Gå til innhold

Feil på lambdasonde/svinghjulssensor

Ranger emnet


magaas27

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte 745 med b230f motor og lh 2.4 ledningsnett for en liten stund tilbake.. Akkurat 2 uker dette begynte bilen og fuske. Jeg feilsøkte bilen og fikk feilmelding på lambda.. I det jeg skulle bytte den la jeg merke til at det var en lambda i eksosmanifoilen og en på katalysatoren. Jeg tenkte ikke mer over det og prøvde å bytte den i manifoilen, men den riket seg faen ikke av flekken.. Bestemte meg da å bytte den i katalysatoren, og bilen ble god, etter en stund igjen fikk jeg samme feilmelding og bilen gikk ikke slik den skulle. Ja, jeg "resetta" hjernen. Problemet har nå kommet tilbake og svinghjulssensoren og lambdaen får jeg feilmelding på. Derfor er spørsmålet mitt : der noen spesiell grunn for at jeg har 2 lambdasonder, kan det være det som er "det store" problemet? Det er kun en kontakt for lambdasonden, altså det er kun plass til å bruke en av gangen. Det ser nesten ut til at den i manifoilen er sveisen fast! Har prøvd absolutt alt for å få den ut... Jeg har lest at på biler etter år 2000 er det vanlig at bilen har 2 lambdasonder, en diagnoselambda og en reguleringslambda.. Men syns dette er rart siden lambdaen i manifoilen er sveisen fast og at bilen er fra 19før krigen.. Takker på forhånd for svar!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett både 240 og 740 med begge plasseringer, både på manifolden, og rett før katalysator, er rett og slett forskjeller mellom årsmodeller eller noe i den dur. Står den bak kat, så er det egentlig bare ett blenda hull som en lambdasonde passer i, for kontroll, evt for OBD-systemet i statene i mange år.

Skal ikkje stå noe der på din bil i såfall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmelding på "lambda" er ikke nødvendigvis feil med labdasonden i seg selv. Det betyr bare at lambdaen registrer feil blanding. Om du ser feil på svinghjuls-sensoren, så ville jeg sjekket det først. Om tenningen ikke er slik den skal, vil lambda bli feil.

 

skjønner! får sensoren idag, så vi får se på det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Sensoren er byttet, og hjernen er resetta.. bilen går fint, plutselig dør den uten noen forvarsel! begynner å bli drittlei!

får feilkode 131 og 214..

 

Hadde sjekket ledningene til svinghjulssensoren om du ikke allerede har gjort det. Greieste er vel å finne fram koblingsskjema og sjekke motstand mellom kontaktene til svinghjulssensoren og tennings-hjernen (mulig jeg tar feil her, og signalet går via bensinhjernen først).

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår