Gå til innhold

Turboproblemer på min 406 HDi 110 hk 2000 mod

Ranger emnet


matses_51

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har eid en 2000 modell Peugeot 406 som har hatt ladetrykksproblemer så lenge jeg har hatt den, nå begynner jeg å bli rimelig lei da verken Peugeot forhandleren, Peugeot Norge og jeg ikke finner ut av det.

 

Turbotrykket forsvinnet sporadisk når man girer ned eller har pådrag mellom 2000 og 3000 o/min.

Merker spesielt problemet i 3 gir hvis jeg for eksempel skal kjøre forbi.

Turtallet blir liggende på litt over 2000 ca jeg gir full gass men det virker som turboen ikke gir skikkelig ladetrykk. Med en gang jeg kommer til 3000 kjenner jeg at bilen "stikker" til. Slipper jeg turtallet ned til 1200-1400 og så gir full pedal slår turboen inn med en gang og jeg har bra drag hele veien.

"Feilen" må nesten fremprovoseres, men jeg reagerer på at bilen stikker plutselig til på 3000 av og til.

 

Bilen har i en periode nå oppført seg bra, men nå som det har blitt mildvær igjen har problemet gjenoppstått.

Trodde probelmet var løst da de plugget igjen EGR systemet i høst.

Følgende er gjort med bilen:

- EGR vakumklokke byttet

- Alle vakuum slanger kontrollert

- EGR system koblet ut

- Sjekket at vakumklokke på wastegate beveger seg

- Forsøkt med ny magnet ventil for vakumklokke for wastegate

 

Noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Jeg har hatt lignende problemer med min. Ladetrykket kom og gikk litt som det ville.

Tilnærma livsfarlig i kryss hvor rask akselerasjon var nødvendig.

 

For og sjekke litt gjør du følgende:

 

Magnetventilen/ladetrykksventilen som sitter på torpedoveggen, der kobler du av begge vakuumslangene og kobler de sammen. Ta deg en kjøretur og se hvordan bilen oppleves nå.

 

Du burde få masse turbotrykk og kanskje en motorlampe pga for høyt trykk.

Jeg fikk det på min, men så er den chippet i tillegg...

 

Nå vet ikke helt jeg hva som var feilen for min del, men jeg avdekket bla diesel i ledningsnettet da det ene stikket på dieseltemperatursensoren lakk..

 

Jeg tok ut gasspotensiometeret (det stikket nærmerst "hjulet" gassvaieren legger seg rundt i motorrommet). Gjorde dette rent, dynka det i 5-56 og satt det sammen.

 

Gjorde samtidig rent luftmassemåleren med no skikkelig bremserens. Fysøren så mye bæsj det kom ut. Etter dette funka alt som bare juling, ikke vært et problem i ettertid.

 

 

Lykke til! Gi meg gjerne et hyl om det gikk seg til! :-)

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår