Gå til innhold

Forsikring på "herjebil"

Ranger emnet


Skorp

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en vinterbil, som skal brukes på vei. Eu ok og i teknisk god stand, men med modifikasjoner.

Ribbet interiør, bøttestoler med 4punkts belte, turbo motor som ikke er godkjent, sveisa sperre, kappet fjører..

Hva vil skje om jeg kommer i en ulykke? Ingen av disse tingene har noen faktor på ulykken som skjer, men bilen er langt ifra som avtalt i forsikring.

 

Si at noen bryter vikeplikten og kjører i meg. Vil forsikringen gjelde?

Kan også tenke motsatt. At jeg bryter vikeplikt og suser i siden på en bil.. Vil det oppstå problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så skal det vel være en årsakssammenheng.

Men dette er jo tydelig en bil som er langt ifra godkjent og lovlig, de ville vel neppe forsikret den i det hele tatt om de kjente tilstanden.

 

Men vinter/herjebil, med kabba fjærer, ribba inni etc, skal det ikke brukes?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ved kollisjon under "uaktsom kjøring" som sladd eller stor fart, så kunne jeg like godt kjørt Corollaen min sidelengs inn i en annen bil som denne vinterbilen?

Kan muligens være lettere å forklare seg bort i en Corolla, men om sladdesporene starter i begynnelsen på svingen frem til kollisjon så er vell bevisene klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så skal det vel være en årsakssammenheng.

Men dette er jo tydelig en bil som er langt ifra godkjent og lovlig, de ville vel neppe forsikret den i det hele tatt om de kjente tilstanden.

 

Men vinter/herjebil, med kabba fjærer, ribba inni etc, skal det ikke brukes?

 

Er jo klar over dette. men vet bare ikke hvordan dette funker ved kollisjon og forsikring. Om forsikringsselskapet nekter å betale 50 lapper for å rette ut bulken i høyre siden på en splitter ny Bmw på grunn av tilstanden på mitt kjøretøy? Slik at jeg personlig blir ansvarlig for å betale dette?

 

Hva mener du med "skal det ikke brukes"?

Kappafjører er fælt..men får bilen lav da i det minste. Forige eier som kappa.

Ribba interiør var på grunn av mye fukt innvendig, så det lukta skikkelig humbug i bilen. Rusthull i dørken var det også så måtte ut med alt for å få det tett.

Endret av Skorp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener, er at for meg bør ikke en bil som skal brukes på vinteren være for lav, eller ukomfortabel/kald.

 

Selv om det skal herjes med...

 

På sommeren skjønner jeg at folk kanskje vil ha det litt slik...

 

Hilsen en som hatt mye ikke godkjente og lovlige biler med alt fra 1 vinding i manko til ingen vindinger.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre med kappa fjærer og sveisa sperre(Diff?) er det verste, da disse 'modifikasjonene' endrer hvordan bilen oppfører seg.

Faktisk så er bilen din trolig ikkje lovlig å kjøre med i det hele tatt, ikkje engang på privat vei.

(Eneste unntak er vel på lukket bane for trening eller deltagelse i arrangementer holdt av Norsk Motorsport Forbund)

 

Turboen... OK, her kan noen finne på å tyste til Tollvesenet om noe skulle skje. Surt å få straffetoll i tillegg til skade...

Og alt ettersom effektøkelsen så kan det hende at du faktisk trenger forsterka oppheng, fjøring og bremser, også.

 

Et forsikringsselskap kommer til å virkelig 'herje med deg' om noe skjer.

Ikkje bare har de ikkje fått beskjed om endring av kjøretøyet, men de har heller ikkje fått beskjed om at det skal 'brukes til atypisk kjøring'

I beste fall får du en heftig avkortelse på evt. utbetalinger, men det kan også endre på skylddelingsspørsmålet(Du skulle per definisjon ikkje ha vært på veien... )

Du risikerer også å få beskjed om at du 'ikkje lengre er ønsket som kunde' etter et evt. uhell.

 

Når det gjelder Statens vegvesen og Forsikringsselskaper så er regelen at det er enklere (og billigere) å få tillatelse enn tilgivelse.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår