Gå til innhold

Ducato bobiltråd er fint å ha ;)


oddsen

Anbefalte innlegg

  • 7 months later...
Undrer på hvor mye dere andre med 2,3 l. bruker på mila ?

Jeg kjører på 1,1 - 1,2 når jeg ikke fyrer løs.

 

Og om det er noe jeg ellers skulle være obs på ang denne motoren

så er jeg veldig åpen for tips og innspill som en kan være oppmerksom på :-)

Odd

 

Jeg har en slik 2,3 liters turbomotor, og jeg er nøye med og ikke bråstoppe den. Lar den gå et kvat minutt for å være sikker på at turboen har sluttet å snurre. Vil ikke at den skal gå rndt uten oljetrykk.

Det gjelder vel alle dieselmotorer...

 

Ellers fant jeg greit ojefiltret, og det var av den lange/største typen og lett å skifte. Men ikke lett å unngå søl, så jeg brukte mye papir og whitespirit.

Fikk på 4,5 liter inkl. oljefilter.

 

Ellers kjører jeg den lett, og helst ikke under 1800 o/min med belastning og ikke under 1500 med liten belastning på flat vei eller svakt nedoger. I bratte bakker motorbremser jeg litt, da jeg regner med at bremsene ellers slites mye med en tung bobil på 3200 kg.

 

Luter på å bytte girlje til Castrol GL4? Redd for å bruke GL5, da jeg er redd for for glatt synkronisering, noe jeg oppevde på min VW camper.

 

Ellers så har jeg fuget langs gulvet mot møblene, i tilfelle jeg skulle søle vann eller vaske gulvet med våt klut. Da vil ikke møblene svelle da de er lagt av sponplater med finer.

 

Bryterpanelet er tapet med små firkantede tapebider den hvor bryterne er lette å trykke inn. Med for stor kraft på den ene enden av bryteren kan den knekke innvendig, det gjorde den på min, men jeg klarte å reparere. men ved å trykke på den lette delen av bryteren så trykken man rett på bryteren på printkortet uten å bende på plastikken under.

 

Kjører forresten med 60 psi i dekkene. Hardt, men forbruker blir mellom 0.85 og 0,9 . Kjører helst mellom 90 og 100...km/t

 

Norges biligste vannkraner finner man på Ikea forresten. Jeg fikk min reparaert, men hadde jeg visst om ikea hadde jeg kjøpt der, både til bak og kjøkken. Mulig jeg kjøper i reserve?

Råbillig!

 

Nå må jeg finne ut hva jeg skal kjøre med solcellepanelet på taket, da jeg skal vinterlagre ute?

Lage en kasse i tre eller skrud det av?

 

Skiftet lyspærer i sommer, og da passet jeg på å smøre skruer og ledd for å få lyktene lett av neste gang. Når var skruene rustet, og bilen er 2006 modell.

Kjørt 76 000 km

 

Jeg kan ogs treffes på mail: tor.magnussen@gmail.com (tlf.: 91144666) om det er noen jeg må få greie på som jeg trolig ikke vet noe om.

Jeg er fersk med bilen fra i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Når vi var på sommerferietur med Sunlight T67, 2103mod. med 2,3L 130HK Fiat Ducato brukte vi 0,8L på mila i gjennomsnitt. Vi kjørte Sverige oppover, inn i Finland, ut på endel steder langs kysten i Nord-Norge og hjemover. Ble mye langkjøring. Vi kjørte ikke som noen gærninger, men heller ikke som noen sinker, fulgte fartsgrensa godt. Landeveiene oppover Sverige hadde fartsgrense på 90-110km/t, lå i fartsgrensa hele veien, uten at det ble noe superforbruk av den del. Totalt var turen på 5965km.

Før turen hadde bilen gått 1500km, så det ble endel økning på turen, kan man si. :)

Mvh. Øystein


Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår