Gå til innhold

Hyundai varmepumpe fra netthandelen.

Ranger emnet


jimmen

Anbefalte innlegg

Heihå.

 

Min far kjøpte meg en slik en i gave for ett par måneder siden, nå som vinteren har kommet for fullt inn her hjemme synes jeg den avgir så dårlig varme.

 

Har vært hos flere kompisser som har varmepumpe, med MYE større hus og de har pumpa på 22-23 grader og har godt og varmt hus, men min står konstant på 27 grader og jeg synes ikke det er varmt i det hele tatt i huset før jeg får fyret i peisen.

 

Noen som har noe tips?

Må vell være en justerings-sak..

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo selfølgeligt forskjell på ei pumpe til 5000,- og ei til 20000,-

 

Er kaldt her i Norge, so det er lurt å velge ei pumpe som er beregna til kulden her. Eg ser at varmepumpa di kan gi ut 3500w.

Men når utetemperaturen synker, vil uteffekten til pumpa synka ganske mykje!

 

So viss du ikkje vil ha andre varmekilder, so velger du ei kraftigare varmepumpe som er beregna på forholda som er i Norge.

 

Men er jo ikkje uvanligt å bruke varmepumpa for å holde ein grunnvarme i huset og fyre med ved i tilegg når det er kaldt

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumpa mi fungerer helt fint ned til -20, under det begynner den å slite litt, men har ikke problemer med å holde 20-21 grader hele vinteren.

 

Pumpa er fra panasonic.

 

Her sliter jeg (tydligvis?) nå, og nå er det 6- ute.

Huset er tett og helt, peise ny isolasjon i taket for 1mnd siden.

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sliter jeg (tydligvis?) nå, og nå er det 6- ute.

Huset er tett og helt, peise ny isolasjon i taket for 1mnd siden.

 

Lenge siden den ble kjøpt?

Høres ut som om noe er i ulaget hvis den har problemer i -6 grader.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden den ble kjøpt?

Høres ut som om noe er i ulaget hvis den har problemer i -6 grader.

 

Nix, er flett ny. kjøpt for 3mnd siden å lå inne i hus i i ca 1.5 måned før den ble montert.

Vært slik siden, tar ut filtrene og støvsuger ca 1 gang i uka.

 

Derfor jeg tror det må være en justerings-sak på fjernkontrollen til pumpa.

Kompis av meg fikk det MYE varmere etter at han fikk besøk av en som hadde god kunnskap til varmepumper..

 

Han hadde bare "justert"

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepumper bør IKKJE stå på 'Auto', bare 'Heat' eller 'Cool'(de få dagene om sommern når kvikksølvet faktisk oppnår smeltepunktet... )

 

Står de på 'Auto' forsøker de å holde nøyaktig den innstilte temperaturen, så de kjøler faktisk om tempen stiger litt for høyt...

 

5000.- varmepumper kan fungere de...

Min 3800W pumpe som eg kjøpte på Jula for noen år siden fungerer helt fint, men sliter nok noe når temperaturen kryper under -5 grader. Ved -10 er det ikkje mye effekt av den. Men da har eg for lengst slått den over på å bare sirkulere innelufta, og fyrt på i vedkaminen.

 

En ting som er veldig viktig med ei varmepumpe er PLASSERING.

Står utedelen på den mest værharde sida av huset forsvinner effekten ganske fort.

Er utedelen overdekt av et hjemmesnekra dekke kan det hindre luftsirkulasjonen rundt den slik at den avkjølte lufta blir sugd inn i utedelen igjen. (I manualen står det minimumsmål for hinder rundt pumpa. )

En levegg for å blokkere det verste gufset fra fjellet skader ikkje...

 

Plassering av innedelen har også en del å si. Hvor lett vil lufta sirkulere fra der pumpa er lokalisert og til andre deler av rommet/gulflata som skal varmes opp?

 

Dette er ei 'gjør det selv' pumpe?

Det er veldig viktig at når man kobler inne og utedelen sammen at man gjør operasjonen kjapt og effektivt.

En treg sammenkobling kan føre til at gass slipper ut, noe som raskt reduiserer effektiviteten på pumpa.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår