternativ for meg, da jeg har en far i Telemark som kan fikse det bare jeg finner ut av feil. Som dere sikkert skjønner, er det unødvendig for meg å kjøre 4 timer for å kanskje se på noe som vi ikke finner ut av.

 

Setter pris på all hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille fjerndiagnose er aldri enkelt, mye enklere om man har bilen foran seg og selv kan høre, prøve og fremprovosere.

 

Den første lyden, er det motorlyd, klonking, klirring, hvining, rakling? Eller er det så enkelt som høyere eksoslyd grunnet hull i eksosen? Kommer det fra motor/foran/bak/i humper/svinger? Siden det kommer først over 60 km/t så kan det skyldes hjullager. Forsvinner lyden når du svinger til den ene siden og blir sterkere når det svinges til den andre?

 

Når det gjelder pipelyden så kan dette komme av bremser som henger litt, dette kan du finne ut dersom en eller flere bremseskiver/felger er unormalt varme etter en kjøretur. Husk at bremseskiver kan bli temmelig varme så ikke legg hånden på uten videre. forsvinner denne lyden om du triller med clutchen inne - uansett fart og girvalg?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår