Gå til innhold

Hva kan man forvente at motorskifte koster?


460Norway

Anbefalte innlegg

Hei

 

I dag mistet min Mitsubishi Space Wagon 2.4 gdi trekkraften. Jeg frykter at registereima røyk, og at motoren har fått ødelagt ventiler og evt ett eller flere stempel. Bilen er en 2003 4x4.

Jeg ser at det er brukte motorer å få fatt i til ca 10 000 (kanskje noe under, i noen tilfeller).

Er det grunn til å tro at det er ulønnsomt å skifte motor? Det kommer naturligvis an på bilen forøvrig, men kommer det opp

i mer enn 20 000 er det grunn til å vurdere om det er noen vits.

Noen som vet? På forhånd takk. Den ble tauet av Falck til Mitsubishi-verksted, som antakelig ikke er det rimeligste..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel ikke nødvendig å skifte hele motoren fordi registerreima har ryki. Ofte kan være nok med en overhaling av topplokket i beste fall. En slik jobb på topplokket koster 5-6 tusen sånn ca + jobben med demontering så det kommer nok til å koste deg et sted mellom 12-15 tusen kan jeg tenke meg. Skal du skifte motor og du sier du må ut med 10 tusen for en ny brukt motor og da kan du regne med at det er 10 tusen i jobb for å skifte motoren også. Selvfølgelig så må dette konstateres først.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel ikke nødvendig å skifte hele motoren fordi registerreima har ryki. Ofte kan være nok med en overhaling av topplokket i beste fall. En slik jobb på topplokket koster 5-6 tusen sånn ca + jobben med demontering så det kommer nok til å koste deg et sted mellom 12-15 tusen kan jeg tenke meg. Skal du skifte motor og du sier du må ut med 10 tusen for en ny brukt motor og da kan du regne med at det er 10 tusen i jobb for å skifte motoren også. Selvfølgelig så må dette konstateres først.

 

Takk for svaret.

Det hadde vært en fordel om skadene ikke var så omfattende. Ble litt skeptisk av følgende. " ...It’s important to know that the 2.4 is an interference engine that may end up with bent valves and possibly damaged pistons if the timing belt strips or breaks during driving. .." ( Timing Belt Replacement 2.4 Mitsubishi - Questions and Answers | Denlors Auto Blog )

Så, jeg får vel høre hva verkstedet sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Det hadde vært en fordel om skadene ikke var så omfattende. Ble litt skeptisk av følgende. " ...It’s important to know that the 2.4 is an interference engine that may end up with bent valves and possibly damaged pistons if the timing belt strips or breaks during driving. .." ( Timing Belt Replacement 2.4 Mitsubishi - Questions and Answers | Denlors Auto Blog )

Så, jeg får vel høre hva verkstedet sier..

 

Tviler på at stemplene har tatt skade, men om de har gjort det så bytter du bare motor.

 

Du har ikke vurdert og gjort det selv da?

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Tviler på at stemplene har tatt skade, men om de har gjort det så bytter du bare motor.

 

Du har ikke vurdert og gjort det selv da?

 

Hei

 

Jeg er ikke så kyndig, så jeg ga meg ikke i kast med å skifte selv. Jeg kjøpte '04 motor, gearkasse og fordelingskasse (22 kNOK inkl. mva)

og lot merkeverksted skifte ut delene (+ ny regreim, oljer, filter). 22 kNOK for delene pluss 21400 for transplantasjonen mm, gjorde at det

ble bortimot 45 000.-

Mulig jeg burde tatt tapet, og solgt den som delebil ( ga noen og tredve tusen og kjørte ca 200 mil før registerreim røk).

Har defekt motor, gearkasse pluss fordelingskasse (skal hente på verkstedet) til salgs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår