Gå til innhold

Dårlig effekt fra varmeapparatet

Ranger emnet


olletre

Anbefalte innlegg

HEI!

Jeg har et problem med varmeapparatet i bilen. Er en 2,0i 16v-2000 mod. med AC. Jeg får ikke noe varme inne i bilen.

Det kommer bare litt lunken luft fra varmeapparatet, selv om det står på for fullt. Har nylig skiftet pollenfilter. Motortemperaturen er normal, og kupevifta virker som den skal.

Jeg tok av dekslene under dashbordet, slik at jeg kunne nå rørene som går inn til varmeradiatoren. Motoren var da varm.

Begge rørene var da så varme at jeg nesten ikke kunne ta på dem. Er det noen sjanse for at varmeradiatoren kan være tett da?

Jeg tenker slik at hvis inngående rør hadde vært varm, og utgående kald, så er den tett. Men er det noen som vet om vatnet kan sirkulere gjennom rørene selv om radiatoren er tett?

Noen som vet om feilen kan ligge i forbindelse med selve bryteren man regulerer varmen med? Er en bryter me pluss og minustegn, og digital visning av temperatur. Om det kan være slik at spjeldet som åpner opp for varmluft ikke åpner som det skal når man skrur opp varmen?

Håper det er noen som vet noe om dette, og som kan svare.

Endret av olletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det kan være noe galt med et spjeld som skal slippe varmen fra registeret og rundt i bilen siden du har sjekket at det er glovarmt på begge rørene. Det kan sansynligvis sjekkes med diagnose. Du har ikke lagt merke til noen uvanlige lyder i bilen? Kan være en utslitt spjeldmotor som står å hakker for eksempel.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det kan være noe galt med et spjeld som skal slippe varmen fra registeret og rundt i bilen siden du har sjekket at det er glovarmt på begge rørene. Det kan sansynligvis sjekkes med diagnose. Du har ikke lagt merke til noen uvanlige lyder i bilen? Kan være en utslitt spjeldmotor som står å hakker for eksempel.

 

Hei, å takk for svaret!

Kanskje feilen ligger der ja. Det er ingen uvanlig lyd å høre. Alt fungerer som det skal, bortsett fra varmen som er dårlig. Når jeg justerer ned varmen, så går den fra lunken til kald luft. Når jeg skrur opp på maks igjen, så øker den fra kald til lunken igjen. Så litt bevegelse må det isåfall være på spjeldet. Men vet du om kjølevatnet må passere gjennom varmeregisteret før det returnerer, eller kan det sirkulere forbi hvis det er tett? I og med at begge rørene var varme. Jeg kom ikke til for å kjenne på selve radiatoren, om den var varm.

Endret av olletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjølevæska går hele tiden og inn av registeret og det må innom registeret først før det får kommet ut igjen. Derfor så er det lite sansynlig at det er tett når begge rørene er varme.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår