Gå til innhold

Mitt Opel Ascona B Prosjekt

Ranger emnet


Mads Siljehaug

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig fått tak i en Opel Ascona B 1976 1.9L

 

Har bilen som et prosjekt til jeg får lappen. Er kun 16, snart 17, så har god tid.

Det jeg holder på med nå er å fjerne rusten og sparkle rundt om bilen, sånn at den blir helt strøken og klart til lakkering.

 

Handleliste for bilen: Sparco Racing stoler, OMP belter, understell til stolene, Sparco ratt, rattnav, senkesett, felger, eksos, bremser,nytt interiør og kanskje c20let motor.

Fikk henta ny felgene idag.post-67367-13804854743909_thumb.jpg :) Legg gjerne igjen en kommentar/tips/råd :hellothere:

post-67367-13804854743767_thumb.jpg

post-67367-13804854743857_thumb.jpg

Endret av Mads Siljehaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann.

Gratulerer med flott bil. Dette er nok en bil du vil bli glad i.

 

Tips: Ser du har plastfangere og plastspeil, men fortsatt har behold 1976 crome dørhåndtakene. 1,3 J modellen samt noen Ascona C har svarte dørhåndtak. Disse er verdt å få tak i da de vil kle resten av bilen.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseriet er godkjent til 300Nm. Med 2.2i bremser fra Rekord-E får du godkjent 150 HK. Noe utover dette må du nok til med Pink bremser.

 

Om du ikke er medlem i Opel motorsport club så vil jeg annbefale deg å melde deg inn der. Koster vel 400,-Kr. i året men kan spare dette inn gjennom rabatt avtaler som klubben har rundt om. Er også mange kloke hoder som kan gi gode råd. Opel Motorsport Club

Toyota Avensis 2013

Toyota Hiace 2008

Opel Rekord 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karosseriet er godkjent til 300Nm. Med 2.2i bremser fra Rekord-E får du godkjent 150 HK. Noe utover dette må du nok til med Pink bremser.

 

Om du ikke er medlem i Opel motorsport club så vil jeg annbefale deg å melde deg inn der. Koster vel 400,-Kr. i året men kan spare dette inn gjennom rabatt avtaler som klubben har rundt om. Er også mange kloke hoder som kan gi gode råd. Opel Motorsport Club

 

Vet du om noen som selger Rekord-E bremser? Hvor mye tror du de koster?

Har tenkt til å gjøre det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyoverhalte 2,2i calippere kommer for salg så snart jeg får somlet meg til å godkjenne Kadett'n min.

Sikkert utpå sommeren en gang.

Skivene kjøper du på bilextra, etc, black diamond skiver. Evt biltema om du har dårlig råd. (har ikke noe å utsette på skivene derfra annet enn at de er billige)

 

Ligger C20let på OMC.no til 15 000kr inkl bunnpanne tilpassa Ascona. Det er en ok pris om motoren er ok.

Ellers så har du følgende alternativer:

 

C24NE, 125hk 2,4l fra Omega A eller fontera. Går godt i en såpass lett bil som Ascona B. Lett å trimme til ca 150hk. Mye Nm. pris; 3-6000kr

C20NE/SE 2,0l OHC motor fra Omega A, Vectra A, osv. 115hk, lavt forbruk, slitesterk og driftsikker, samt lettere enn CIH (orginalmotoren til Ascona) Minus; Fordeleren krasjer i varmeapparatet. Pris; 1500-3000kr. pluss kasse.

C20XE, Solid, pålitelig, trim vennlig, 150hk orginalt. Ok forbruk i forhold til Hk. kostnad; 4000-8000kr. alt etter stand.

C20LET, 204hk orginalt, lett å trimme til ca 300hk, mange forskjellige trimchip å få tak i. sparker godt i fra. pris: 10 000-18 000kr.

 

Saab H motorer;

B202 & B212, stor og solid, finnes i bilcrossmiljøet, da gjerne med dobble gassere osv. minus, skråstilt.

B204 & B234, billige som fy, ca 200-250hk. passer Omega A girkassene. evt Getrag 265 med adapter. Billige deler i sverige. Minus, lite trimming av slike i Norge i forhold til C20let. Samt avansert styringsenheter, men de lar seg programmere. Men mye å sette seg inn i.

 

Personlig liker jeg best gode gamle CIH motorer, det er sjarm å trimme disse.

kostnadene er ikke så ille så sant du ikke ønsker over 190hk. Men kommer jo ann på utgangspunktet ditt.

Endret av TMB

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyoverhalte 2,2i calippere kommer for salg så snart jeg får somlet meg til å godkjenne Kadett'n min.

Sikkert utpå sommeren en gang.

Skivene kjøper du på bilextra, etc, black diamond skiver. Evt biltema om du har dårlig råd. (har ikke noe å utsette på skivene derfra annet enn at de er billige)

 

Ligger C20let på OMC.no til 15 000kr inkl bunnpanne tilpassa Ascona. Det er en ok pris om motoren er ok.

Ellers så har du følgende alternativer:

 

C24NE, 125hk 2,4l fra Omega A eller fontera. Går godt i en såpass lett bil som Ascona B. Lett å trimme til ca 150hk. Mye Nm. pris; 3-6000kr

C20NE/SE 2,0l OHC motor fra Omega A, Vectra A, osv. 115hk, lavt forbruk, slitesterk og driftsikker, samt lettere enn CIH (orginalmotoren til Ascona) Minus; Fordeleren krasjer i varmeapparatet. Pris; 1500-3000kr. pluss kasse.

C20XE, Solid, pålitelig, trim vennlig, 150hk orginalt. Ok forbruk i forhold til Hk. kostnad; 4000-8000kr. alt etter stand.

C20LET, 204hk orginalt, lett å trimme til ca 300hk, mange forskjellige trimchip å få tak i. sparker godt i fra. pris: 10 000-18 000kr.

 

Saab H motorer;

B202 & B212, stor og solid, finnes i bilcrossmiljøet, da gjerne med dobble gassere osv. minus, skråstilt.

B204 & B234, billige som fy, ca 200-250hk. passer Omega A girkassene. evt Getrag 265 med adapter. Billige deler i sverige. Minus, lite trimming av slike i Norge i forhold til C20let. Samt avansert styringsenheter, men de lar seg programmere. Men mye å sette seg inn i.

 

Personlig liker jeg best gode gamle CIH motorer, det er sjarm å trimme disse.

kostnadene er ikke så ille så sant du ikke ønsker over 190hk. Men kommer jo ann på utgangspunktet ditt.

 

Jeg har et budsjett på 60.000.-

Bil: 13.000.-

Stoler,ratt,rattnav,stolunderstell,belter og div: 11.000.-

 

Så jeg har igjen 36.000.- Men om jeg skal ha c20let som blir på 10-18-000.-, så må jeg jo ut med 20-25.000.- for Pink bremser.

Har veldig lyst på bil med turbo, er det som er drømmen.

Men om jeg ikke skal ha c20let med turbo, så hold av bremsene litt til meg. Da ser jeg det som en veldig god mulighet, til bil uten turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-67367-1380485478912_thumb.jpg

 

Starta med å slipe og pusse rusten. Imorgen får vi det nye sveise apparatet, og da skal vi starte med å skjære/kutte ut rusthullene.

Seter, ratt, rattnav, understell til stolene, belter og div er bestilt, så jeg håper jeg får det 10.feb. Har fått tilbud på en c20let motor nå, så jeg kommer til å kjøpe meg den. Bremser har jeg funnet på -{ ENGELUND-RACING.COM }-. Så det jeg leter etter nå er girkasse og foringer rundt hele bilen.

post-67367-1380485478892_thumb.jpg

post-67367-1380485478902_thumb.jpg

post-67367-13804854789072_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Når har jeg handlet en veldig grom c20let, Pink 420 bremser og motorfester.

C20let: Let (ikke brukt etter nybygging, ble montert av protrim):

Coescast topp, porta å overhalt av Tore Østhus

det er montert ett motorkitt fra protrim med 86.5 borring

Wössner smidde stempel, skjørt m/coating

Crower smidde H-profil råder

ARP head stud kit

Blybronse rådelager

Blybronse bærelager

MLS toppakning (stålpakning)

Komplett bunnsett med simringer

Underspyling

720cc siemens dyser

org innsug med protrim polert innsugstuss. Denne motoren tåler 400-500hk, så med god datasprut og større turbo så er det mulig med den effekten. Men med det første så skal jeg ha original turbo, hjerne og grenrør.

 

Nå mangler jeg girkasse, clutch og hjerne. Om noen har en Getrag 265, clutch og EDS 3,5 hjerne så ta kontakt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår