Gå til innhold

Svak varme/dårlig effekt fra varmeapparat Audi 100 1991 c4a

Ranger emnet


slados25

Anbefalte innlegg

Hei har problemer med å få skikkelig varme ifra varmeapparatet i min audi 100. Det kommer en del varme men det er lite "trøkk"/effekt og det tar en god stund før tempen kommer over det lunkne stadiet. Virker også som at motoren bruker litt vel lang tid på å bli varm (ligger i underkant av 90 når den er "varmet opp"/kjørt en stund).

 

Noen som har noen tips/meninger om hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge motor oppnår 90 grader ved normal kjøring så er termostaten ok, at den bruker noe tid å bli skikkelig varm har gjerne noe med utetemperaturen å gjøre. Sjekk om spjeld for varmluft åpner skikkelig, sitter inni samme biks som varmeregisteret. Kjenn gjerne på slangene inn/ut til varmeregister om de er skikkelig varme.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Skal sjekke spjeld og slanger i morgen:)

 

Var også nettop ute med bilen en tur --- tomgang i ca 10 min + kjørte "landevei" i cirka 25-30 min--- temperaturen var da faktisk kun oppe i ca 80 grader når jeg kom hjem igjen, virket også som om at den sank noe på tomgang. Bilen har ikke vært i særlig mye bruk i det siste og hadde litt lite frostvæske, noe jeg etterfylte tidligere i dag.

 

Kan termostaten evt. være gåen allikevel? Forhåpentligvis har dette ingenting med toppakning å gjøre...

Endret av slados25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tilfeldivis har tegning av motorrommet i denne bilen (1991 audi 100 2.0 c4a) liggende?

 

Har også kjent på slangene inn og ut fra varmeregisteret; de var begge varme og myke (forutsatt at varmeregisteret er den store "dingsen" senter rett oppunder frontvinduet inne i motorrommet...). Ser dessuten ut som om at motor varmen knapt kommer noe høyere enn 80 ved landeveiskjøring.

 

Om noen kunne hjulpet meg med en tegning av motorrommet m. beskrivelser, som nevnt tidligere, hadde jeg stt meget stor pris på det!

Endret av slados25
add
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg nettop byttet oljetrykksmåler og har tenkt å endelig bytte denne termostaten i samme slengen... men sliter litt med å finne ut av fremgangsmåte osv. enda. Har fått tak i meg Haynes boka men finner ikke helt ut av hvor termostaten sitter/hva jeg evt. må av med for å komme til da motoren min (2.0 E) tilsynelatende ikke er avbildet...

 

Noen som kan hjelpe med fremgangsmåte/evt. lokalisering av termostaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår