Gå til innhold

Får ikke låst venstre bakdør på min Golf V.

Ranger emnet


langbaejn

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ny på forumet, men håper spørsmålet blir lagt ut på riktig sted og i riktig format. Jeg har akkurat kjøpt meg en Golf V, 2004 model brukt, og oppdaget i går at venstre bakdør ikke lar seg låse. Det er naturligvis litt kritisk, så jeg ønsker å få fikset det asap. Er det noen som har vært borti problemet før? Evt har forslag til løsning på problemet?

 

Alt annet jeg har testet på bilen fungerer som det skal. Vindusheis, barnesikring og døråpner fungerer på alle dører (også ventstre bakdør).

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Bilforumet. Ja, eksemplarisk plassering av tråden samt glimrende trådtittel :)

 

Får du hverken låst den manuelt innenfra eller med sentrallåsen?

 

 

Takktakk! Og takk for raskt svar:) Jeg får ikke låst med sentrallåsen, hverken med nøkkelen fysisk i døren, knappen på nøkkelen (utenifra) eller ved å trykke på knappen som låser alle dørene (innenfra på sjåførdøren). Når det gjelder det å låse manuelt innenfra, mener du da den knappen som skal låse alle dørene inni bilen, eller finnes det en annen måte å gjøre dette på? Det finnes jo ingen knapp som dyttes ned, som på eldre biler. (som jeg har funnet i allefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er jo bare elektriske låser på biler nå for tiden.

Siden den ikke vil låse, så er nok feilen enten i selve låskassa, eller i ledningene til døra.

Sistnevnt er oftest et problem på førerdøren siden den oftest åpnes/lukkes.

Jeg vil derfor tippe at det er problem i låsekassa, og at denne må byttes. Reparasjon inni denne er litt vrient.

 

Om du legger øret inntil døra, kan du høre at motoren prøver å låse?

 

 

Om du ikke har lyst til å la bilen stå ulåst, så går det an å koble fra utvendig dørhåndtak midlertidig.

men da du passe på at den kan åpnes innefra - at ikke barnesikring er på.

 

 

Edit: Tror du kan få lest ut feilkode-informasjon fra elektronikken i dørene på Mk V Golf.

Kontakt et verksted eller noen med VAG-COM / VCDS på PC'en

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt låsekasse eller ledningsnett ja. Mellom døra og karosseriet er det en gummibelg, åpne den å se om ledningene er hele. Er de det må låsekassa byttes.

 

Veldig lett å bytte låsekassa, skru av utv. håndtak og "låsesylinderblinddekslet". Så skrur du av hele utvendig dørplata. Sitter med mange T30 torx innenfra.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legger øret inntil døra, kan du høre at motoren prøver å låse?

 

--

 

Jeg syntes det høres ut som om døren låser ja. Det betyr altså at ledningen sannsynligvis er inntakt, mens låskassa er defekt..? Jeg skal åpne og se på det en av de nærmeste dagene, men har ikke kommet så langt helt ennå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pen bil, og velkommen til forumet! :)

 

Håper problemet ordner seg for deg - Kjørte selv i nesten et år med ulåsbar bakluke (Golf 3, mindre kritisk) før jeg gadd gjøre noe.. :)

 

*TIPS* Ikke nevn problemet ditt til noen du kjenner, eller noen som bor nært deg ;)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er jo bare elektriske låser på biler nå for tiden.

Siden den ikke vil låse, så er nok feilen enten i selve låskassa, eller i ledningene til døra.

Sistnevnt er oftest et problem på førerdøren siden den oftest åpnes/lukkes.

Jeg vil derfor tippe at det er problem i låsekassa, og at denne må byttes. Reparasjon inni denne er litt vrient.

 

Om du legger øret inntil døra, kan du høre at motoren prøver å låse?

 

 

Om du ikke har lyst til å la bilen stå ulåst, så går det an å koble fra utvendig dørhåndtak midlertidig.

men da du passe på at den kan åpnes innefra - at ikke barnesikring er på.

 

 

Edit: Tror du kan få lest ut feilkode-informasjon fra elektronikken i dørene på Mk V Golf.

Kontakt et verksted eller noen med VAG-COM / VCDS på PC'en

 

--

 

Hei igjen.

 

Det høres definitivt ut som om det er noe som låser/prøver å låse inni døren. Betyr det at låskassa er defekt? Hva bør jeg betale for en ny låskasse? I dag tok jeg en litt nærmere titt på døren. Det lille jeg klarte å se inn rundt barnesikringen og de andre hullene så greit ut, ingen tegn til rust, men litt fuktighet. Det er mulig det kan ha skyld i problemet.

 

MEN en litt interessant sak fant jeg over torx-skruene, litt høyere enn det mekaniske som åpner og lukker døren. Der var det nemlig en gummipropp med et hengelåssymbol på. Bak denne proppen skjulte det seg en rød pinne som det virket naturlig å røre ved. Da jeg trykket pinnen inn virket det som om det utvendige håndtaket ble deaktivert. Kan det stemme? Er det dette som er å koble fra utvendlig dørhåndtak midlertidig?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tja, nei, egentlig ikke. Jeg konkluderte med at låskassen er defekt, og bytte av den prøver jeg å gjøre på egenhånd så snart været tillater det:) Den midlertidige løsningen ble å koble ut dørhåndtaket midlertidig (med den røde pinnen man dytter inn på dørens kortside). Det betyr at den ene bakdøren min er låst hele tiden, men det overlevere jeg i noen måneder.

 

Takk for mange gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei igjen.

 

Det har gått en stund siden sist jeg beskrev problemet med låsen på min bakdør. Den gangen konkluderte jeg med at låskassen måtte være defekt og at denne skulle skiftes i løpet av sommeren. Nå, et halvt år senere sitter jeg fremdeles med en defekt lås og noen spørsmål:

 

1. Jeg klarte å kjøpe feil låskasse to ganger (først høre bakdør, så ventre fordør), er det noen som er interessert i å kjøpe disse låskassene?:)

 

2. På tredje forsøk klare jeg omsider å få tak i riktig låskasse. Det ble en brukt, orginal låskasse kjøpt på finn. Etter å ha montert den sitter jeg fremdeles med nøyaktig samme problem som da jeg begynte! Jeg hører klart at låskassen lager "låselyder" når jeg prøver å låse døren, likevel låses ikke døren. Er det sannsynlig at denne låskassen har samme defekt som den jeg byttet ut? Jeg har sjekket ledningene som går fra framdøren via dørstolpen og til bakdøren, gummistrømpen utenpå ledningene ser hel ut (men dette skal jeg sjekke nærmere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Kjøp på møller, koster ikke all verden.

 

Du må nesten se inni gummistrømpa mellom dør/karosseri. Strømpa kan være helt fin, men er brudd innvendig.

Jeg har eksakt samme problem som det er beskrevet her i posten og jeg har gått i forkjøpet og byttet låskassa til en ny en uten og klare å fikse problemet. Jeg ser at på høyredøra beveger denne røde pinnen det snakkes om opp og ned etter som du låser og låser opp bilen men den beveger seg ikke på den døra som er defekt med ny låsekasse. Har forørig begynt og få trøbbel med høyre framdør også nå så lurer på om dette er et kjent problem eller om det er flere av oss som har fått en mandagsbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår