Gå til innhold

Tap av førerkort (pga fartsoverskridelse)

Ranger emnet


Golf2td

Anbefalte innlegg

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fyfaen for et show! :P 190 på sommardekk i 90-sonå med politien på sida! "Trenger ikke vinterdekk i Stavanger", "Ikke kontroller på Nærbø". blablabla.. Hvis dokke ikkje klare å sjå kor dumt dette ser ut når du leser alle sidene opp ned, så - jaa.. Trenge eg sei meir? :) Hadde nettop tidenes stuste snøfall her i Rogaland, så å påstå at vinterdekk ikkje e nødvendigt e jo som å påstå at jordå er firkanta. Kom deg av veien GolfTD. Sladding på parkeringsplassa og industriområde - Versågod! Men det e forskjell på det og alt det du skryde av her! Har gjort tabber eg og, forskjellen e at eg isje skryde å syde øve det. "Lykke til" - Det trengs!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du nevne en bane i nærheten her som har åpent for glattkjøringstrening nå i romhjula? for om det finnes så vil jeg gjerne ta en tur, men har liten tro på det, hva er forsjellen på en lukket bane og en avstengt parkeringsplass, sånn praktisk sett?

 

Sånn forøvrig kan du svare i den tråden som har om glattkjøring på P-plass, for dette er feil tråd for den diskusjonen, hva du vil og håper om hans tid uten sertifikat tror jeg har lite å si, men jeg tror ikke han blir uten lappen lenge, han har snakka litt med folk som faktisk er intressert i å hjelpe heller enn å bare kjefte å fortelle han ting han allerede vet. Det viser seg at mange har fått endel strafferabatt fra denne beryktede subaruen pga han "presser" på for å få deg til å kjøre fort, sivilen har ikke lov til å yppe til kappkjøring, noe han gjorde her...

 

Dere kan alltids leie NAF sin glattkjøringsbane. Ellers finnes det nok en og annen lovlig, som ulovlig, isbane i nærområdene ditt i vinter.

 

Det vil nok ha fint lite å si at politiet drev å presset kameraten din opp i fart, da valget om å gi på ene og alene var trådstarter som avgjorde. :)

 

Tror nok neppe han, i denne situasjonen, vil få noe annet enn strafferabatt på den tiden han har gått uten førerkort til dommen har falt.

Ut i fra hva jeg til nå har lest så er dette så nærme et "Worst case scenario" som det går an å få det til å være.

 

Har per dags dato aldri hørt (DVS fått det bekreftet) at en person har fått strafferabatt som følger av at sivilbilen yppet til kappkjøring.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer hans bruk av sommerdekk denne dagen, som jeg sa, det var ikke glatt, han hadde satt fra seg bilen om det hadde vert glatt.

Hvor du har fått det fra at han grisekjører på parkeringsplasser vet ikke jeg, han kjører fint og kontrollert for å lære å ha bedre kontroll over bilem om han skulle komme utfor en uventet situasjon. Når du vet at sånne som han eksisterer å kjører gjerne over 200 på veiene her du bor, vil du ikke foretrekke om han i det minste vet hvordan han skal håndtere sin 2 tonns bil?

 

Og Gadgetman!: hvor har du det fra at han "gjettet" at det ikke var glatt, jeg kjørte som sagt i forveien å sjekka om det var glatt, forøvrig med mine lovlige vinterdekk som gir dårligere feste enn hans sommerdekk av en eller annen grunn.

At saltet ikke har effekt under 22 minus har lite å si da det var 10 minus den kvelden.

Forøvrig sprøyter de mye saltlake her omkring, men uansett: er det glatt så er det glatt, men er det ikke glatt så er det ikke glatt og da kan man kjøre med sommerdekk, er ikke alle som skifter til vinterdekk 15. Oktober, det har ingen hensikt da det gir dårligere grep enn sommerdekk på tørr og våt vei, og du sliter ut piggene så du får dårligere grep også når glatta kommer! derfor er det en fordel å ikke skifte til vinterdekk før det faktisk er snø/is på bakken. De fleste velger å skifte litt i forveien pga det å skifte kl halv 6 om morran når man blir overraska av snøfall er upraktisk, men trådstarter har ikke dette problemet så han kjørte på sommerdekkene litt lengre enn andre.

 

Ja han GJETTA at det ikkje var glatt!

Så DU har kompetansen til å bedømme friksjon bare ved å kjøre der med en bil med 'vinterdekk med dårligere grep enn hans sommerdekk' når Statens Vegvesen, brøytekontraktører og andre bruker biler med spesialutstyr hundretusener?

Uansett kan du bare 'bedømme' friksjonen akkurat i hjulspora dine, ikkje 5 cm til sida for dem. Nok til å bomme på en isflekk f.eks...

Utrolig nok kan is noen ganger se helt ut som tørr vei.

 

Om de vinterdekka dine gir så dårlig grep bør du forresten bytte dem snarest mulig, helst før vi leser om deg på vg.no

 

Når det gjelder 15. Oktober så er det den dagen da det NORMALT er lovlig å legge om til vinterdekk.

Man er ikkje pålagt å gjøre det den dagen. Denne regelen har faktisk en 'sunn foruft' paragraf om at man alltid skal være skodd etter forholda.

Tilsier føret at man trenger vinterdekk så er det lov å legge om tidligere.

 

Eg har selv flere ganger lagt om den første uka i oktober fordi min kjøring inkluderer vanskelige veier, fjelloverganger osv.

(Anleggsveier hvor de som holder til i enden anbefaler 'kun forhjulstrekk/4WD' er ikkje uvanlig i min jobb)

 

Spinning, skrensing og andre slike manøvrer på en plass åpen for publikum er per definisjon grisekjøring, uansett hvor gode hensikter...

(Noe eg tror svært lite på at han hadde)

Om man virkelig ønsker å lære å mestre bilen må man ta kontakt med NAF og leie ei bane, eller enda bedre, samle sammen en gjeng kompiser og ta turen innom en kjøreskole, så kan de organisere det litt mer profft med litt teori først og så personlig veiledning på NAFs glattkjøringsbane.

(Det er faktisk lov å stikke innom en kjøreskole selv om man allerede har lappen, for å få seg litt 'utfyllende' opplæring dersom man er litt usikker på noe. Kjøreskolen kommer ikkje til å tyste til SVV, heller.)

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som feiler folk? Har faktisk en kompis som skal skifte til vinterdekk idag, pga han har ikke hatt bruk for de tidligere da det ikke har vert glatt der han har kjørt.

Min svigerfar hår kjørt på sommerdekk heila åre di siste 8 årå, og har hverken kjørt i grøftå, krasja eller stått fast i noen bakke, har noe med å vite hvilke dekk man har og hvilket føre det er, og kjøre i forhold til det. Dere driver vel slik som mange å halverer hastigheten pga det er snø på fjellet?

Uansett gidder jeg ikke kommentere det mer, blir bare irritert og vurderer å skifte til sommerdekka selv, er da ingen problem å kjøre med om du kjenner bil, forhold og dekk...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som feiler folk? Har faktisk en kompis som skal skifte til vinterdekk idag, pga han har ikke hatt bruk for de tidligere da det ikke har vert glatt der han har kjørt.

Min svigerfar hår kjørt på sommerdekk heila åre di siste 8 årå, og har hverken kjørt i grøftå, krasja eller stått fast i noen bakke, har noe med å vite hvilke dekk man har og hvilket føre det er, og kjøre i forhold til det. Dere driver vel slik som mange å halverer hastigheten pga det er snø på fjellet?

Uansett gidder jeg ikke kommentere det mer, blir bare irritert og vurderer å skifte til sommerdekka selv, er da ingen problem å kjøre med om du kjenner bil, forhold og dekk...

 

Du kan jo fortelle lille Ole på 8 år at det ikke var noe problem å kjøre med sommerdekk i vintersessongen, når du snakker med han 2 år etter ulykken. Det er sikkert en fin følelse å ha å vite at DU er skyld i at et lite barn må sitte i rullestol resten av livet, pga. at DU skulle spare 2000,- på å ikke legge om til vinterdekk.

 

Du (dere) som åpenbart er opptatt og intressert i bil bør vite at dekk er så mye mer en mønsterdybde. Gummiblandingen er i mange tilfeller mye viktigere en hvor mye mønster det er i dekkene. Sommerdekk blir harde i kulda, derfor bør du ikke bruke det på vinteren. På samme måte blir vinterdekk myke i varmen, så derfor bør du heller ikke benytte vinterdekk på sommeren. I begge tilfeler blir bremselengden betydelig lenger (10-30%). Det kan altså avgjøre om du treffer lille Ole eller om du rekker å stoppe før.

2014 Skoda Octavia 1.8T 4x4 DSG

1966 Mustang HT 5.0 HO EFI
2003 Skoda Octavia 1.8T 4x4, 1993 Audi S4 2.2T, 1991 VW Passat CL 1.8, 1995 Saab 9000 CS 2.0i Jub, 1991 Honda Civic 1.6 GL, 1979 Ford Escort 1600 Sport
http://amcar.madael.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du rett,eksperter og forskning er noe dritt. OMG!

 

Ja eg har rett, ka seie ekspertane om vinterdekk då? at de gir bedre grep på snø og is, eller at de gir lika godt grep på snø og is som sommerdekk gir på asfalt?

ALLE har dårligare grep enn vanlig på snøen, og nogen har dårligare enn andre, di må kjøra deretter.

 

Eg komme ikkje t å setta hverken mitt eget eller mine barns liv i fare me å kjøra me sommardekk på snøen, va ute ein tur den dagen d begynte å snø, så kjørte veldig varsomt for å ikkje ha nogen uhell då.

Der e 2 ting eg e redde for på veiane, d e 18 åringar som e verdensmestere (då snakke me klassen øve trådstartar her) som ikkje kan ein dritt men ligavel kjøre i 100 og helvete i boliggater, og så e d "gamle og kvinnfolk" (og det e di verste, bare pga mengden) som hverken følge me på vei eller trafikk, har hatt så utrolig mange nestenulykker med denne klassen rett og slett fordi di av forsjellige grunnar ikkje klare å følga me på trafikken rondt seg, veimerking og skilting. Seinast idag i 11 tiå va eg ein liden halvmeter fra å kjøra i siå på ein gamling så brøyt vikepliktå i ei rundkjøring, og attpåtil klarte han å drepa motoren der han sto midt i rundkjøringå, så eg blei nesten påkjørt bakfra av ei så snakte i telefon.

 

På disse områdene (følga med å lesa trafikken) e GolfTD ein meget god sjøfør, så eg føle meg tryggare me han på veien enn alt d andra så race rondt her. han e ein bedre sjåfør enn 80% av dokke så skrive her (antatt at dokke ligge ca gjennomsnittlig) men han har ennå ein del å lera på d å følga regler, e ikkje alle som villig hadde gått med skjerf sjøl om regjeringå hadde påbudt det "for man kan bli syke hvis ikke"

 

 

Å om nogen har uhell på glattå me sommardekk så e d nå ikkje dekkå sin feil, d e di så har kjørt for fort itte forholdå!

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg har rett, ka seie ekspertane om vinterdekk då? at de gir bedre grep på snø og is, eller at de gir lika godt grep på snø og is som sommerdekk gir på asfalt?

ALLE har dårligare grep enn vanlig på snøen, og nogen har dårligare enn andre, di må kjøra deretter.

 

Eg komme ikkje t å setta hverken mitt eget eller mine barns liv i fare me å kjøra me sommardekk på snøen, va ute ein tur den dagen d begynte å snø, så kjørte veldig varsomt for å ikkje ha nogen uhell då.

Der e 2 ting eg e redde for på veiane, d e 18 åringar som e verdensmestere (då snakke me klassen øve trådstartar her) som ikkje kan ein dritt men ligavel kjøre i 100 og helvete i boliggater, og så e d "gamle og kvinnfolk" (og det e di verste, bare pga mengden) som hverken følge me på vei eller trafikk, har hatt så utrolig mange nestenulykker med denne klassen rett og slett fordi di av forsjellige grunnar ikkje klare å følga me på trafikken rondt seg, veimerking og skilting. Seinast idag i 11 tiå va eg ein liden halvmeter fra å kjøra i siå på ein gamling så brøyt vikepliktå i ei rundkjøring, og attpåtil klarte han å drepa motoren der han sto midt i rundkjøringå, så eg blei nesten påkjørt bakfra av ei så snakte i telefon.

 

På disse områdene (følga med å lesa trafikken) e GolfTD ein meget god sjøfør, så eg føle meg tryggare me han på veien enn alt d andra så race rondt her. han e ein bedre sjåfør enn 80% av dokke så skrive her (antatt at dokke ligge ca gjennomsnittlig) men han har ennå ein del å lera på d å følga regler, e ikkje alle som villig hadde gått med skjerf sjøl om regjeringå hadde påbudt det "for man kan bli syke hvis ikke"

 

 

Å om nogen har uhell på glattå me sommardekk så e d nå ikkje dekkå sin feil, d e di så har kjørt for fort itte forholdå!

 

"hverken mitt eget eller mine barns liv i fare me å kjøra me sommardekk på snøen." Dette blir galnere og galnere,Renax!

Hva med alle andre rundt deg som du kan skade når du kjører rundt på snøen med sommerdekk? Du dritte i de? Loven er klar her,du skal sko bilen etter forholdene. Sommerdekk på snø er vel ikke å sko bilen etter forholdene?

 

Når vi har sånne som deg på veiene så viser det at det trengst et påbud med vinterdekk på personbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg har sagt, så er det ikke farlig å kjøre med sommerdekk sålenge du holde lav nok fart. kor mange klarer du å kjøre over i 2 km/t?

 

Er det noen bil som går så sakte?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår