Gå til innhold

Frossen motor!LØST

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Chevrolet Starcraft som det har vært dårlig med frostvæske på i vinter pga av lekasje, så når den ble kjørt i sommer så var det bare vann på den. Før vinteren ble det fylt på frostvæske, men det var ikke noe batteri på den da så fikk ikke startet, klemte bare på slangene så det surklet og vannstanden gikk ned og etterfylte. Nå er det sånn at hele ekspansjonstanken er tom, og det er bittelitt is i bunnen av ekspansjonstanken (lokket er også sprukket, så har et håp om at dette er kun vann som har rent nedi). Slangene er harde, men det føles som om det er pga kulda og man kan klemme litt på dem, MEN jeg er kjempe redd vannet som kan være i motoren har frosset, er det noen som værsåsnill kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre?? Vurderer å få naf til å hente den og sette den på verksted for å fikse lekasjen og alt annet. Værsåsnill å kom med det hvis du har noe som helst å komme med, haster litt :/

 

Tusen takk for alle snille sjeler på BliForumet :D :D

Endret av Lars Verde

- Volvo 242 B19 1978 (solgt)

- Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frostvæske i seg selv blir ikke hard is, men heller en slush/grøt. Vann kan fryse bunnfast, og da er ting værre. Det beste du kan gjøre er å få den inn et sted varmt, uten å starte motoren på bilen. La den stå der hvertfall over natta, så får du ta en titt igjen dagen etter. Er du heldig er alt OK - er du uheldig har vannet som har ekspandert (blitt til is) skadet motoren din.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motorblokka så sitter det frostplugger som skal sprette ut hvis vannet fryser. Se om du finner noen løse sånne. Du bør ikke prøve å starte den for da kan det gå galt. Fyll etter så mye frostvæske du får på den, men først så bør du ta av den nedre radiatorslangen for å se om det kommer noe der.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må og være litt snill, dvs slutt med "Hjelp!!!" i overskrifter: Jeg synes jeg redigerer det ofte vekk fra trådene dine og tenk hvor slitsomt om alle skrev (skreik) det? ;)

hehe, sorry, jeg skjønner det godt, skal slutte :)

 

Opelduude: I morgen blir bilen hentet av NAF og så kjører de den opp på et lokalt mekonomen verksted som skal tine den og undersøke så får nesten ta det derifra, men tusen takk for hjelpen :) og en ting til, hvis frost pluggene har gått, hvor dyrt er det "ca" og fikse? :)

- Volvo 242 B19 1978 (solgt)

- Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår