Gå til innhold

Defekt tenningslås/bakstykke?

Ranger emnet


JGHines

Anbefalte innlegg

Hei

 

Audien min, A100Q C4, sliter med å starte. Vrir om nøkkelen, får på tenning og alt er fint, men reagerer ikke på det siste hakket (startmotor). Skrudde av bakstykket på låsesylinderen og kjenner med fingrene at stykket som stikker ut fra låsetønnen (som skal inn i bakstykket) er ødelagt. Er det mulig å få kjøpt en ny låsesylinder, eller er det mulig å reparere den jeg har? Får man støpt slik til sin nøkkel? Er det mye arbeid å skifte låsesylinder (tenker på rattlås).

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du får vridd om bakstykket (ned tenningslås og nøkkel) så høres det for meg ut som at selve låsesylinderen er ok, men heller at bakstykket ditt er defekt. Har du prøvd å starte ved å kun vri om bakstykket med et stort skrujern? Fungerer det ikke så vet du at det er bakstykket som er defekt ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var nettopp ute å startet bilen med kun bakstykket. Brukte nøkkelen rett i sporet og da startet den fint som bare det. Det virker som om det har falt av en bit fra den pinnen som står ut fra selve låsesylinderen (den avlange pinnen som går inn i sporet på bakstykket) og at jeg derfor ikke får vridd den over på det siste hakket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å ta et bra bilde av den pinnen som kommer ut fra tenningslåsen, den som skal inn i bakstykket? Bilde tatt med mobil og makroinnstilling. Kjenner til en annen bil med samme problem men har ikke forsket videre på det.

Det som kan være løsningen er å file litt av de plastleppene på siden av bakstykket slik at bakstykket kommer lenger inn i selve "huset". Du må da i forkant lime den delen av de som ikke henger fast, ellers blir det lite de henger etter.

 

Bakstykkefile_zpsabb9c67e.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, glemte jo selvfølgelig dette. Kan ta bilde når denne fine løsningen engang slutter å virke. Når det er sagt, vet du hvilken av kontaktene bakpå bakstykket som kjører starteren? Er det bare starteren som kjører på det tredje hakket, eller er det flere kontakter som bør sluttes? (om jeg skulle bestemme meg for å lage startbryter). Og, skal startreléet ha +12V eller jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår