Gå til innhold

Vaske bort vinteren

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt flere turer til Oslo i vinter + alt for mange kalde grader ute så har jeg ikke fått vasket bilen så mye som jeg bruker. Det merket jeg da jeg skulle prøve å vaske bilen idag.

 

Øvre del av bilen ble ren, men bakluke + delen som er utsatt for sprut ble ikke bra. Mye igjen, små nupper i lakken på en måte.

 

Jeg brukte først av fettning, en helt vanlig en jeg kjøpte på biltema? eller bil xtra. Gikk på med høytrykk etterpå, såpe + svamp men ble ikke kvitt nuppene.

 

Bak vinduet var også helt j**li, men en runde med industri rens / sitrusrens fikk bort møkka fra ruta. Men vil ikke bruke den på lakken.

 

Noen som har noen tips, evt produkter som skal hjelpe mot nuppene i lakken?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort avfetting er beregna for å ta asfaltflekker. (ganske effektiv til dette)

Den trenger vanligvis ikkje å brukes ved kvar vask, men ved behov.

Denne skal ikkje blandes ut og tilføres tørr lakk. (ta taket og)

 

Surfex er avfetting beregna på vanlig dritt. Denne blandes ut. Typisk er mellom 1:10 og 1.20.

 

IronX tar metallpartikkler som er på lakken. Blandes ikkje ut og tilføres helst tørr bil.

 

 

Eg har disse avfettingene. Surfex brukes før kvar vask. Prickbort brukes etter behov (f.eks. for kvar 2-3 vask)

 

IronX Har eg ikkje testa so mtkje og har ikkje so stort behov for det her eg bur.

 

Prøv med prickbort først. Det tar sansynligvis nuppene på bilen din.

 

http://www.blankbil.no/categories/bilpleie-avfetting

Endret av todleif
Legger til ein link

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prickbort er super mot asfaltflekker. Ser ut som om det virker bra mot salt og.

Mot vanlig dritt er det ikkje so bra. (testet mot surfex om sommeren)

 

Skal nok virke i motorrommet og. Ein vaskekost er grei for å løsne dritten.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt flere turer til Oslo i vinter + alt for mange kalde grader ute så har jeg ikke fått vasket bilen så mye som jeg bruker. Det merket jeg da jeg skulle prøve å vaske bilen idag.

 

Øvre del av bilen ble ren, men bakluke + delen som er utsatt for sprut ble ikke bra. Mye igjen, små nupper i lakken på en måte.

 

Jeg brukte først av fettning, en helt vanlig en jeg kjøpte på biltema? eller bil xtra. Gikk på med høytrykk etterpå, såpe + svamp men ble ikke kvitt nuppene.

 

Bak vinduet var også helt j**li, men en runde med industri rens / sitrusrens fikk bort møkka fra ruta. Men vil ikke bruke den på lakken.

 

Noen som har noen tips, evt produkter som skal hjelpe mot nuppene i lakken?

 

 

 

Du kan fint bruke sitrus rens. ingen problemer. bruker det selv på bilen

 

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prikk bort er fine greier det,selv etter voksing av bilen,men og bli helt kvitt nupper i lakken som ikke avfetting/sitrus tar tar man og kjøper seg Rød Clay og D 155 fra Meguiars,det produktet gjenskaper glans og beskytter til en viss grad,kan også brukes som Etterbehanling av tidligere lakkrens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk minst mulig av avfetting etter polering ettersom det fjerner polering og voks.!

Autoglym Engine Cleaner er en veldig bra vaskemiddel for vask av motor rommet, og Super Resin Polish fra Autoglym er også et veldig bra produkt som fjerner flekker men også gir bilen et blankt overflate.

 

Dyre produkter og mange mener det er overprisa, men vi/ jeg bruker det mye på jobb og til privat.

Sonax er også et veldig bra produkt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk minst mulig av avfetting etter polering ettersom det fjerner polering og voks.!

Autoglym Engine Cleaner er en veldig bra vaskemiddel for vask av motor rommet, og Super Resin Polish fra Autoglym er også et veldig bra produkt som fjerner flekker men også gir bilen et blankt overflate.

 

Dyre produkter og mange mener det er overprisa, men vi/ jeg bruker det mye på jobb og til privat.

Sonax er også et veldig bra produkt! :)

 

Fjerne polering? Kvifor skal du ikkje fjerne polering ifra lakken?

 

Avfetting, såpe, vær osv tærer på voks/lakkforseglingen som er på lakken. Det fjerner det ikkje.

 

Uten bruk av avfetting blir det jo riper på bilen ved vask. Eg vil heller ta på voks/lakkforsegling 1-2 ganger ekstra på 1 år enn å få fleire riper på bilen.

 

Autoglym SRP tar ikkje riper. Den skjuler ripene ei lita stund. Dei vil bli synlige etter eit par vask. (som dei fleste håndprodukter gjere)

Autoglym har ein lakkrens som er beregna å bruke før SRP og ein lakkforsegler som skal brukes etterpå. (Extra Gloss Protection)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

For å fjerne asfalt/saltrester bruker du Emunol og høyttrykkspyler/stimer det fra bunnen og opp. Dette påføres på tørr bil og må virke et par minutter. De gangene jeg har brukt det på jobb kunne jeg brukt bilen til å ha maten på selv om den var helt inngrodd av salt før vask!:) er lurt å svampe den med vanlig såpe etterpå, emunol er sterke greier:)

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fjerne asfalt/saltrester bruker du Emunol og høyttrykkspyler/stimer det fra bunnen og opp. Dette påføres på tørr bil og må virke et par minutter. De gangene jeg har brukt det på jobb kunne jeg brukt bilen til å ha maten på selv om den var helt inngrodd av salt før vask!:) er lurt å svampe den med vanlig såpe etterpå, emunol er sterke greier:)

 

Samme er det med Prick Bort også. Samma hvor mye det er, eller hvor hardt det sitter så blir alt borte om man bare sprayer det på bilen, venter litt og spyler av.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste avfetting du kan bruke er Emunol, men også 3M Sitrusrens fungerer. Bruk ren Emunol og la den virke i 2 minutter. Så setter du inn stimeren på 140 grader da har du ca 90 grader ut av munningen. da blir det rent etter vinteren. Så vasker du med feks markus forsvask såpe og svamper godt. tørker så av og vasker vinduene og polerer så er du klar for våren :D

98 Audi A6 Avant 4B,C5 2,4 30V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår