Gå til innhold

Diagnoseverktøy

Ranger emnet


Askulf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kan noen hjelpe meg i riktig retning for å kjøpe et diagnoseverktøy?

Garantitiden er utløpt, og jeg kommer til å utføre de fleste reparasjoner selv (olje, bremser osv). Da tipper jeg at jeg har behov for en slags scanner, med mulighet for å slette feilkoder.

 

Trenger man en laptop eller tablet? Hva er mest funksjonelt? Jeg ser at prisene varierer fra par hundringser til mange tusen, hva trengs?

 

Jeg har søkt på forumet, men jeg har fint lite peiling på dette så håper på tips. Bilen er forresten en 2010 Octavia.

På forhånd takk for svar!

03A6, 10Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd vil avhenge av hva slags bil du har,

men side vi er litt synske her, så gjetter jeg på noe fra VAG.

 

Biler nyere enn ca 2005 trenger instrument med CAN-bus. Billigkabler vil derfor ikke fungere.

Det beste blir en original VCDS kabel +SW (for PC) fra Ross-Tech, men det koster ca 2500 kr.

 

Et alternativ er enn frittstående feilkodeleser.

Et par forslag er diskutert her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/passat/296535-diagnose-system.html

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd vil avhenge av hva slags bil du har,

men side vi er litt synske her, så gjetter jeg på noe fra VAG.

 

Biler nyere enn ca 2005 trenger instrument med CAN-bus. Billigkabler vil derfor ikke fungere.

Det beste blir en original VCDS kabel +SW (for PC) fra Ross-Tech, men det koster ca 2500 kr.

 

Et alternativ er enn frittstående feilkodeleser.

Et par forslag er diskutert her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/passat/296535-diagnose-system.html

 

--

 

Som han skriver, "Bilen er forresten en 2010 Octavia"

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kan du fortelle meg hva VCDS er? Vil en VCDS kunne endre koding på div funksjoner (feks sentrallås++)?

De håndholdte som du linker til, mangler de mulighet til "omkoding"?

Er Ross Tech produsent av kabler og software, har de noen konkurrenter eller er det de som gjelder?

Og ja, Octavia 2010

03A6, 10Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VCDS = Vag-com-diagnostic-system og laget av/for Ross-tech og finnes i full-versjon og lite-versjon: VAG-COM - Wikipedia, the free encyclopedia. Tror du må kjøpe orginal kabel og fullversjon for å forandre på div. funksjoner. Min håndholdte kan kun lese av og nullstille feilmeldinger(slå av varsel-lamper). Finnes helt sikkert uorginale kabler, men har skjønt etter å søke på nettet at de oftest ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Diagnoseverktøy, i den ene eller den andre formen, er kjekt å ha for mange av oss.

Men jeg har noe jeg lurer på med disse:

- med fullversjonen, kan man endre lysoppsett?

- kan man f.eks få speilene til å slå inn straks man slår av tenninga?

- fullversjonen, kun til bruk på laptop, ikke håndholdt?

 

TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Trenger du en scanner for sletting av feilkoder ville jeg anbefalt iCarsoft sine scannere. De er enkle å bruke og finne feilkoder etter et kjapt søk. iCarsoft i908 fungerer forresten til din octavia: http://dashcambutikken.no/produkt/bildiagnose/icarsoft-i908-vw-audi-skoda

 

Reklame for egen butikk? :P  hehe

Med tanke på at du har kopier og limt inn så og si det samme på flere tråder.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kjøpte nylig en veldig billig "Mini VAG505" fra Kina. ca 250 kroner med frakt.

Så har jeg en i hanskerommet på bilen -uten å være avhengig av PC.

 

Ser ut til å funke greit nok, men  blir ikke helt i samme klasse som produktene fra Autel.

 

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_sop=15&_nkw=mini%20vag505&rt=nc&LH_PrefLoc=2&_trksid=p2045573.m1684

 

41GAxyEVxsL._SY355_.jpg


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår