Gå til innhold

Fjusking og ujevn tomgang

Ranger emnet


Økter

Anbefalte innlegg

Hei

Har lett litt rundt på forumet her, men finner ingen poster som jeg finner mitt problem i så jeg prøver her :)

Jeg kjøpte en Audi 100 2.3E (aar) 1992 (340 000km) i forrige uke. Jeg var veldig fornøyd til jeg hadde hatt den et par dager, men ettersom jeg kjørte ble den slappere og slappere og nå må jeg nesten ha halv gass for at det skal skje noe..Når jeg tråkker gassen i bunn hopper den og fjusker opp på turtall til den stopper på 4-5000 for da sperrer den uansett gir...

 

Men noen ganger skjer ikke dette (veldig sjeldent) så er den veldig ujevn på tomgang, den er orginalt på max 900 men den faller ned til rundt 600 og så går den opp til 900 igjen. Sånn fortsetter den hele tiden... Har også merket at bilen soter noe syyykt, står jeg på tomgang ser jeg snøen fort blir svart i løpet at 1min. Jeg mistenker en luft sensor for det virker som den får for lite luft.. Jeg tok av gummibelgen som sitter fra "vaffeljærnet" til insuget og så at det var mye sand og dritt foran spjeldene. Bilen bruker også noe sinnsykt med bensin... Kjørte bare noen mil og jeg hadde brukt 8-9liter

 

Tusen takk for svar og hjelp

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper motor suger falskluft, derav varierende tomgang mm. Først og fremst, sjekk ALLE slanger for hull og sprekker, spesielt gummibelgen mellom bensinmengdefordeler og gassjeld. Sjekk også slange fra veivhusventilasjon, altså den fra blokka (rett under fordeleren) og bort til metallrøret som går videre til gummibelgen. Sjekk også slangene mellom gummibelg - ISV og innsug, samt den lille air-shroud slangen til innsuget.

Rens også ISV og sett den inn med tynn olje etterpå (ISV er tomgangsregulatoen - Idle Stabilizer Valve).

 

Er det luftfilter montert, høres ikke slik ut for da hadde det aldri kommet sand inn til gasspjeld, gummibelg, mengdefordeler mm.

 

Sjekk også tenningstidspunktet, skal være 15-18 grader fØD statisk. Om alt er ok så sjekk registerreima (registeret), lambdasonde og grunninnstilling på DPR. Om også alt dette er ok så tipper jeg mengdefordeler er defekt eller kat er tett, MEN kun om alt annet er funnet i orden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samma problemet, da var det det gummiinsuget fra luftfilteret til gasspjeldet som hadde sprukket, prøv å dytt og vri på den mens den går på tomgang ;)

Audi 100 2.3E 1992 (C4)

Aprilia RS 125 Harada Replica 1998 (34hk)

Suzuki SV650S 2003

 

Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekkene kan være usynlige så lenge man ikke bøyer og tøyer litt, kan også sjekkes som joakimlt skriver.

 

ISV kan du se bilde av i denne tråden : http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/173750-hjelp-audi-100-2-3-a.html

 

Slanger ifm innsuget: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/277636-audi-80-2-3-ng-92-modell-tenningsproblemer-2.html#post2830371

 

Sjekk av DPR-strøm: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/100-200-v8-c1-c2-c3-1968-1991/286093-min-91-audi-100-2-3e-gar-darlig.html#post2889811

IKKE juster på denne før ALT annet er sjekket ut.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått skjekket litt rundt og snakket med forrige eier, men han sier det kan være bensinpumpe eller ISV'en men det som er nå er at dden ikke vil gå på tomgang...Hvis jeg prøver og gi gass så dør den ut fortere :( Skal se om jeg kan få en som kan litt mer enn meg til og se på det.. Har sånn ca 0 peiling på disse motorene. Men Tusen takk for all hjelp jeg har fått :)

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din beskrivelse er enda et tegn som forsterker minstanken om at motor suger falskluft.

Dersom ISV ikke fungerer så vil man normalt ha for høy tomgang da denne er en del åpen når den er inaktiv. Dersom du kan kjøre bilen så får den nok bensin, altså ingenting galt med bensinpumpa da motor krever mye mer bensin ved kjøring enn ved tomgang. Om ønskelig kan du måle bensintrykket.

 

Følg alle tipsene over, er da temmelig sikker på at du finner feilen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Har litt forskjellige spørsmål som kanskje noen av dere vet svaret på.

Jeg har skaffet meg en Audi 100 2.3 Quattro 1992(AAR) Var litt nysgjerrig på hva som stod på vegvesenet så jeg sjekket opp nr og dette er det jeg ser: Audi 100 S.3 Quattro. Noen som vet hva S.3 betyr? Og ja bilen er importert, men vet ikke fra hvilken land.

 

Så lurte jeg på om det er mulig og få tak i brukt/ny slange fra innsug til luftfilterboksen? Motor får noe falskluft, men har ikke funnet ut hvor så jeg lurte på og bytte den slangen siden den ser litt gammel og vell brukt. Eller er det noen steder det er typisk og få falsk luft fra? små-slanger osv? evt. hvor jeg kan få tak i disse?

 

Tusen Takk for svar og at du i det hele tatt gidder og lese dette :P

Har ikke hatt Audi før men er veldig interrisert i og få lært endel :)

 

 

Lars Erik Økter

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S-en er nok bare skrivefeil, skal stå 2.3E.

 

Spørsmål nr. 2 har jeg allerede svart på i din andre tråd med linker til tråder med samme spørsmål.

Så lenge det gjelder samme tema så ikke opprett ny tråd men hold deg til din forrige, er da mulig å følge med samt holde forumet oversiktlig ;)

 

Gummibelgen har delenummer 054 133 357 B og fås på Møller. Resterende slanger skaffer de også ved behov.

 

EDIT: Slo sammen trådene dine :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/277636-audi-80-2-3-ng-92-modell-tenningsproblemer-2.html#post2830371

 

Bilder av slangene som står i forbindelse med innsuget :)

 

Av erfaring blir det mye ryddigere og mer sammenheng i alt dersom man fortsetter på samme tråd, da så sant ikke temaet endres underveis. Blir da også enklere å svare når man vet hva som er gjort og sjekket ut i forkant :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen. I de siste dagene har bilen bare blitt verre og verre... jeg har sjekket om den får noe falskluft, men det får den ikke...Har også skjekket strøm til dpr, men vet ikke hva denne verdien skal være på. Noen som vet?

 

Når motor er nesten varm (70-80grader) så hvis jeg tar inn clutchen og gir full gass, ruser den seg til 4-4500 og går sakte ned mens jeg holder gassen nede og den ryker noe inn i h****** svart :/

 

ISV fungerer også som den skal, den går opp på tomgang hvis jeg tar bort kontakten mens bilen går og hvis jeg setter den inn så går den ned og veksler mellom 400-1000 men igjen blir bilen aldri kvalt.

 

Jeg begynner og bli sliten og utålmodig av dette for jeg har ikke fått kjørt annet enn 1 dag der den oppførte seg fint siden jeg kjøpte den :S

 

Tusen Takk for alle som har satt seg inn i dette for og hjelpe meg :)

Lars Erik Økter

Endret av Økter

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår