Gå til innhold

Kjøpe komplette sommerdekk og gjøre de om til vinterdekk?

Ranger emnet


solo-

Anbefalte innlegg

Det vanker reaksjoner vis du kommer med sommerdekk på snø og isføre om vinteren.

 

utdrag fra lovdata.no

"Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel."

 

Som det går fram av teksten her er det dessuten ulovlig å pigge sommerdekk til bil.

 

 

 

Men kjøp heller vinterdekk av god kvalitet, du angrer ikke på det den gangen du virkelig behøver det.

Kan anbefale den nettsiden som ble nevnt, bestilte vinterdekk til pajeroen fra de, billig og rask levering, mitt lokale dekksenter tok rundt tusenlappen for å legge om dekk.

 

Jeg skreiv da ikke at man bør kjøre med sommerdekk på snø/is??

Men som tidligere nevnt, der er IKKE forbudt å bruke sommerdekk om vinteren. Mange på sørlandet som kjører lite, putter heller på kjetting de få km de må kjøre hvis det skulle være glatt.

Og mange lar være, de leser du om i avisene....

“Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kjøpte helt nye vinterdekk på lettmetallfelg fra byttdekk.com. Lang leveringstid, men bra dekk! Har kjørt med dem en stund nå og de funker knall. Anbefales til Opel Corsa 98B :-)

 

Dekk:

Pirelli W160 SnowControl 165/70R13 83Q XL Piggfritt

 

Felg:

SvF Memphis 5x13 4/100-4/114.3 ET38 B73.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg kjøpte nye hjul hos www.byttdekk.com
etter at jeg fikk dem hit, viste det seg at det var høydekast i hjulene.
Jeg kontaktet dem, og fikk beskjed om at jeg måtte sende hjulene tilbake til dem, så skulle de VURDERE om jeg fikk nye.

Porto og forsendelse måtte jeg ordne med selv.

 

Dette var helt nye NOKIAN BLue på aluminiumsfelger, og innkjøpt 14 dager før vi skulle på ferie. byttdekk.com mente de ikke ville rekke å sende hjulene tilbake i tide.

Løsningen ble at jeg etter div. samtaler med support, måtte kjøre til Karlstad i Sverige. Der skulle de sjekke hjulene, og vurdere dem.

Da jeg kom til byttdekk.com (eller bythjul.com som det heter i Sverige), fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha egen jekk, og verktøy for å ta av hjulene, slik at de kunne få sjekket dem.

 

De hadde jekk osv. men hadde ikke lov til å låne ut dette, og ikke lov til å ta av hjulene for meg, fordi de holdt til i et lager, og ikke i et verksted.

Etter mye om og men, fikk jeg tatt av og sjekket hjulene hos et annet firma. (Og måtte betale for det der.) Det ble funnet kast i den ene aluminiumsfelgen, og høydekast i alle 4 hjul.

Men i følge www.byttdekk.com (www.bythjul.com) var dette så lite, og de visste ikke om kastet var i felgene eller dekkene, så de kunne ikke gjøre noe med dem.
(Han som "vurderte" hjulene mente at det var mindre kast i dem enn det han hadde på sin bil, så dette var da ikke noe å klage på.)

 

Da jeg ikke var enig i dette, fikk jeg beskjed om at jeg uansett måtte levere inn hjulene, så skulle de sendes til Stockholm hvor det igjen skulle VURDERES om felgene eller dekkene eller begge deler EVENTUELT skulle byttes.

Enden på visa var at det ikke var noen hjelp å få.
Å levere inn hjulene kunne jeg ikke, da hadde jeg ikke kunnet kjørte videre. Og å sende dem inn etter 3 ukers ferie var heller ikke aktuelt.

SÅ kjøper du dekk/hjul fra www.byttdekk.com så ikke regn med å få gjort noe med det dersom det er noe feil med dem.

 

EN ANNEN TING OGSÅ:

Dekkene jeg fikk fra www.byttdekk.com var NOKIAN Hakka Blue.

MEN: de er produsert i Russland, og vanlig NOKIAN-garanti gjelder ikke.
(Du får heller ikke med garanti-kort som du skal få når du kjøper originale Nokian-dekk.) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår