Gå til innhold

740GL høyt bensiforbruk

Ranger emnet


ASevenfold

Anbefalte innlegg

Halla Sliter en del med fryyyktelig høyt bensinforbruk på 740'n min (B230A) usikker på eksakt hvor mye, men regner med ca. 1,3l på mila...

Har nylig bytta luftfilter og bensinfilter, uten hell, om noe så synes jeg at forbruket har steget. (Noe jeg ser på som logisk med tanke på at bensin strømmer bedre gjennom nytt filter)..

Bilen virker litt dau og med dårlig gassrespons, samt mangler lydpotte.

 

Satt akkurat og lurte på om jeg burde bytte dyser? Etter min tankegang vil feil/slitte/skitne dyser forårsake dårlig gassrespons og hvis de er for store; høyere forbruk på bekostning av dårligere respons.

 

Haka her er at jeg har null erfaring på å bytte/sjekke dyser på bil, noen som kan forklare litt?

Evt. nevne andre mulige årsaker?

 

Blir litt dyrt for en borteboende lærling dette her

Håper noen kan hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt rundt ulike sensorer (Ikke så sikker på hva som er hva enda). Jeg fant et par ledningsbrudd, men klarte ikke å se noen tilkoblingspunkter som manglet ledninger... noen som har 740 (B230A) som kan si noe om disse hvis jeg legger ut bilder?

 

Du bør tenke over hvordan du kjører bilen,her er det mye og hente. Volvo på det årstallet er kjent for å bruke drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b230a har da ikke noen sensorer til motorstyring, eller dyser for den saks skyld, er jo god gammeldags forgassermotor det der :)

 

Bensinforbruk henger jo litt sammen med kjøremønster og kjørestil. Men 1.3 på by-kjøring høres ikke så voldsomt urimelig ut. Om du holder deg til ca 90km/t på langtur og bruker under literen så skal du vel egentlig være fornøyd.

 

Om du fremdeles er misfornøyd, sjekk og evt reparer forgasseren:

 

B230a gasseren er herlig simpel. Sitter ett spjeld på innsugsiden som kontrolleres av gass-pedalen, ett stempel på innsiden av det som løftes høyere jo mer luft som passerer gjennom forgasseren. Til stempelet er det koblet en nål som brukes for å justere mengde bensin som suges ut av flottørkammeret. Jo høyere stempelet står, jo mer bensin får motoren. Flottørkammeret har en flottør som stiger jo mer bensin det er i kammeret. Når riktig nivå er nådd dytter den en ventil stengt slik at bensinpumpen ikke klarer å fylle på med mer bensin. Er nivået for høyt, kan bensinforbruket øke. Er nivået for lavt vil motoren ikke få bensin i bratte bakker.

 

1) Sjekk at choke-wire er riktig justert, skal stå i helt avstengt posisjon med choke-handtaket helt inne

2) Sjekk at membranet i gasseren er helt (med defekt membran vil ikke motoren oppnå fult turtall)

3) Sjekk at flottørene ikke er lekke, og at flottørventilen stenger

4) Sjekk og fyll på ATF olje på forgasseren (under det gule lokket)

5) Sjekk at nålen i forgasseren ikke er slitt, ta ut stempel fra forgasseren og sjekk at nålen ikke har "groper" noen steder. Skal bli jevnt tynnere jo lengre ned du kommer. Hvis slitt, bytter du nål og sete og får justert inn forgasseren med co-apparat (viktig!)

 

 

Kontroller også tenning:

1) Finn hakket på yttersiden av reim-hjulet, mer det med hvit korrekturlakk eller lignende

2) Skaff tenningslampe, og fest den på pluggledningen som går til fremste tennplugg.

3) Les av mot merkene på regreim-dekselet. Tenningen skal stå på ca -10grader på tomgang (om jeg ikke husker feil, skal stå på klistremerke på torpedo-veggen). Hvis ikke, må du løsne fordeleren og rotere den til du har riktig tenning.

4) Kontroller at tenningen kommer tidligere jo høyere turtall. Hvis ikke, bytt fordeler.

 

 

Annet tips til billigere driftskostnader med en b230a er å kjøre på e85. Må da justere forgasseren for å få noe fetere blanding, stille tenning noe tidligere og evt slipe litt av nålen.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår