Gå til innhold

Førstegangskjøp av bil, bruktbil, ca. 20,000 kr, bil/modell?

Ranger emnet


anders2705

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått meg fast jobb og skal for første gang kjøpe meg en bil (bor i Trondheim). Jeg har planer om å flytte til utlandet om ca. 1-2 år, og ønsker derfor en bruktbil som kan frakte meg fra A-B i løpet av den tiden på mest mulig økonomisk måte. Budsjettet ligger på rundt 20 000 kr. Jeg har ingen spesielle preferanser anngående utseende, merke eller modell utover dette.

 

Av en kamerat har jeg fått høre mye bra om Toyota Corolla 1996 modell (som han eier), ettersom det er en enkel bil med lite som kan gå i stykker, billig i drift og generelt lite feil. Han sa dette var fordi dette var en modell som Toyota lagde i flere år på rad veldig likt, og at startfeil var blitt luket ut ifra modellen over disse årene frem til 1996 modellen. Det ligger også mange Toyota Corolla modeller ute på finn.no i prisområdet jeg er ute etter.

 

Ettersom min kunnskap om bil er ganske begrenset ønsker jeg tips og råd, f.eks forslag til modeller og merker som kan være relevante.

 

Følgende krav:

  • Rundt 20 000 kr
  • Tar meg mest mulig økonomisk fra A til B i 1-2 år med minst mulig feil og reperasjoner
  • Billig i drift
  • Kan dra en tilhenger
  • 5 dører og med tilhenger feste (trenger å kunne trekke en tilhenger fra Trondheim til Stavanger)

 

Takker for svar og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdert en bil som ikkje er fullt så trang over hofta?

 

Selv liker eg Berlingo ganske godt, og om du roter litt rundt så finner du sikkert en brukbar utgave i nærheten av din prisklasse.

Ikkje sikkert at du finner en 5dørs da, men en 4dørs(skyvedør på ene siden) bør være mulig. Minste motoralternativ(1.4L) er litt pinglete for å trekke en tung henger, men til gjengjeld så har du 3kubikk med lasteplass bak i bilen.

Du får den både som 2 og 5seter, og den er ca 412 cm lang, omtrent 40cm kortere enn en moderne Corolla, så den er enklere å lukeparkere. (Eg har vært i Trondheim ett par ganger... )

 

Ellers vil eg si at du trolig bør øke budsjettet ditt en smule da det ikkje er så mange solide biler i den prisklassen.

 

Men om du bare skal herje rundt i Trondheim ville eg heller ha kjøpt meg en sykkel(jada, eg har sykla i Trondheim. Brukte tilogmed sykkelheisa), og evt. leid en bil for å kjøre lasset, om det bare er en tur Trondheim - Stavanger du planlegger?

Ja, å leie bil koster, men det å eie en bil koster også. Årsavgift, forsikring osv...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår