Gå til innhold

Tap av førerkort (pga fartsoverskridelse)

Ranger emnet


Golf2td

Anbefalte innlegg

Jeg mente (og mener fremdeles, selv om du er uenig) at det er ok å akselerere raskt opp til fartsgrensen i et lyskryss. Det samme hvis du skal kjøre forbi eller inn på en motorvei - de to siste eksemplene vil jeg til og med anbefale at du akselerer så rakt du kan. Selv om muligheten for at en unge springer ut i veien bestsndig er der, eller en gammel dame - eller en ku.

 

Fullstendig enig i dette, men når du er fokusert på andre ting enn trafikksikkerhet (Les: Drag race) så vil reaksjonstiden bli lenger hvis det skulle oppstå noe uforutsett.

 

Uansett hvor på veien du er så skal du jo selvfølgelig så langt det er forsvarlig fort opp i fartsgrensen, men å bruke denne unnskyldningen ved "drag" i lyskryss blir for dumt.

 

Jeg har også lekt meg bak rattet engang, men jeg dro av veien en vinter da jeg lekte meg på en avsides snødekt vei (Forøvrig første vinter med lappen, og kun meg involvert i utforkjøringen) og etter det lærte jeg. Har kjørt flere hundre tusen km etter dette og har aldri lekt meg på offentlig allferdsområdet siden den vinteren.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fullstendig enig i dette, men når du er fokusert på andre ting enn trafikksikkerhet (Les: Drag race) så vil reaksjonstiden bli lenger hvis det skulle oppstå noe uforutsett.

 

Uansett hvor på veien du er så skal du jo selvfølgelig så langt det er forsvarlig fort opp i fartsgrensen, men å bruke denne unnskyldningen ved "drag" i lyskryss blir for dumt.

 

Jeg har også lelt meg bak rattet engang, men jeg dro av veien en vinter da jeg lekte meg på en avsides snødekt vei (Forøvrig første vinter med lappen, og kun meg involvert i utforkjøringen) og etter det lærte jeg. Har kjørt flere hundre tusen km etter dette og har aldri lekt meg på offentlig allferdsområdet siden den vinteren.

 

Jeg tror faktisk at du har feil på dette også - hvis du er "med" og fokusert - så vil du reagere raskere selv på det uventede enn en som sitter og halvsover (eller bare tenker på Grandiosaen som venter hjemme etter endt arbeidsdag) og som tar det med ro på grunn av at han egentlig ikke har fått med seg hva slags fartsgrense det er på denne strekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at du har feil på dette også - hvis du er "med" og fokusert - så vil du reagere raskere selv på det uventede enn en som sitter og halvsover (eller bare tenker på Grandiosaen som venter hjemme etter endt arbeidsdag) og som tar det med ro på grunn av at han egentlig ikke har fått med seg hva slags fartsgrense det er på denne strekningen.

 

Ingen umulighet dette, men jeg tror dette også kommer veldig ann på sjåføren.

Erfaren vs uerfaren, så vil den uerfarne garantert vært mer fokusert ved å kjøre pent.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen umulighet dette, men jeg tror dette også kommer veldig ann på sjåføren.

Erfaren vs uerfaren, så vil den uerfarne garantert vært mer fokusert ved å kjøre pent.

 

Uansett er det viktigste å innse hva konsekvensene kan bli av råkjøring. Og at fartsgrensene ikke er satt for at politiet skal gi deg bøter - men for å sørge for begrense antallet ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig så mye som alle skulle fokusere på sommerdekkene, står i første post at det ikke var glatt, jeg kjørte der et kvarter i forveien og det var føre som på en vanlig fuktig vei, og da er sommerdekk med 3-4mm mønsterdybde godt nok i lange baner. Ikke at det gir han lov til å doble fartsgrensen...

 

Diskusjon om at en erfaren sjåfør kjører finere enn en uerfaren synes jeg virker unødvendig, det er noe de fleste vet!

Kan forøvrig også fortelle at trådstarter er en ganske erfaren sjåfør med 2-300k km på norske veier de siste par årene, mange av dem i gamle biler uten servo og abs noe som krever litt ekstra av sjåføren, om det er den erfaringen som gjør at i den nye bilen med alt slikt førler seg tryggere og derfor ikke tenker så mye om hastigheten vet jeg ikke, men jeg har erfaring med slikt selv, har kjørt bilen hans i 230 uten at det var en anelse dramatisk...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig så mye som alle skulle fokusere på sommerdekkene, står i første post at det ikke var glatt, jeg kjørte der et kvarter i forveien og det var føre som på en vanlig fuktig vei, og da er sommerdekk med 3-4mm mønsterdybde godt nok i lange baner. Ikke at det gir han lov til å doble fartsgrensen...

 

Diskusjon om at en erfaren sjåfør kjører finere enn en uerfaren synes jeg virker unødvendig, det er noe de fleste vet!

Kan forøvrig også fortelle at trådstarter er en ganske erfaren sjåfør med 2-300k km på norske veier de siste par årene, mange av dem i gamle biler uten servo og abs noe som krever litt ekstra av sjåføren, om det er den erfaringen som gjør at i den nye bilen med alt slikt førler seg tryggere og derfor ikke tenker så mye om hastigheten vet jeg ikke, men jeg har erfaring med slikt selv, har kjørt bilen hans i 230 uten at det var en anelse dramatisk...

 

Hva tror du er tillate minste mål for sommerdekk i bruk etter 1.november? Hvorfor har vi sommerdekk og vinterdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitte her å forsvare å bruke sommerdekk på vintern begynner å bli nokså patetisk, har du ennå ikke har skjønt at det er høl i hue???

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette den sølvgrå Imprezaen som lurer rånere mellom Sandnes og Stavanger? :D

 

Slutter aldri å forundre meg over idioter som klager og syter og klager litt til over å ha mista lappen.. Ditt ansvar, din feil, ta konsekvensene som en mann.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sitter her å forsvarer hans bruk av sommerdekkene, han kjørte ikke ut tidligere på dagen for da var det glatt, han kjørte ut etter at det var ferdig brøytet og saltet og det var da ikke lengre glatt, om det hadde startet å snø eller på annet vis blitt glatt, så hadde han latt bilen stå.

hva minstemål for sommerdekk for bruk på vinteren er aner jeg ikke, men jeg er sikker på at mine dekk hadde vert lovlige, og at hverken meg eller trådstarter hadde beveget meg utpå veien med de de siste dagene på de. men den dagen kal et er snakk om var det ingen problem.

Jeg vet godt hvorfor man har sommer og vinterdekk: sommerdekk for bruk på tørt og vått føre, og vinterdekk for bruk på snø og is, er det hverken snø eller is, som den dagen denne tråden dreier seg om, så har man betydelig bedre feste med sommerdekk og kortere bremselengde om denne berømte ungen skal løpe ut på motorveien!

 

 

Ja, det var den beryktede subaruen som tar alle rånerne rundt omkring, ganske sikker på at jeg har advart han mot den tidligere, men til alt hell for dere så hører han ikke etter på sånt!

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sitter her å forsvarer hans bruk av sommerdekkene, han kjørte ikke ut tidligere på dagen for da var det glatt, han kjørte ut etter at det var ferdig brøytet og saltet og det var da ikke lengre glatt, om det hadde startet å snø eller på annet vis blitt glatt, så hadde han latt bilen stå.

hva minstemål for sommerdekk for bruk på vinteren er aner jeg ikke, men jeg er sikker på at mine dekk hadde vert lovlige, og at hverken meg eller trådstarter hadde beveget meg utpå veien med de de siste dagene på de. men den dagen kal et er snakk om var det ingen problem.

Jeg vet godt hvorfor man har sommer og vinterdekk: sommerdekk for bruk på tørt og vått føre, og vinterdekk for bruk på snø og is, er det hverken snø eller is, som den dagen denne tråden dreier seg om, så har man betydelig bedre feste med sommerdekk og kortere bremselengde om denne berømte ungen skal løpe ut på motorveien!

 

 

Ja, det var den beryktede subaruen som tar alle rånerne rundt omkring, ganske sikker på at jeg har advart han mot den tidligere, men til alt hell for dere så hører han ikke etter på sånt![/quote

 

Sommerdekk skal ikke brukes på vinteren. Hvilke handlinger er det du forsvarer overfor trådstarter?

 

1. Kjøring i 184 km/t i 90 sone?

 

2. Kjøring med sommerdekk på vinteren?

 

3. Kjøring uten forsikring?

 

4. Kjøring uten gyldig førerkort?

 

5. Grisekjøring på tome parkeringsplasser?

 

6. Eller bare det at han etter din mening har vært uheldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En MEGET VIKTIG forskjell på sommer og vinterdekk er gummiblandinga.

Vinterdekk bruker en mye mykere gummi som holder seg myk selv ved lavere temperaturer.

Bare det alene betyr en god del for veigrepet.

Lamellene som du finner på alle vinterdekk skaper skarpere kanter i gummien som nærmest 'biter' seg fast i underlaget. Slikt finner du ikkje på sommerdekk(som gjerne er optimalisert for lav rullemotstand og støy)

 

Å tro at det ikkje er glatt fordi det har vært strødd eller salta er utrolig tåpelig.

Sand forsvinner utrolig fort. Etter bare 10 biler er mesteparten av effekten borte, og etter hundre passerte biler kan du ikkje se at det har vært strødd i det hele tatt.

Salt...

Salt skal hindre at vann fryser til is, og til dels også bryte ned is som allerede har dannet seg.

(Ved temperaturer under ca -22 er effekten omtrent lik null)

Her forutsettes det også at saltet rekker å løse seg opp litt og trekke ned i det øverste sne/is-laget før alt for mange biler har passert og blåst det av veien.

 

Nå kan det jo være at dette er ei av prøvestrekningene for Hotsand(oppvarmet sand som skal smelte seg litt ned i is/sne og feste seg) eller saltlake sprøyting, men eg vil ikkje være for sikker på det.

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sommerdekk skal ikke brukes på vinteren. Hvilke handlinger er det du forsvarer overfor trådstarter?

 

1. Kjøring i 184 km/t i 90 sone?

 

2. Kjøring med sommerdekk på vinteren?

 

3. Kjøring uten forsikring?

 

4. Kjøring uten gyldig førerkort?

 

5. Grisekjøring på tome parkeringsplasser?

 

6. Eller bare det at han etter din mening har vært uheldig?

 

Jeg forsvarer hans bruk av sommerdekk denne dagen, som jeg sa, det var ikke glatt, han hadde satt fra seg bilen om det hadde vert glatt.

Hvor du har fått det fra at han grisekjører på parkeringsplasser vet ikke jeg, han kjører fint og kontrollert for å lære å ha bedre kontroll over bilem om han skulle komme utfor en uventet situasjon. Når du vet at sånne som han eksisterer å kjører gjerne over 200 på veiene her du bor, vil du ikke foretrekke om han i det minste vet hvordan han skal håndtere sin 2 tonns bil?

 

Og Gadgetman!: hvor har du det fra at han "gjettet" at det ikke var glatt, jeg kjørte som sagt i forveien å sjekka om det var glatt, forøvrig med mine lovlige vinterdekk som gir dårligere feste enn hans sommerdekk av en eller annen grunn.

At saltet ikke har effekt under 22 minus har lite å si da det var 10 minus den kvelden.

Forøvrig sprøyter de mye saltlake her omkring, men uansett: er det glatt så er det glatt, men er det ikke glatt så er det ikke glatt og da kan man kjøre med sommerdekk, er ikke alle som skifter til vinterdekk 15. Oktober, det har ingen hensikt da det gir dårligere grep enn sommerdekk på tørr og våt vei, og du sliter ut piggene så du får dårligere grep også når glatta kommer! derfor er det en fordel å ikke skifte til vinterdekk før det faktisk er snø/is på bakken. De fleste velger å skifte litt i forveien pga det å skifte kl halv 6 om morran når man blir overraska av snøfall er upraktisk, men trådstarter har ikke dette problemet så han kjørte på sommerdekkene litt lengre enn andre.

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere trene så kom dere på en lukket bane.

 

Kan du nevne en bane i nærheten her som har åpent for glattkjøringstrening nå i romhjula? for om det finnes så vil jeg gjerne ta en tur, men har liten tro på det, hva er forsjellen på en lukket bane og en avstengt parkeringsplass, sånn praktisk sett?

 

Sånn forøvrig kan du svare i den tråden som har om glattkjøring på P-plass, for dette er feil tråd for den diskusjonen, hva du vil og håper om hans tid uten sertifikat tror jeg har lite å si, men jeg tror ikke han blir uten lappen lenge, han har snakka litt med folk som faktisk er intressert i å hjelpe heller enn å bare kjefte å fortelle han ting han allerede vet. Det viser seg at mange har fått endel strafferabatt fra denne beryktede subaruen pga han "presser" på for å få deg til å kjøre fort, sivilen har ikke lov til å yppe til kappkjøring, noe han gjorde her...

Endret av Renax

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår