Gå til innhold

Motor og drivverkstyrke Sierra


Eplefox

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har noen spørsmål angïående ett prosjekt jeg starter med etter nyttår.

 

Planen er å kjøpe meg en Sierra mk1.

Den skal bli bruksbil som jeg lett kan logre med på tørr asfalt.

 

Motor: har en 2.8 forgasser motor jeg tenkte å hive i bilen, vil ha denne motoren ettersom den sto i bilen jeg lærte å kjøre bil i :)

Dette var en Granada som meg og min far hugget sammen (R.I.P.)

Fremtidlig oppsett på denne motoren blir spesielt...

 

Ettersom jeg skal bruke den som bruksbil, blir det dyser som smører og kjøler stempelbunn og sylindre.

Borer sylindre og hiver nye stempler i.

Stage 3 topper som har større ventiler, herda ventilseter (eksos) for å kunne kjøres på blyfri, letta løftesystem og selvfølgelig portet.

 

Dreier nye støtstenger og de boltene som glir på kammen (husker ikke navnet) i titan tenker jeg, eller spanderer på meg noe annet lettere greier enn original.

 

Elektrisk ojlepumpe itilleg til standard, øke oljekapasitet i bunnpanne og kjøler med termostat.

 

3" eksos og bygger grenrør selv for å ta på meg utfordringen.

3 webere og ny clutch.

 

høres dette for idiotisk ut for den motoren? For pålitelighet, noe jeg bør droppe?

 

 

Ettersom granadaen er hugget, har jeg masse deler til drivværk. Dette er 2.8 automat understell, men har også en 2.8 kasse til granada liggendes.

 

Er dette understellet sterkt?

 

Et dette tapsprosjekt eller bør jeg heller satse på granada?

 

Svakheter, sterke sider?

 

Tips? Ting jeg bør være obs på?

 

Egne erfaringer?

 

ønsker meg selv lykke til, dette blir tidkrevendes! Og ikke minst dyrt!

 

Mvh. Even :-)

Endret av Eplefox
Oversettelse fra alien tegn til Æ Ø Å
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lett bruke motor og kasse fra Granada i sierra, men der stopper vel likhetene uten modifiseringer av større art.

 

2.0-kasse passer ikke på V6, så du må nok ta kassa du har liggende.

 

Jeg ville satsa på orginalt drivverk bak frem til det evt. ryker, da kan du skaffe 7,5" diff fra scorpio f. eks.

Der er ikke diffbrems helt uvanlig heller.

 

Men for godkjenning burde en Sierra 2.3 være ett bra utgangspunkt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår