Gå til innhold

16år, øvelseskjøring, ikke tilgang til manuell bil

Ranger emnet


Elendig

Anbefalte innlegg

Yo!

Jeg er seksten år gammel, og har derfor store planer om å begynne med øvelseskjøring når det går mot sommer og bar vei. Men! Familiens bil som jeg har tilgang til, er en XC70 automat. Og dette er et problem, ettersom jeg naturligvis ønsker å øvekjøre med manuell. Familien er ikke i en økonomisk situasjon som gjør det mulig å investere i en bil til.

Jeg da to muligheter:

- Kjøpe en rimelig bil selv med manuelt gir

- Satse på å låne andres biler med manuelt gir

 

Sånn jeg ser det, så er det viktig å få kjørt mye med manuelt gir for å automatisere giringen. Derfor er situasjonen min en smule kjip.

 

Tanker? Er det nok å kjøre med manuell i kjøretimer og med andres biler? Er det veldig stress for meg som sekstenåring å kjøpe og eie bil? På forhånd hjertelig takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får lånt av noen, er det jo en mulighet å kjøpe en billig bil med skilter, og eu-godkjenning. Finnes mye greit under 10 tusen hvis det bare er til dette.

 

Ikke noe problem å eie bil når du er 16, forsikring går også bra.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite at det går greit å eie bil! Men så er jo spørsmålet om det er verdt å kjøpe en bil til ti tusen - til den prisen får man vel stort sett bare gamle problemer som har kjørt langt. Om jeg uansett skal kjøpe bil når jeg blir atten (feks Fabia 2002, ~40000,-), gjør det noe forskjell om jeg kjøper denne to år før mtp pristap og andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kjøpe :)

 

Bil er tapsprosjekt uansett, og kjøper du din første bil nå så har du grei bil når du har lappen :) Ville ikke bekymret meg for verditap i den prisklassen(40 tusen)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du ikkje har råd til noko fin bil no så kan du jo kjøpe en bil som dette

Ford Fiesta FLAIR 16 V 1997, 142*197 km, kr 8*684,- -

til å lærekjøre med. liten motor, lite drivstoffforbruk, billig forsikring osv...

er jo ikkje noko fint å sjå på men det er nå berre å selge når du får lappen og fohåpentligvis klart å spert opp litt pengar :)

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv kjøpt meg egen bil til øvelsekjøring i år og vil si at en volvo en litt eldre volvo er en flott bil å øvelse kjøre med etter som de tåler ganske mye å er billige i drift å billig forsikring volvo fra 200-900 serien er jo ganske greie biler å se på syntes jeg. + du får dem i alle pris klasser. men vis du ikke får registrert den på deg så er det jo ikke verre en å få foreldra dine til å registre bilen på dem å du sparer penger når det gjelder forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår