Gå til innhold

Frese slisser i trykkplate?

Ranger emnet


16vturbo

Anbefalte innlegg

For å få clutchen til å holde litt mere hk enn originalt på budsjettvis?

 

Jeg har ikke råd til noe sinter clutch og forsterka trykkplate, derfor falt det inn en ide i hodet mitt..

 

88G140701G.jpg

 

Frese inn noen små tynne slisser i trykkplata, muligens svinghjul også? Jeg har utstyr til å gjøre dette, men vil det være verdt det?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at bremseskiver er slissa er KUN for å lede bort gasser fra bremseklossen, samt at det transporterer vekk støv.

Når du bremser hardt med vanlige skiver vil det danne seg luft imellom skive og klosser, og du mister bremsekraft :)

 

Så tror ikke det vil funke så godt på clutch, hvis ikke du står å slurer til det ryker.. da er det kanskje fordel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg har så lyst til å prøve, på ett annet forum så var det litt blanda meninger men de fleste mente at jeg kom til å fjerne litt av gripeoverflaten og derfor få mindre grep.. Men da lurer jeg på hvorfor 4-puck sinter er bra!

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu på det Skybert sier, så kan du tenke deg et dekk, et vil du ha breiest mulig for mest grep.. Så det blir nok ikke riktig at mindre(eller mer) areal skaper mer grep.

 

Trykk per cm^2 har egentlig ikke noe å si teoretisk sett på friksjon.

Det som har noe å si er trykk "Normalkraft" og friksjonstallet.

Er selvfølgelig endel flere faktorer i den ekte verden, så det blir ikke helt reelt. hvor god clutchen er, har med materialet på lamellen, og trykket fra trykkplata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få bygget om til 4-pukk lamell koster ca 2000kr, vis du heller jobber overtid de timene du bruker på å lage de stripene så er du i havn.

Vil også tru at de stripene spiser opp lamellen din første gangen du skal ta laus da de vil fungere som en ostehøvell på lamellen dinhelt frem til clutch er 100% i inngrep

 

Ta kontakt med Forside - Christoffersen & Bekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu på det Skybert sier, så kan du tenke deg et dekk, et vil du ha breiest mulig for mest grep.. Så det blir nok ikke riktig at mindre(eller mer) areal skaper mer grep.

 

Trykk per cm^2 har egentlig ikke noe å si teoretisk sett på friksjon.

Det som har noe å si er trykk "Normalkraft" og friksjonstallet.

Er selvfølgelig endel flere faktorer i den ekte verden, så det blir ikke helt reelt. hvor god clutchen er, har med materialet på lamellen, og trykket fra trykkplata.

 

Det dekk eksemepelet ditt tok jeg ikke helt, jeg mente ikke at det ble bedre grep med mindre areal, men mer trykk. Og mer trykk per cm^2 hjelper jo selfølgelig når sinter får bedre friksjon enn lamell, når sinteren får temperatur i seg. :)

 

Eller har du enn annen forklaring på hvorfor 4 puck sinter er så hissig i forhold til 6 puck sinter eller vanlig lamellplate?

Jeg er JÆVLIG maskin til å skru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middeldiameter, friksjon og fjærtrykk er det som avgør hvor mye krefter som kan overføres.

 

Blir kontaktflata mindre så vil fjærtrykket fordele seg over en mindre flate, men igjen er det en mindre flate som tar tak, så det vil gå opp i opp.

 

Blir middeldiameteren større, vil dette øke NM clutchen kan overføre uten slipp, dette er ganske enkel logikk, der man kan sammenligne med utveksling, dess lenger ut man kommer, dess mere hastighet(ikke turtall men m/s) fordeles dreiemomentet ut over.

 

Øker man fjærtrykket vil man kunne overføre mere dreiemoment uten slipp(sluring).

 

Letteste måten å øke hvor mange NM clutchen kan overføre er å dreie av litt innerst på lamellplata så middeldiameteren øker, men dette vil jo gi mere slitasje, og muligens en mindre god pedalfølelse.

 

Hvorfor en 4-puck clutch er mere hissig enn en tradisjonell lamellplate, er jo mindre flate som fjærtrykket fordeler seg på, det vil jo ikke si at den kan overføre mere dreiemoment, men det vil nok si at det er lettere å ta i gang med mye krefter uten sluring.

 

 

Sinterclutch har overhode ingenting med hvor mange pucker en lamellplate har, det har med materialet brukt i lamellen, sintermetallkopling er det rette norske navnet, vil vel i grunnen si at det er metall i friksjonsmaterialet, som i grunnen griper litt bedre tak, men selvfølgelig sliter mere på disk og svinghjul.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokon som har slisser enten på lamellplata eller trykkplata. Grene har slisser på lamellplata og pto lamellplata, tilo ein eldre mf traktor.

Og Schmiedmann har dette til BMW, og det er heilt sikker ein del andre meir kjente produsentar som har dette til andre bilar.

image_80161_big.jpg

image_3524_big.jpg

image_32360_big.jpg

 

Dobbelt clutch, 12"*-*Grene Webshop

Eller så går det avogtil å sette inn ei lamellplate og ei mellomlagsplate til i clutchen og betre fjørar.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du fjerner litt av lammel flaten vill du jo få litt høyere trykk på lamellen som er igjen, Men du får jo også mindre kontakt flate mellom trykkplate og lamell. Dette kan jo føre til at clutshen slurer da den ikke får sikkelig feste på det som er der av lamell.

 

Setter du smalere dekk på bilen vill du jo få mere marktrykk på dekkene men det vill jo ikke si at du får bedre grep på asfalten for det..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår