Gå til innhold

Mister motorkraft - tips ut fra feilkode?

Ranger emnet


A_Vandelay

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd med ujevne mellomrom at Octaviaen (2006-modell med DSG) mister motorkraften. Dvs. jeg kan trykke pedalen i gulvet imens vi kjører opp en bakke uten at det skjer noe (girer ikke ned og klarer ikke å generere turtall). Dette har vel skjedd ca 30 ganger de siste 3 mnd, så det er på langt nær hver gang det skjer, men noe er opplagt ikke som det skal. I dag opplevde jeg noe litt utypisk da jeg ga gass. Bilen giret ned (iflg kjørecomputeren) og fikk turtall, men det var akkurat som om den plutselig var i fri/nøytral - det ble bare rusing av motoren. En kuriositet er at cruisecontrollen ikke fungerer når dette skjer, men "vanligvis" fungerer begge deler.

 

Jeg fikk for en tid tilbake en feilmelding som sa "emissions workshop", men den forsvant neste gang jeg startet motoren og er ikke blitt observert siden. Jeg har altså ingen aktive feilmeldinger nå. Jeg var nylig på verksted og fikk skiftet calipper og bremseslange foran, begge drivakselmansjetter venstre side foran og glødeplugg. Etter dette har jeg bare opplevd den sistnevnte feilen i innledningen (men det er bare to uker siden). De las også av fra feilminnet med følgende resultat:

 

Feilkode: P0234, Feilkilde: Turbolader, motorlading - grense overskredet, Sannsynlig årsak: Slangevorbindelse®, ledningsnett, ladetrykkreguleringsventil, ladetrykkventil.

 

Feilkode: P0234, Feilkilde: Kompressor (supercharger), motorlading - grense overskredet, Sannsynlig årsak: Ledningsnett, omløpsventil/motor for kompressor (supercharger), supercharger.

 

Mekanikeren antydet at feilen kunne skyldes "hva som helst", og ga meg ikke noe tro på at han ville kunne identifisere feilkilden med det første (uavhengig verksted). Er det noen her med stalltips til hva dette kan skyldes, og evt hvor alvorlig problemet er? Har planer om å selge bilen, og det blir neppe enkelt med en motor som fjusker innimellom. Må få ordnet det, men håper å unngå at verkstedet bruker timesvis på å finne ut av det...

Endret av A_Vandelay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt feilkoden når den sier at grensen for ladetrykk er overskredet også er det forslag om at det er dårlige slangeforbindelser for hvis det er lekkasje på en turboslange så vil den ikke lade i det heletatt. Kan være defekt map-føler for eksempel. Kan være at spjeldene inni turboen sitter fast så den ikke lader. Må kobles på utstyr for å se hvor høyt ladetrykk den har.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår