Gå til innhold

Dynamorippel fra cd-spilleren

Ranger emnet


JGHines

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en audi 100 2.3 1991-modell. Har montert opp forsterker (4 kanals JBL GTO-sak), men får en plagsom pipelyd som varierer med turtallet. Dette er selvfølgelig dynamorippel, tenker jeg. Jordingen til forsterkeren er god, signalkabelen ligger på andre siden av bilen fra strømkabel (har også byttet denne til større type, uten bedring).

 

I forbannelsen en dag fant jeg ut at jeg skulle koble meg forbi spilleren bare for å sjekke, og koblet telefonen via minijack->phono direkte på phonokabelene som ligger bak. Da ble det klar og fin lyd. Har hatt dette problemet med to forskjellige spillere.

 

Er det noen som har noen visdomsord som kan hjelpe her? Er det mulighet å bruke en kondensator for å dempe rippelen (den må kanskje være veldig stor?) eller noe annet lurt.

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at forsterker OG spiller har GOD jording. For dårlig jording til en av komponentene kan føre til at jord hentes fra den andre komponenten via phonokabelen, og vips har du brente jordingsbaner i spilleren. Da blir det støy.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel egentlig åpne spilleren å kikke på dem ettersom jeg har forstått, ohme går ikke siden de egentlig ikke er jord, men ett minus-signal, men hjelper det å jorde ytterdelen av RCA-stikket så bekrefter det vel saken.

 

Er det ikke det så kan man montere en kondensator mellom dynamoens B+ og gods på dynamoen, dette finnes orginalmontert på mange eldre biler med bosch-dynamo, eks. Ford, volvo, VAG, MB, en liten firkantet svart dings som er skrudd i dynamoens chassis, og en ledning til B+ på dynamo(enten på eget stikk eller på B+-skruen på dynamo.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i kondensator. Har du dynamostøy, så er noe gjort feil eller ikke godt nok. Gå over alt av koblinger, og spør deg selv om du med hånda på hjertet kan si at de forskjellige koblingene er god. Alt fra tilkoblinge inn på forsterkeren, inn på spilleren, brudd på radioledning osv. osv. osv...Hvis du ikke kan det, så start der - så utelukker vi hvertfall litt mens vi holder på her ;)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jordet forsterkeren på nytt igjen, med 10cm kabel rett i gods (der jeg har pusset vekk lakken). Har lagt opp ny jord til cdspilleren, 4mm2 rett på batteriminus, koblet på både minus på spilleren og på jordbolt i chassi på spilleren. Har også lagt ny phonokabel og har prøvd å jorde minus på denne til chassi på spilleren uten at det ble noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har antagligt brente jordbaner i spilleren. Kva slags spiller har du?

Kan sjekkes med å ta kappen på signaledningene til jord på spilleren. (karosseriet på spilleren)

 

Hugs å koble ifra strømmen ved all bilstereokobling. (enkleste er vanligvis å ta av jordledningen på batteriet)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har antagligt brente jordbaner i spilleren. Kva slags spiller har du?

Kan sjekkes med å ta kappen på signaledningene til jord på spilleren. (karosseriet på spilleren)

 

Hugs å koble ifra strømmen ved all bilstereokobling. (enkleste er vanligvis å ta av jordledningen på batteriet)

 

Det skriver han at han har prøvd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei grabbar, nå har jeg lest hele tråden og det var ingen avslutning på saken så jeg er spent på å høre om det har gitt deg. Angående dynamostøy så er ikke det en rippel men et magnetfelt med feltendringer i takt med rotasjonen til dynamoen. Poenget mitt er at dette magnetfeltet induserer spenninger bilens ledningsnettver, og som oftest i signalkabelen. Signalkabler er ikke skjermet og er veldig mottagelig for slik flux. Jeg ville vurdert å flytte signalkabelen igjen. Er problemet i spilleren så vil man kunne høre dette i høyttalere koplet direkte til spilleren, i min bil driver spilleren frontsettet med bassen kuttet, så det er kanskje flere som har koplet det slik. Hvis jord blir borte i en forsterker virker den ikke særlig da den ikke klarer å sette opp spenningspotensialet korrekt. JOrdleder til spilleren burde også koples til chassijord, minus på batteriet er ikke en jordkopling, det er bare del av strømkretsen for batteriets arbeid. Men holderen til spilleren pleier ofte være borti chassi på bilen som burde gi nok jording for bare den.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår