Gå til innhold

hvitblå røyk fra 530 DAT

Ranger emnet


rumo20

Anbefalte innlegg

Gjelder en 530 DAT 2003 mod

 

Var på vei hjem fra jobb i dag og fikk pluteselig se i bakspeilet at jeg holdt på å røklegge hele E18..

Farten var da rundt 110 km, jeg hadde ingen feilvarsler i instrumentpanelet.

 

Jeg fikk stoppet bilen, og jeg skal si at bilen forsvant i røk, trodde det var brann og stoppet motoren og da forsvant røken. Åpnet panseret, med der var alt like rent og pent som det alltid har vært, ingen oljelekasje eller annet som jeg kunne se.

 

Startet bilen igjen og etter en liten stund begynte den å blåse ut hvitblå røyk igjen.. motoren hverken fusket eller hadde noen andre unoter, hverfall ikke som jeg kunne kjenne igjen.

 

Er det noen flinke mennesker her som har peiling på dette? Hva er problemmet med bilen min?

 

Mvh

Rune

Endret av rumo20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok sjå deg om etter ein nye turbo. Du kan ta og kjenne om det er slark på akslingen på turboen.

Det kan være ventiltettningane, med då trur eg oljeforbruket hadde komt gradvis. Og at det hadde bare vore blårøyk rett etter oppstart før det blei værre.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Sjekk hvordan kjølevæska på bilen ser ut og få sjekket turboen. Om det er turboen så bør du ikke bruke bilen noe særlig mer for da kan det ende opp med at motoren går på ren olje og da får du ikke stoppet motoren før den går til h...

 

Ved deffekt toppakning så vil du svært sjelden oppleve blørøyk. Men hvit fuktig røyk som lukter søtt.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår