Gå til innhold

1995 Chrysler Neon LE - kjører på 3 sylindre og påfølgende problemer?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har nylig overtatt en 1995 Chrysler Neon LE (automat) etter at den har st�tt parkert i 2 �r. Var p� Eu-kontroll med den i dag, hvor den kom overraskende godt ut av det.

St�rste feilen ble at den kun g�r p� 3 sylindere.

Bilen kj�rte helt fint til og fra eu-kontrollen. Men n�r jeg senere bare skulle ut � pr�vekj�re den en liten tur, ble det problemer.

P� flat bakke gikk bilen str�kent, men s� fort jeg startet turen opp en oppoverbakke, startet den � ruse seg kraftig og turtelleren hoppet infernalsk helt til bilen bare stoppet.

Den startet igjen uten problemer, men fortsatte bare � ruse seg opp s� fort jeg fikk start. Pr�vde � sette giret i `drive`, men da stoppet den bare med en gang. Slik ble det gjentatt flere ganger inntil den ble mer normal igjen og jeg kom meg ned bakken igjen.

P� den flate strekningen tilbake skjedde dette 2 ganger til.

 

Hva kan v�re problemet her? Og kan det ha noe med saken � gj�re at den kun kj�rer p� 3 sylindere? At bakken rett og slett ble for mye for motoren � klare?

 

N�r bilen st�r i ro, virker alt greit..men merker at turtelleren kan hoppe litt etter at bilen har st�tt en stund, og n�r bilen blir varm.

 

H�per noen kan komme med forslag om ting jeg kan sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig overtatt en 1995 Chrysler Neon LE (automat) etter at den har st�tt parkert i 2 �r. Var p� Eu-kontroll med den i dag, hvor den kom overraskende godt ut av det.

St�rste feilen ble at den kun g�r p� 3 sylindere.

Bilen kj�rte helt fint til og fra eu-kontrollen. Men n�r jeg senere bare skulle ut � pr�vekj�re den en liten tur, ble det problemer.

P� flat bakke gikk bilen str�kent, men s� fort jeg startet turen opp en oppoverbakke, startet den � ruse seg kraftig og turtelleren hoppet infernalsk helt til bilen bare stoppet.

Den startet igjen uten problemer, men fortsatte bare � ruse seg opp s� fort jeg fikk start. Pr�vde � sette giret i `drive`, men da stoppet den bare med en gang. Slik ble det gjentatt flere ganger inntil den ble mer normal igjen og jeg kom meg ned bakken igjen.

P� den flate strekningen tilbake skjedde dette 2 ganger til.

 

Hva kan v�re problemet her? Og kan det ha noe med saken � gj�re at den kun kj�rer p� 3 sylindere? At bakken rett og slett ble for mye for motoren � klare?

 

N�r bilen st�r i ro, virker alt greit..men merker at turtelleren kan hoppe litt etter at bilen har st�tt en stund, og n�r bilen blir varm.

 

H�per noen kan komme med forslag om ting jeg kan sjekke ut :)

Hei.

Jeg har bare hørt om det tilfellet en gang før, men jeg skal forhøre meg med noen forumvenner i USA, og sjekke opp saken :)

Umiddelbart høres det ut som du har en luftlekasje i innsugsmanifolden som påvirker den ene sylinderen.

Dårlig lading/batteri/plugger kan være en årsak da det kanskje ikke produserer nok strøm når det kreves høyere tenning.

Koilpakken på toppen av motoren kan også være defekt.

Prøv først å sjekk batteri, og om det lades godt nok.

Er det ok, ville jeg sjekket gnisten og plugger. Er det ok, ville jeg sjekket etter lekkasjer i manifold og innsugsspjeld.

Er det ikke det, så pm meg, så ser jeg nærmere på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg å Trialmaster kan du kontakte gjennom gruppa våres å :) Her: http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

 

Her får du nok raskere svar fra Trailmaster/ Gøran. Og vi kan hjelpe deg raskere..

 

Gå også inn å se på arrangementer der, vi planlegger et treff av gruppe medlemmer samme helgen som Hot August Nights er i Trondheim. Det finner du her: Hot August Nights - Trondheim | Facebook

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jo ligge ut hva Haynes manualen sier om feilsøking :) Er på engelsk, men Trialmaster kan nok luke ut hvilken som er rett.. Håper du får en pekepinn her :)

 

Engine misses at idle speed

 

1 Spark plugs worn or not gapped properly

(Chapter 1).

2 Faulty spark plug wires (Chapter 1).

3 Vacuum leaks (Chapters 2 and 4).

4 Faulty ignition coil(s) (Chapter 5).

5 Uneven or low compression (Chapter 2).

6 Faulty fuel injector(s) (Chapter 4).

 

Engine misses throughout driving

speed range

 

1 Fuel filter clogged and/or impurities in

the fuel system (Chapter 4).

2 Low fuel output at the fuel injector(s)

(Chapter 4).

3 Faulty or incorrectly gapped spark plugs

(Chapter 1).

4 Defective spark plug wires (Chapters 1

or 5).

5 Faulty emission system components

(Chapter 6).

6 Low or uneven cylinder compression

pressures (Chapter 2).

7 Burned valves (Chapter 2).

8 Weak or faulty ignition system (Chapter

5).

9 Vacuum leak in fuel injection system,

throttle body, intake manifold or vacuum

hoses (Chapter 4).

 

Engine stumbles on acceleration

 

1 Spark plugs fouled (Chapter 1).

2 Problem with fuel injection system

(Chapter 4).

3 Fuel filter clogged (Chapter 4).

4 Fault in the engine control system

(Chapter 6).

5 Intake manifold air leak (Chapters 2

and 4).

6 EGR system malfunction (Chapter 6).

 

Engine surges while holding

accelerator steady

 

1 Intake air leak (Chapter 4).

2 Fuel pump or fuel pressure regulator

faulty (Chapter 4).

3 Problem with fuel injection system

(Chapter 4).

4 Problem with the emissions control system

(Chapter 6).

 

Engine stalls

 

1 Idle speed incorrect (Chapter 1).

2 Fuel filter clogged and/or water and

impurities in the fuel system (Chapter 4).

3 Ignition components damp or damaged

(Chapter 5).

4 Faulty emissions system components

(Chapter 6).

5 Faulty or incorrectly gapped spark plugs

(Chapter 1).

6 Faulty spark plug wires (Chapter 1).

7 Vacuum leak in the fuel injection system,

intake manifold or vacuum hoses (Chapters 2

and 4).

 

Engine lacks power

 

1 Worn camshaft lobes (Chapter 2).

2 Burned valves or incorrect valve timing

(Chapter 2).

3 Faulty spark plug wires or faulty coil(s)

(Chapters 1 and 5).

4 Faulty or incorrectly gapped spark plugs

(Chapter 1).

5 Problem with the fuel injection system

(Chapter 4).

6 Plugged air filter (Chapter 1).

7 Brakes binding (Chapter 9).

8 Automatic transaxle fluid level incorrect

(Chapter 1).

9 Clutch slipping (Chapter 8).

10 Fuel filter clogged and/or impurities in

the fuel system (Chapter 4).

11 Emission control system not functioning

properly (Chapter 6).

12 Low or uneven cylinder compression

pressures (Chapter 2).

13 Restricted exhaust system or catalytic

converter (Chapter 4).

 

Engine backfires

 

1 Emission control system not functioning

properly (Chapter 6).

 

2 Faulty spark plug wires or coil(s) (Chapter

5).

 

3 Problem with the fuel injection system

(Chapter 4).

 

4 Vacuum leak at fuel injector(s), intake

manifold or vacuum hoses (Chapters 2

and 4).

 

5 Burned valves or incorrect valve timing

(Chapter 2).

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du burde tatt denne sjekklista:

 

Engine stalls

 

1 Idle speed incorrect (Chapter 1).

2 Fuel filter clogged and/or water and

impurities in the fuel system (Chapter 4).

3 Ignition components damp or damaged

(Chapter 5).

4 Faulty emissions system components

(Chapter 6).

5 Faulty or incorrectly gapped spark plugs

(Chapter 1).

6 Faulty spark plug wires (Chapter 1).

7 Vacuum leak in the fuel injection system,

intake manifold or vacuum hoses (Chapters 2

and 4).

 

Med tanke på at den har stått lenge i ro, så kan det ha komt damp/kondens i bensin og tennings deler :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

:happyhappy: Ohoiii, her var det kommet mange gode råd og forslag!! Tusen takk begge to, setter pris på det! :)

Jeg skal teste ut alt dere skriver og håper at noe kan resultere i at problemet blir løst :)

Skal oppdatere fremgangen.

 

Bilen går som sagt på 3 sylindere. Er det vanskelig å fikse dette? Har aldri vært borti dette før så.. lurer på om det bare er èn del som må byttes, eller om det kan være flere ting som gjør at den fjerde ikke fungerer....? I såfall hva heter de deler jeg må sjekke ut?

 

Vet dere kanskje også hvor jeg kan få kjøpt en rimelig håndbrekkvaier til samme bilen? Da den fungerer bare på ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanker rundt dette er:

-Tennplugger

-Tennpluggkabler, dette er ikke nevnt før og er en kjent svakhet på neon..

-Coil/Fordelerlokk..

 

Anbefaler Rockauto.com ved kjøp av deler til de fleste biler.. hvis du vill ha orginaldeler da..

Om du skulle ville ha "trim"deler til neon så abefaler jeg Modernperformance.com

**Husk at du må søke på Dodge Neon**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn her så er det enklere å hjelpe: http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

 

Alle som har svart her til nå er der inne og Jeg er sideoppretter de 2 andre er moderatorer der :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen og takk for flere tilbakemeldinger :)

 

Jeg har vært mye inn og ut av sykehuset de siste to månedene, så jeg har verken fått sjekket inn her på forumet eller vært i noen særlig stand til å se nærmere på Chrysler`n.

Men nå er jeg klar for å se videre på prosjektet, og skal se over tennplugger og kabler i dag, å håpe at jeg kanskje finner en feil eller to som kan løse problemet :) Om ikke er det vell bare å fortsette å søke seg frem med de forslagene jeg har fått..

 

Ha en fin dag folks! :) Så skal jeg forsøke å bli flinkere til å oppdatere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Chrysler`n er oppe å går igjen :) Bytta bare en tennpluggkabel, og etter det gikk bilen mye finere :)

Men jeg lurer på en sak.. hvèr gang jeg bremser, oppstår det en rar lyd.. nesten som en slik lyd man hører fra spylerveskemotor, bare mye høyere..og lyden kommer alltid når bilen nèsten har stoppet, eller når den har stoppet hèlt.

Hva kan dette være?

 

Et bilde eller to kan jeg vell få til å legge inn etterhvert, men er midt oppe i en flytteprosess, så må få unna dette først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er nok ABSen du hører når du stopper. Kjent problem. Det er noe feil med abs-kontrolleren. ;)

Den skal egentlig ikke slå inn ABSen når bilen kjører under 5km/t, men noe går galt så ABSen tror hjulene er i ferd med å låse seg (og det er de jo, siden bilen er i ferd med å stoppe:P).

Det varrierer litt fra årsmodellene, men kontrolleren står enten i motorrommet eller under dashbordet på førersiden.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

ABSen var litt det jeg tenkte selv også faktisk, for det høres og føles veldig slik ut. Så da er det nok mest sansynlig dette som er problemet siden du sier at det er en svakhet på disse bilene. Så da var det bare å finne denne abs-kontrolleren da :confused:

Hva gjør jeg så når jeg finner den? :P

 

Det er en kjenning som er veldig interessert i å kjøpe bilen..så jeg bare lurer på om noen vet sånn ca hva bilen kan være verdt å selge for?

Den er Eu-godkjent frem til 2015 nå. Som ny innvendig. Pen utvendig med minimalt av rust. Ny automatkasse i 2009. kmstand: 194300.. Mer eller mindre strøken rett og slett, bortsett fra dette med Absproblemet som jeg skal gå inn for å løse. Årsavgift betalt. Nye sommerdekk. Noen forslag til hva jeg burde sette som salgspris? Er nok ikke sikkert at jeg selger uansett, for jeg liker bilen godt selv..men greit å ha det klart hvis jeg ombestemmer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår