Gå til innhold

Skyldspørsmål ved kjedekollisjon

Ranger emnet


Niclas1991

Anbefalte innlegg

Det blir helt feil. Blir man påkjørt bakfra, har man ikke skyld og ulykken ville ikke skjedd hvis man ikke var der.

 

Hehe, du har helt rett, jeg var litt kjapp på avtrekkeren.

Men du skjønte poenget mitt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå du er uskyldig i denne saken...

 

Det står i trafikkreglene § 13. 1. ledd: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring".

 

Det er ikke "påregnelig" å møte bil i feil kjørefelt.

 

Og for å "knuse" andres argumenter, kommer jeg med et eksempel: Dersom du rygger på en bil, vil du normalt få all skyld. Dersom den du rygger på en dritings, får du ikke all skyld. Alt er ikke sort/hvitt hva gjelder avstand, vikeplikt etc.

 

I trafikkreglene § 5 3. ledd står det "Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser..". Jeg tror ikke lovgiver har ansett trafikkulykke som "sakne farten" eller "stanser".

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilforsikring går på objektivt ansvar for skadene ens kjøretøy påfører andres helse og eiendeler. Man trenger ikke å ha skyld (subjektivt ansvar) for å bli erstatningspliktig. Det ser ut til å være tilfelle her.

 

For eksempel: Håndbrekkwaieren ryker mens bilen står parkert, bilen triller og kolliderer med annen bil. Bileiers forsikringsselskap må erstatte skaden. Bonustap osv for bileier.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå du er uskyldig i denne saken...

 

Det står i trafikkreglene § 13. 1. ledd: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring".

 

Det er ikke "påregnelig" å møte bil i feil kjørefelt.

 

Og for å "knuse" andres argumenter, kommer jeg med et eksempel: Dersom du rygger på en bil, vil du normalt få all skyld. Dersom den du rygger på en dritings, får du ikke all skyld. Alt er ikke sort/hvitt hva gjelder avstand, vikeplikt etc.

 

I trafikkreglene § 5 3. ledd står det "Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser..". Jeg tror ikke lovgiver har ansett trafikkulykke som "sakne farten" eller "stanser".

 

Tusen takk! Dette kommer godt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal greie å stoppe for enhver situasjon som kan skje, greier du ikke det, så har du skylda.

 

Det som er litt verre, er at om du faktisk greier å stoppe, men det kommer en bak deg som ikke greier det, kjører inn i deg og dytter deg inn i bilen foran deg, så har du skylda for skaden som skjer med bilen foran i flg forsikringselskapene.

 

At politiet sier at du er uskyldig, er vel heller at de regner det som at du har ikke noe skyld for selve ulykken foran deg, og ikke anser deg som strafferetslig skyldig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar: Jeg er ikke enig.

 

Dersom du stopper for en fotgjenger som skal over veien og bilen bak deg kjører rett i baken din slik at din bil treffer fotgjengeren, får ikke du skylda for å ha kjørt på en fotgjenger i gangfeltet.

 

Her ser jeg det som selvsagt at vedkommende som bryter Vegtrafikkloven med tilhørende forskrifter (trafikkreglene) får all skyld, også ved forsikringsoppgjør. Men blir spennende å se hva utfallet blir til slutt.

 

Uforutsette ting kan skje som gjør at man treffer bilen foran (trær som faller ned, bil i motgående kjørefelt, bilen foran treffer fjellveggen og stanser på 0,1 meter osv). Man får ikke da automatisk noen form for skyld.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 10 år siden kjørte broren min inn i raua på bilen foran, uten å få skylden.

 

På E18 i nordre Vestfold (Motorvei) lå han bak en kjerring som da hun kjørte inn i en av tunnelene syntes det ble litt vel mørkt, så hun tråkket bremsepedalen i bunn.

En lastebilsjåfør vitnet om hendelsen, og broren min fikk ingen problemer....

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår