Gå til innhold

Hvilke kabler etc trenger jeg?

Ranger emnet


joalarsen

Anbefalte innlegg

Hvilke kabler, sikringer osv trenger jeg til å koble dette? Det er til en e36 sedan.

 

Spiller: Alpine iDA-X305 Media Receiver

Høytalere: Rockford Fosgate T152S Component System

Forsterker: Alpine PDX F4

Forsterker til sub: Kicker - ZXS 1000.1

Sub: Kicker SOLOBARIC 15" L7

 

Vil dette funke bra? Skriv gjerne en handleliste med linker osv til hva mer jeg trenger/burde kjøpe av kabler, sikringer osv.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent å spørre om dette vil bli bra ETTER at du har handlet vel?? Men en ting er sikkert, det blir lyd ;)

 

Du trenger et par signalkabler, plusskabel (50mm2), jordkabel (35mm2), fordelingsblokk, remoteledning, sikring og sikringsholder (evt automatsikring) 150A, høyttalerkabel, og diverse kabelsko til dette. lydibilen.no har rimelige kabler.

 

Hvis det er sånn at du IKKE har handlet dette anlegget ennå, så burde du revurdere komponentene, du kan nemlig få bedre saker for ca samme pris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent å spørre om dette vil bli bra ETTER at du har handlet vel?? Men en ting er sikkert, det blir lyd ;)

 

Du trenger et par signalkabler, plusskabel (50mm2), jordkabel (35mm2), fordelingsblokk, remoteledning, sikring og sikringsholder (evt automatsikring) 150A, høyttalerkabel, og diverse kabelsko til dette. lydibilen.no har rimelige kabler.

 

Hvis det er sånn at du IKKE har handlet dette anlegget ennå, så burde du revurdere komponentene, du kan nemlig få bedre saker for ca samme pris ;)

 

Takk for hjelpen :) Har ikke bestilt det enda nei. Hvilke komponenter vil du anbefale da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nesten rett TK :)

 

Spiller: Her kan du godt velge den du selv fant, eller gå for en løsning med DAB, Alpine CDE-136BT med DAB+ - Autodesign AS

Høyttalere: Gladen SQX 130 - Autodesign AS

Forsterker: Mosconi Gladen AS 100.2 - Autodesign AS

Sub: Digital Designs DD2515c 15" Dual 2,0 ohm, Standar - Autodesign AS

Forsterker til sub: Digital Designs M1c - 1x1700 Watt RMS - Autodesign AS

 

Sikkert mulig å få litt rabatt hvis du kjøper alt fra samme plassen, og dette sammen med skikkelige kabler og litt dempematter, vil spille mye bedre enn det du selv fant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at det er ingen teoretisk sterk grunn til å ha mindre snitt på jordlederen enn plusslederen. Samme krets hele greia. Men jeg skjønner hvis man overdimensjonerer plusskabelen, som er populært, så får man bedre temperaturfordeling og veksling i den for lang levetid. Personlig ville jeg bare kappet en liten lengde av jordkabelen og merket den med noe slik at det er tydelig jordkabel. Istedenfor å betale dyrt for en annen kabel bare for jord. Husk å sørge for veldig veldig god jordkontakt med bilens chassi. Bare et innspill, ikke ment som dissing av de gode rådene du har fått allerede. Selv syns jeg det har vært vanskelig å feste kabelsko på disse sjøormkablene. Har klemt og loddet for å få det til, men terminalene på ampen er ofte trange for slike "høyspentkomponenter".

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at det er ingen teoretisk sterk grunn til å ha mindre snitt på jordlederen enn plusslederen. Samme krets hele greia. Men jeg skjønner hvis man overdimensjonerer plusskabelen, som er populært, så får man bedre temperaturfordeling og veksling i den for lang levetid. Personlig ville jeg bare kappet en liten lengde av jordkabelen og merket den med noe slik at det er tydelig jordkabel. Istedenfor å betale dyrt for en annen kabel bare for jord. Husk å sørge for veldig veldig god jordkontakt med bilens chassi. Bare et innspill, ikke ment som dissing av de gode rådene du har fått allerede. Selv syns jeg det har vært vanskelig å feste kabelsko på disse sjøormkablene. Har klemt og loddet for å få det til, men terminalene på ampen er ofte trange for slike "høyspentkomponenter".

 

Det jeg mente var at han skulle bruke plusskabelen frem til en fordelingsblokk, og to tynnere kabler derfra til hver forsterker, derfor tynnere jodkabel på hver forsterker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at han skulle bruke plusskabelen frem til en fordelingsblokk, og to tynnere kabler derfra til hver forsterker, derfor tynnere jodkabel på hver forsterker ;)

 

Det var jo en ganske praktisk løsning. Det viktigste er alltid bare å komplettere kretsen med god jord. I min bil er det helt krisetilstander, så jeg skal ikke si så mye, men orker ikke utbedre det, jeg bare spiller på full guffe hele tiden.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår