Gå til innhold

Startproblemer dieselbil

Ranger emnet


nitapita

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med å starte bilen min i vinter, og håper at noen her inne kan hjelpe meg med å finne ut hva det kan være. Jeg kan ingenting om bil.. Når jeg prøver å starte bilen min, skjer det ingenting. Det eneste jeg kan høre er en "klikkelyd", som kommer fra venstre side i dashbordet, der sikringene mine sitter, eller motorrommet. Noen ganger starter den etter x antall forsøk, andre ganger ikke i det hele tatt. Problemet kom som sagt med kulda, men nå virker det ikke som om temperatur spiller noen rolle i det hele tatt. Veldig frustrerende!

 

Jeg har nylig byttet batteri, det virket å hjelpe en liten stund, men så kom problemet tilbake. Jeg har prøvd å finne ut litt om dette, og har forstått det slik at det kan være glødeplugger, startmotoren eller dynamoen (og sikkert masse annet). Det letteste hadde sikkert vært å kjøre den til et verksted når den starter, men jeg synes det er kjedelig å skulle bruke masse penger på noe slikt hvis det er noe jeg kan finne ut av selv... Dette er forresten en Peugeot 207sw..

 

Håper noen kan hjelpe meg, og forklare med teskje.. Jeg er trossalt en jente, og bil er IKKE min sterkeste side. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse småkøyring?

Har du sjekket batteri og lading?

 

Ladespenning bør være rundt 14v. Eit fullada batteri har rundt 12,68v. Tomt batteri har 11,75v. Batteri med ca 25% kapasitet har 12v.

Vedlikeholdslader du batteriet om vinteren?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kontroller batteriet, dette gjør du med å måle syrevekten hvis dette er mulig.

Så sjekker du ladespenningen dynamoen gir ut. Punkt 1 er å ha strøm.

 

Hvis du har strøm, men likevell så klikker det, så er det nok startmotoren som begynner å bli sliten.

Det du kan gjøre er å sjekke alle ledningene som går inn på startmotoren ser fine ut. Sjekk om kabelen som går til selve startinnslaget får strøm når du vrir nøkkelen på start. Det kan du enkelt sjekke med å belastningsteste med å koble en 12v H4 pære på kabelen. Hvis alt dette er ok så kan du mer å mer tenke på å bytte startmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår