Gå til innhold

A6 2,5 tdi vurderes kjøpt -råd/erfaringer?

Ranger emnet


rundal

Anbefalte innlegg

Driver og vurderer å kjøpe meg A6 Q, helst C5, og kanskje allroad. Blir nok med automoat også. Og det jeg ser på som den mest fornuftige motoren med tanke på krefter og forbruk er 2,5 TDI.

 

Men disse har jo kjente og dyre feil... Er det noen av de(modell/år/hk) som er "trygge" kjøp?

Ser mange av disse har skiftet ut kammer og dieselpumpe...er det da vanligvis satt inn forbedrede deler?

Ellers noen kjente dyre feil på disse? Er vel noe kluss med luftfjæring også...?

 

Andre fornuftige motorvarianter?

Endret av rundal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A6 C5 med 2.5 v6 tdi og automat er nok ikke det smarteste du kan kjøpe.

 

1.9 tdi med manuell er nok det tryggeste valget hvis du skal ha C5.

 

C4 2.5 r5 tdi derimot er skuddsikker :)

 

Btw, siden det er C5 du snakker om har du postet tråden i feil A6 kategori :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken bil jeg havner opp med, så skal det være automat :)

Er ikkje noen av automatkassene til C5 til å stole på?

Har ikkje prøvt disse motorene...men er ikkje 1.9TDI og 1,8T litt små til denne store bilen? Noen som har erfaring med chipping i tilfelle?

 

Regner med A8 og Passat med 2,5TDI er samma skiten som A6'en?

 

Ellers andre Audi/Passat som er å anbefale?

Endret av rundal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha automat MÅ DU IKKE CHIPE DEN!! da har du ikke girkassa lenge.

 

Jeg er faktisk ikke sikker på om A8 og Passat har samme problemet med kammene, men det kan garantert noen andre her inne svare på.

 

Automatene i C5 før faceliften (1997-2002) har ekstremt dårlig rykte, etter dette skal noe ha blitt utbedret, eksakt hva som ble utbedret på tiptronicen vet jeg ikke, men i multitronicen ble stort sett alt byttet, så 2002-2004 med en som har fulgt vedlikeholdsplanen for girkassa, og er behandlet pent burde ikke være noe problem.

 

Flere sier at 1,9tdi og 1,8T er litt i minste laget for A6'en, men det varierer det veldig fra person til person.

 

Som sakt tidligere A6 C4 2,5tdi R5 er en skuddsikker bil, men hvilken prisklasse er du i utgangspunktet intr. i?

Det vil hjelpe mye hvis vi vet budsjettet ditt :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar :)

Må ikkje nødvendigvis være A6 jeg kjøper...men de frister. Er generelt på utkikk etter en forholdsvis sprek bil med god framkommelighet. Er lei av manuellkasse på disse svingete, bratte veiene vi har her...så det må bli automat. Diesel er helst å foretrekke.

C4 føler jeg blir litt for "gammelt"...

Budsjettmessig tenkte jeg å holde meg under 130-140000.

Endret av rundal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den prisen nå kan du titte på B6 og kanskje B7 Audi A4.

Du finner nok også eksemplarer av C5 etter Facelift også :)

Hvis du vil ha Audi så kjøper du det, du gjør nok ikke ett dumt valg :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A4 fikk samme oppgradering i samme tidsrom som C5 når det gjelder girkassa, så det er vesentlig ferre med dette problemet på B6, B7 har ikke dette problemet. Så lenge de er vedlikeholdt, så vil du nok ikke få dette problemet så lenge du også fortsetter med vedlikeholdet.

For å være ærlig så er jeg ikke sikker på om det er samme motor i A4 og A6 med 2,5 v6 tdi.

En tlf til møller hvis ingen andre her inne svarer ang. motorene så vil det avsløre om det er samme motor eller ikke.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en A6, 1.9TDI på 110hk. Alt standard, og med manuell kasse så klart.

 

Bilen flytter greit på seg, den drar bra. Er jo så klart ingen street racing, gatebil 0-100 på 2-3 sekunder bil, men til å være 110hk så går den overaskende bra. Men er jo som flere sier her, kommer helt ann på hva man er vant til.

 

Bilen min skal få en liten chip på nyåret. Det vil jo hjelpe litt

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at automatkassene er holdbare hvis de er godt vedlikeholdt. Men hvordan kan man være sikker på det?

 

Skulle jeg kjøpt en audi/vw fra den tida med automat, ville jeg hatt 20-30000 stående på en sparekonto i påvente av girkassehavari. For det er virkelig ikke uvanlig, og det er det det koster å bytte/overhale kassa. MINIMUM. Og ryker kammer og diverse på en 2,5 v6 tdi, blir det gjerne enda dyrere.

 

Det er en grunn til at bruktbilforsikringene til if og sikkert flere andre har disse bilene på svarteliste, og nekter å gi garanti på motor og drivverk...men til gjengjeld kan man jo få disse bilene svært billig pga det dårlige ryktet. Så det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har slått fra meg A6.

Skulle kanskje flyttet denne tråden nå, men regner med de fleste som leser her har peiling på både A6 og A4.

 

Har sett litt på denne nå Audi A4 1.8t S-line MLT (163hk) 2003, 146 000 km, kr 136 512,-

 

Selger sier servicer er fulgt, men har ikke gjort noe for å utbedre MLT'en. Er denne risikosport å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sin tid var det VAG-konsernet som sa at man aldri skulle bytte olje på automatkassene, resultatet av det vet vi. Det samme sier de om de om servoolje, skal aldri byttes, ei heller manuell girolje, samt kjøre motoroljen 30' km... Sorry litt (frustrasjons) OT.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår