Gå til innhold

Lås og vinduer lever sitt eget liv

Ranger emnet


Nordnys

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Golf 4 Highline fra 1999. I det siste har låsene i dørene og vinduene begynt å leve sitt eget liv. Ettersom hva jeg har skjønt(ut ifra å lese litt rundt på nettet) må jeg bytte låsekasse. Noen som kan bekrefte dette? Lurer også på om noen har erfaring med det. Om det er mulig å gjøre selv eller eventuelt ca pris for å få fikset det.

 

Låsene har en tendens til å klikke og styre fælt mens jeg kjører, må som regel låse bilen mens jeg kjører fordi alle blinklysene lyser jo når det skjer. Ser ut som jeg kjører med nødblinken på til tider. Det skjer altså ikke noe når bilen er låst. Vinduene har gått ned av seg selv(alle fire) ca 5-10 ganger når jeg har låst opp bilen. Låser alltid opp med fjernkontrollen. Da klikker det som regel først inne i låsene(etter jeg har låst opp) og så går alle vinduene ned.

 

Takker så mye for svar. Hilsen en frustert student med tynn lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skal vel vinduene gå ned eller opp med bruk av fjernkontrollen bare om den holdes nede i mere enn 3 sekunder.

 

Ellers er det ofte en mikrobryter i låskassa som feiler og som gir feil signal på om dør er åpen eller lukket.

Legg merke til om indikator i instrument viser dør åpen når den ikke skal, og evt. innebelysningen og markeringslys nederst i dørera )om du har).

 

Dette bare som tips til videre analyse før du begynner å skru.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er en mikrobryter i låskassa som kan ver er blitt defekt og derfor det kødder seg til.

Det er ikke så vanskeligt og bytte, helt ny fra merkeverksted koster det vell rundt 1500 kr serka for hver låskasse.

Det jeg ville sjekket først er kas låsekasse som skaper problemet.

Sjekk kas som virker med bruk av for eksempel cupelyset så hvis du har en dør der cupelyset ikke virker så ville jeg byttet låsekassen der.

 

Det du trenger å gjøre for å bytte låsekasse er:

 

1. Ta av dørtrekket ( 2-3 torx skruer nede ) ( ta av dekselet til håndtaket bruk gjerne bare et flatjern og få ut plastikkhåndtaket inne der er det 2-3 skruer )

2. ta av alle ledninger og slikt som fører til dørtrekket

3. Ta ned vinduet noen cm ned så er det 2 plastikk greier som du kan vippe ut så ser du inn så er det 10mm skruer der

4. skru de litt ut og ta ut ruten på innsiden.

5. plugg utav alle ledninger og slikt som står i dørplata også begynner du å skru utav alle 10mm skruer rundt omkring dørplata

6. når du tar ut dørplata så går det en ledning innforbi som du må ta utav først før du tar utav låsekassen.

7. der du kan se låsekassen er det sånn lignende torx skruer bare med mer tagger som du må skru ut.

8. litt oppforbi er det et lite plast deksel som du tar ut også inni der er det en liten skrue som du skrur ut.

9. på utsiden av døren tar du ut det lille dekselene med håndtaket når du har fått det ut tar du utav lignende vaier som er med i låsekassen da er alt løst da er det bare til å ta det ut også gjør du alt omvendt igjen med den nye låsekassen :)

 

er kanskje litt strev men det går fort når du har begynt :)

Bj0land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår