Gå til innhold

Xenon med treg tenning, hvordan løse dette?

Ranger emnet


han-eris

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har foretatt en HID-konvertering av langlysene på min Volvo 850 -95 mod.

Og det ble skikkelig bra langlys, selv om jeg "bare" har 35w 6000K.

Med Osram Nightbreaker i nærlys, ble dette absolutt en god miks.

 

Men xenonpærene trenger forholdsvis lang tid på å nå full lysstyrke når de er kalde.

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre dette?

Mere watt (50 eller 70) eller andre ballaster?

Er det forskjell på HID-sett mht dette?

 

Ekstralys er etter dette en saga blott for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetsett er nok bedre enn billige settene.

 

Etter hva jeg har hørt så starter 35 og 50/55watt settene like raskt opp. 35W er nok litt raskere. 75 og 100W xenon kittene bruker lengre tid på å bli "varme"

 

Men hva er lang tid da? Hvor mange sekunder?

 

Hvor lang tid? Tja, har ikke målt, men vil anslå 8-10 sekunder.. Sånn cirka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ballasten som avgjør tenningstiden, og det finnes ballaster som er hurtigtennende og har ca. den halve tenningstiden sammenlignet med "vanlige" ballaster. Men tenningstiden trenger ikke å ha noe sammenheng med kvaliteten, og har du f. eks. behov for ballast med Canbus så vil det ære tregere tenningstid. Dessuten så vil også høyere watt gi økt tenningstid.

 

På nærlys så har ikke tenningstiden så mye å si, men på fjernlys bør det alltid være hurtigtennende ballast. Derfor har f. eks. alle våre xenonkit for ekstralys hurtigtennende ballaster.

Xenonkungen.com

We Light You!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ballasten som avgjør tenningstiden, og det finnes ballaster som er hurtigtennende og har ca. den halve tenningstiden sammenlignet med "vanlige" ballaster. Men tenningstiden trenger ikke å ha noe sammenheng med kvaliteten, og har du f. eks. behov for ballast med Canbus så vil det ære tregere tenningstid. Dessuten så vil også høyere watt gi økt tenningstid.

 

På nærlys så har ikke tenningstiden så mye å si, men på fjernlys bør det alltid være hurtigtennende ballast. Derfor har f. eks. alle våre xenonkit for ekstralys hurtigtennende ballaster.

 

Takk for gode opplysninger, xenonkungen. På min tilårskomne Volvo 850 er ikke Canbus et kjent begrep ;)

Skal gå inn på hjemmesiden deres å se hva som tilbys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode opplysninger, xenonkungen. På min tilårskomne Volvo 850 er ikke Canbus et kjent begrep ;)

Skal gå inn på hjemmesiden deres å se hva som tilbys :)

 

Bare hyggelig! Du kan også stikke innom en Mekonomen butikk som er vår forhandlerkjede i Norge så hjelper de deg med å finne et hurtigtennende kit til din bil.

Xenonkungen.com

We Light You!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår