Gå til innhold

Hjullagerbytte uten ordentlig presse?

Ranger emnet


4pekatt

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lite å gjøre, og jeg har et nav (uten hjullager) som jeg skal få et nytt hjullager i!

Jeg mangler ordenlig tæsj, og presseverktøy, men jeg har tilgang på øks og planker! :)

 

Er det noen "sikker" metode å hamre inn hjullager på? Jeg har også tilgang på skrutvinge i morgen, dersom det fins noen teknikk for dette også.. :)

 

All hjelp mottas med takk ;)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf?

Foran eller bak.

 

Bak greier man seg fint med litt bankeverktøy, dorer og piper i passente størrelser som oftest, men man må ha ett hardt, jevnt og støtt underlag, og være veldig forsiktig med skader på lagerbaner, det kan man få ved banking i nærheten også i verste fall.

 

Foran, tja, alt er mulig, men tror neppe ett verksted skal ha så mange hundrelappene for å presse det inn korrekt når det er uten lager og løst.

 

Siden du har golf i signaturen og snakker om ett løst nav uten lager, må jeg nesten gjette på at det er snakk om bakhjulslager på en Golf, og det er mulig, men plankeunderlag må du glemme, stål, fjell eller betong.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder tydeligvis hjullager foran som beskrevet i Golf tråden din:

http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/293374-4pekatts-golf-gl-1-8l-abs-adz-95mod-27.html#post2952660

 

Jeg har banket ut og inn noen forhjulslager på Golf2. Det gikk ganske greit.

- Støtt underlag

- En hard planke (gjerne X-finer) som du legger oppå lageret, sikter inn og holder stødig mens du banker så det entrer rett.

- Etter hvert som lageret komer inn i navhuset trenger du muligens det gamle lageret el.lign. i mellom

viktig at du arrangerer saker slik at ikke en kopp du banker med glir så du ødelegger lageret.

 

Du bør ha en minislegge å banke med. Snekkerhamer blir litt lett.

 

En fordel å varme opp navhuset først så det utvider seg. Propanbrenner eller stekeovn.

Lagere kan gjerne være nedkjølt. Da går ting lettere.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår