Gå til innhold

Startmotor er slår ikke inn ved minusgrader

Ranger emnet


Opelastra1996

Anbefalte innlegg

Kondens i solonoiden, den runde tingen på sida av starteren. Når det blir kallt så fryser det, tiner etter noen sekunder når du sender strøm på den.

Beste der er å sleppe den fra starteren, spraye med WD40 eller liknande. Muligens varme den gott så kondensen forsvinner, så litt siliconbasert smøring så pleier det å funke fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]35283[/ATTACH] Har satt på lading og forsøkt å dunke på rele/starter - men nå henger den skikkelig. Er flere minusgrader nå. Er solenoid - det samme som jeg kaller startrele - den lille runde som henger over startmotoren på bildet? Ser 2 stk. M6 muttere - som sikkert skal åpnes for og løse startrele/solenoid - men det virker veldig trangt ovenfra med alt slanger og deksler som er i veien.. Får se på det i morgen i dagslys. Har forresten bestilt ny starter - men det kommer vel ikke før om en uke...

Endret av Megane1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt ute solenoiden/startrele - gjort den ren, smurt den opp og sprayet den med silikonbasert smøring. Har spandert helt nytt 95 amp. batteri, og gjort rene jordingsfester til karosseri. Likevel er innslag / starter helt død. Selvsagt hadde de jeg bestilte starter av ikke denne på lager - så her står jeg... ergelig. Flere tips jeg kan prøve mens jeg venter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så mye du får gjort når det er utslitt. Veldig lang ventetid på ny starter. Sjekket alle steder i nærheten hvor det er mulighet for og få tak i starter? Meca, mekonomen, bilxtra,møller osv?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og sjekker brukte startere på nettet nå men det var ikke mye og velge i - som er i nærheten. Flere startere til manuell gir men få til automat som jeg har. (2002 mod) Får ta noen telefoner i morgen og sjekke lokale verksteder som bruker og få deler over natta. Er det ikke en bryter i gerakassa som hindrer start - når den ikke står i park? Kan denne virke inn på slikt - om denne fryser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med strøm direkte fra ett betteri til jord på starteren å så på den lille tynne kontakten på solonoiden. Då skal den slå til å skyve ut drevet som slår til på startkransen i girkassa. Gjør den ikke det så er den kaputt -finito..

Så kan du ju sjekke att startmotoren drar rundt fint med å kopple strøm(+12v) på den tjukke kontakten som sitter med en kort kabel ned i starteren, håll den gott fast for det er ganske bra moment i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg noe og teste i morgen også mens jeg venter på ny starter. Skal skrive inn hvordan det går etter hvert:-) Noen som vet noe om det finnes en bryter på gear som hindrer startmotoren og gå rundt når gearspak ikke står i park? Samme symtom som om spaken skulle stått i gir - da skal ikke starter slå inn. Ikke en lyd noe sted når en vrir nøkkelen - bare frontlysa som slukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi oppe og går igjen... endelig. Feilen var inne i bilen. En liten boks / bryter under rattet til tenninga var frosset / kondens. Satte på defa vifte inne i bilen i 30 min. så startet bilen. I morgen skal jeg bestille ny denne enheten som visstnok bare koster 150 .- Fikk tips fra lokalt verksted - som hadde opplevd lignende med Sharan og Galaxy tidligere. Uansett - nå er alle jordingsledninger frisket opp - kabler gått over, nytt batteri installert , og solenoid nysmurt--- Da må vel alt vintertrøbbel være over for i år:-) Takk til alle som har deltatt i forumet underveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår