Jump to content

Fjusking og ujevn tomgang

Rate this topic


Økter
 Share

Recommended Posts

Hei

Har lett litt rundt på forumet her, men finner ingen poster som jeg finner mitt problem i så jeg prøver her :)

Jeg kjøpte en Audi 100 2.3E (aar) 1992 (340 000km) i forrige uke. Jeg var veldig fornøyd til jeg hadde hatt den et par dager, men ettersom jeg kjørte ble den slappere og slappere og nå må jeg nesten ha halv gass for at det skal skje noe..Når jeg tråkker gassen i bunn hopper den og fjusker opp på turtall til den stopper på 4-5000 for da sperrer den uansett gir...

 

Men noen ganger skjer ikke dette (veldig sjeldent) så er den veldig ujevn på tomgang, den er orginalt på max 900 men den faller ned til rundt 600 og så går den opp til 900 igjen. Sånn fortsetter den hele tiden... Har også merket at bilen soter noe syyykt, står jeg på tomgang ser jeg snøen fort blir svart i løpet at 1min. Jeg mistenker en luft sensor for det virker som den får for lite luft.. Jeg tok av gummibelgen som sitter fra "vaffeljærnet" til insuget og så at det var mye sand og dritt foran spjeldene. Bilen bruker også noe sinnsykt med bensin... Kjørte bare noen mil og jeg hadde brukt 8-9liter

 

Tusen takk for svar og hjelp

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Link to comment
Share on other sites

Tipper motor suger falskluft, derav varierende tomgang mm. Først og fremst, sjekk ALLE slanger for hull og sprekker, spesielt gummibelgen mellom bensinmengdefordeler og gassjeld. Sjekk også slange fra veivhusventilasjon, altså den fra blokka (rett under fordeleren) og bort til metallrøret som går videre til gummibelgen. Sjekk også slangene mellom gummibelg - ISV og innsug, samt den lille air-shroud slangen til innsuget.

Rens også ISV og sett den inn med tynn olje etterpå (ISV er tomgangsregulatoen - Idle Stabilizer Valve).

 

Er det luftfilter montert, høres ikke slik ut for da hadde det aldri kommet sand inn til gasspjeld, gummibelg, mengdefordeler mm.

 

Sjekk også tenningstidspunktet, skal være 15-18 grader fØD statisk. Om alt er ok så sjekk registerreima (registeret), lambdasonde og grunninnstilling på DPR. Om også alt dette er ok så tipper jeg mengdefordeler er defekt eller kat er tett, MEN kun om alt annet er funnet i orden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samma problemet, da var det det gummiinsuget fra luftfilteret til gasspjeldet som hadde sprukket, prøv å dytt og vri på den mens den går på tomgang ;)

Audi 100 2.3E 1992 (C4)

Aprilia RS 125 Harada Replica 1998 (34hk)

Suzuki SV650S 2003

 

Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!

Link to comment
Share on other sites

Sprekkene kan være usynlige så lenge man ikke bøyer og tøyer litt, kan også sjekkes som joakimlt skriver.

 

ISV kan du se bilde av i denne tråden : http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/173750-hjelp-audi-100-2-3-a.html

 

Slanger ifm innsuget: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/277636-audi-80-2-3-ng-92-modell-tenningsproblemer-2.html#post2830371

 

Sjekk av DPR-strøm: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/100-200-v8-c1-c2-c3-1968-1991/286093-min-91-audi-100-2-3e-gar-darlig.html#post2889811

IKKE juster på denne før ALT annet er sjekket ut.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Har fått skjekket litt rundt og snakket med forrige eier, men han sier det kan være bensinpumpe eller ISV'en men det som er nå er at dden ikke vil gå på tomgang...Hvis jeg prøver og gi gass så dør den ut fortere :( Skal se om jeg kan få en som kan litt mer enn meg til og se på det.. Har sånn ca 0 peiling på disse motorene. Men Tusen takk for all hjelp jeg har fått :)

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Link to comment
Share on other sites

Din beskrivelse er enda et tegn som forsterker minstanken om at motor suger falskluft.

Dersom ISV ikke fungerer så vil man normalt ha for høy tomgang da denne er en del åpen når den er inaktiv. Dersom du kan kjøre bilen så får den nok bensin, altså ingenting galt med bensinpumpa da motor krever mye mer bensin ved kjøring enn ved tomgang. Om ønskelig kan du måle bensintrykket.

 

Følg alle tipsene over, er da temmelig sikker på at du finner feilen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Har litt forskjellige spørsmål som kanskje noen av dere vet svaret på.

Jeg har skaffet meg en Audi 100 2.3 Quattro 1992(AAR) Var litt nysgjerrig på hva som stod på vegvesenet så jeg sjekket opp nr og dette er det jeg ser: Audi 100 S.3 Quattro. Noen som vet hva S.3 betyr? Og ja bilen er importert, men vet ikke fra hvilken land.

 

Så lurte jeg på om det er mulig og få tak i brukt/ny slange fra innsug til luftfilterboksen? Motor får noe falskluft, men har ikke funnet ut hvor så jeg lurte på og bytte den slangen siden den ser litt gammel og vell brukt. Eller er det noen steder det er typisk og få falsk luft fra? små-slanger osv? evt. hvor jeg kan få tak i disse?

 

Tusen Takk for svar og at du i det hele tatt gidder og lese dette :P

Har ikke hatt Audi før men er veldig interrisert i og få lært endel :)

 

 

Lars Erik Økter

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Link to comment
Share on other sites

S-en er nok bare skrivefeil, skal stå 2.3E.

 

Spørsmål nr. 2 har jeg allerede svart på i din andre tråd med linker til tråder med samme spørsmål.

Så lenge det gjelder samme tema så ikke opprett ny tråd men hold deg til din forrige, er da mulig å følge med samt holde forumet oversiktlig ;)

 

Gummibelgen har delenummer 054 133 357 B og fås på Møller. Resterende slanger skaffer de også ved behov.

 

EDIT: Slo sammen trådene dine :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Trykk her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/277636-audi-80-2-3-ng-92-modell-tenningsproblemer-2.html#post2830371

 

Bilder av slangene som står i forbindelse med innsuget :)

 

Av erfaring blir det mye ryddigere og mer sammenheng i alt dersom man fortsetter på samme tråd, da så sant ikke temaet endres underveis. Blir da også enklere å svare når man vet hva som er gjort og sjekket ut i forkant :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen. I de siste dagene har bilen bare blitt verre og verre... jeg har sjekket om den får noe falskluft, men det får den ikke...Har også skjekket strøm til dpr, men vet ikke hva denne verdien skal være på. Noen som vet?

 

Når motor er nesten varm (70-80grader) så hvis jeg tar inn clutchen og gir full gass, ruser den seg til 4-4500 og går sakte ned mens jeg holder gassen nede og den ryker noe inn i h****** svart :/

 

ISV fungerer også som den skal, den går opp på tomgang hvis jeg tar bort kontakten mens bilen går og hvis jeg setter den inn så går den ned og veksler mellom 400-1000 men igjen blir bilen aldri kvalt.

 

Jeg begynner og bli sliten og utålmodig av dette for jeg har ikke fått kjørt annet enn 1 dag der den oppførte seg fint siden jeg kjøpte den :S

 

Tusen Takk for alle som har satt seg inn i dette for og hjelpe meg :)

Lars Erik Økter

Edited by Økter

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Tor.G
      Nettopp kjøpt en Audi a6 01 modell der det ikke alltid vil blåse luft å jeg skjønner det ikke noen som kan litt om dette?
    • By Lavb7
      Hei har ett problem med b7en min (b7 1.8t BFB quattro) som ikke holder på tomgang, kom hjem fra ferie etter en uke der bilen har stått i ro, startet bilen og kjørte 45 min hjem. Dagen derpå skulle jeg starte bilen og det gikk ålreit men den døde ut etter 2-3 sekunder, prøvd med gass inne og ute, cluth inne og ute men ingenting hjalp. Tok av kontakten på gasspjeldet å ser det er no for form væske, trolig olje både på pluggen og i kontakten på spjeldet. Kan det være defekt gasspjeld som er årsaken? Har ikke lest ut feilkoder enda.
    • By Luff
      Hei hå, jeg har et sinnsykt irriterende problem med min a6 2005 2.7 TDi v6 sedan. Følgende er gjort med bilen: stage 1, egr blending, swirl flap delete og turbobytte.
      Bilen fungerer som bare juling når problemet ikke er tilstede. Problemet er aldri tilstede når jeg starter bilen mens den er kald eller varm, men midt i mellom. Jeg hadde bilen inne på verksted og de sa at jeg måtte bytte turbo, da feilkoden er p0299 turbocharger underboost, så byttet jeg turbo og problemet er der fortsatt. Denne turboen er elektrisk styrt med servo og eg stag inn i turboen. Dette følgte med ferdig kalibrert da jeg kjøpte den nye turboen. Noen som har tips? Spørsmål? 
       
      takker!
       
    • By audia41,8tb5
      Jeg byttet batteri på Audi a4 b5 1,8T stv 1996mod med motor kode AEB min her om dagen, og etter det så starter den og går i 1-2 sekund for så å stoppe.
      Om jeg fjerner Minus polen på batteriet så starter den med en gang og går helt som den skal. Men om jeg stopper bilen og prøver å starte den igjen så er problemet tilbake. Tror det er startsperra som spiller meg ett puss, men hvem vet ? Håper noen smartinger her inne vet hva det muligens kan være. Om det er startsperra ,åssen får jeg den til å fungere slik den skal ?
      På forhånd så takker jeg for alle forslag som måtte komme inn :-)
       
    • By Wikos
      Hei alle,
      og god jul :) 
       
      Jeg har nylig kjøpt meg en 1991 Audi 100 2,3 Q med en AAR motor, med 374" km på telleren. Denne har stått i flere år ubrukt. Ved henting så startet motor men gikk bare 3,4 syl.
      Jeg skiftet plugger og rengjorde pluggledninger i begge ender, samt skiftet luftfilter. Etter det gikk den til å få på alle syl men gikk ujevnt på tomgang og dro veldig dårlig.
      Når den ble varm ville den ikke starte. Starter igjen etter noen timer.
      Skiftet så  drivstoffilter.  Ble ikke bedre av det selv om trykket ble vesentlig bedre igjennom filter, det gamle var nesten tett.
      Etter skifte av drivstoffilterfilter så kjørte jeg varm motor. Var fortsatt merkbar dårlig motorkraft men den gikk på alle syl. Jeg ruset den opp og etter noen sek så døde den ut.  Og her står jeg pr i dag. Den vil ikke starte. Ingen gnist ut fra coil når jeg kobler ledning direkte på plugg (mot gods ).
      Jeg skiftet Pluggledninger, Coil og hallgiver. Har kontrollert at ny hallgiver gir signal og virker.
      Fordeler er stilt inn tilnærmet som den sto ved demontering og kontrollert opp mot ØD på svinghjul.
      Fortsatt ingen gnist.
      Har lagt merke til at tenningsmodulen som står ved coil blir meget varm når tenning står på. Hvor varm den skal bli er jeg usikker på? Men denne blir så varm at jeg ikke kan holde fingrene på den.
      Kan også legge til at det er ingen reaksjon på turteller når jeg kjører starter. Turteller virket når motor gikk.
      Temp.nåla i instrument beveger seg ikke selv om motor er varm.
       
      Har funnet fantastisk mye bra info på denne siden! :) Mange tråder med samme/tilnærmet problemstilling. Har fulgt feilsøking som beskrevet i disse men ikke kommet til bunns  enda.
      Her kan det selvfølgelig være flere feil.  Delmål er å få start :)
      Noen som har noe tips? :)
       
       
       
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy