Gå til innhold

Personbil på over 3500kg, kjøres på C1 lappen. Hvilken avgiftsklasse i bomringen?

Ranger emnet


Kennet

Anbefalte innlegg

Du betaler lastebilavgift i bomringen.

Dieselbiler nyere enn 2001mod skal ha fartssperre, for bensinbiler er det 2005 eller nyere. Husker ikke eksakte datoer. Noen er importert på f.eks 1.15§ og har ikke fartsperre, men du har fortsatt ikke lov til å kjøre over 80km/t med bil over 3,5tonn, så blir du tatt i f.eks laser over 80km/t sliter du.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks Chevrolet Tahoe

 

Svigerfars tahoe med 6 seter er hvertfall regga som lett lastebil, har ikke fartsperre og betaler vanlig personbilpris i bom og ferjer (om han har tatt bombrikka fra sin gamle volvo vet jeg ikke, men tipper egentlig det...)

Har heller ikke fartsskriver, slik som mange lastebiler i samme vektklasse har, så er kun laserkontroll som kan gi bot for å kjøre f-eks 90-100 på motorveien...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfars tahoe med 6 seter er hvertfall regga som lett lastebil, har ikke fartsperre og betaler vanlig personbilpris i bom og ferjer (om han har tatt bombrikka fra sin gamle volvo vet jeg ikke, men tipper egentlig det...)

Har heller ikke fartsskriver, slik som mange lastebiler i samme vektklasse har, så er kun laserkontroll som kan gi bot for å kjøre f-eks 90-100 på motorveien...

 

Eldre enn 2001 den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfars tahoe med 6 seter er hvertfall regga som lett lastebil, har ikke fartsperre og betaler vanlig personbilpris i bom og ferjer (om han har tatt bombrikka fra sin gamle volvo vet jeg ikke, men tipper egentlig det...)

Har heller ikke fartsskriver, slik som mange lastebiler i samme vektklasse har, så er kun laserkontroll som kan gi bot for å kjøre f-eks 90-100 på motorveien...

 

Alle biler med totalvekt over 3500 kg skal betale lastebilavgift i bommene. Det og ta en bombrikke fra gammel bil over på ny bil uten å gi beskjed til bomselskapet er svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler med totalvekt over 3500 kg skal betale lastebilavgift i bommene. Det og ta en bombrikke fra gammel bil over på ny bil uten å gi beskjed til bomselskapet er svindel.

 

Ok, jeg ringte inn å bytta bil på bombrikka så ofte at de ble lei og jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle ringe inn mer, bare bytte bil, så jeg hadde hvertfall gjort det med god samvittighet:)

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange biler registeres som lett lastebil er nettopp fordi engangsavgiften man betaler når man kjøper bilen ny blir lavere. Om jeg husker riktig var det et eksempel med en Tahoe registert som personbil altså under 3,5 tonn og en Suburban registert som lett lastebil over 3,5 tonn. Tahoen kom ferdig med skilt på 1 300 000,- mens Suburban som egentlig er større også endte på like under 800 000. Kjøper man en bil over 3,5 tonn skal føreren ha klasse C1 minimum og bilen må betale bompenger som lastebil...

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår