Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Lars Verde

:D Hva har du kommet igjennom EU-kontroll med?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei!

Skal på eu-kontroll nå snart, og tenkte det kunne være morsomt med en tråd hvor alle forteller egne opplevelser eller andres om hva en har kommet igjennom med :)

Jeg kan begynne, fattern hadde en gammal citroen en gang, denne var så rusta at det var rett før dempertårnet knakk, helt tydelig rust, viste seg at eu-kontrolløren aldri åpna panseret :D

Fikk anmerkning på dårlige bremserør bak. Byttet selvfølgelig bremserørene selv. Da jeg skulle lufte bremsene etterpå knakk niplene, så jeg måtte kjøpe nye bremsesylindre. Ble noe trøbbel med monteringa, så pedalen ble myk og håndbrekket dårlig. Men på etterkontrollen sjekkes bare utestående feil. Så med flunkende nye bremserør, sugende pedal og slapt håndbrekk ble bilen godkjent for to nye år.

Fikk gjennom en bil helt uten annmerkninger, syns det virka litt snodig for selv om bilen var bra så var det fortsatt en ganske gammel bil. Så jeg spurte om det ikke var noe jeg burde være obse på kunne oppstå i nær framtid i det minste.. Men fikk til svar at neida bilen var helt grei. Kort tid etterpå holdt ene opphengskula framme på å dele seg. Gikk heldigvis bra, da det ble oppdaget mens bilen sto på jekken.

Så man skal ikke stole blindt på en EU kontroll, man bør være litt våken selv også.

Har en `05 Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD aut.

Hadde EU i `09 og i fjor, hvor den begge gangene ble godkjent med defekt, og jævlig skranglete, katalysator.

Bilen har passert 420.000 km og eneste jeg har gjort med den utenom servicene, er en overhaling av automat-kassa.

Fikk beskjed om at katalysatoren kostet rundt kr 7.000,- den gang den gikk i "oppløsning" men fant ut at det var det ikke verdt å fikse (før EU gjør det nødvendig), da den kun skrangler på tomgang.... ;-)

hadde en kompis som gjekk gjennom eu med knekt motorfeste men fekk 2er på knekt girkasse feste... merkelig sak. har hørt at noen hadde fylt betong inni kanalen slik dem skulle tåle en del. gjekk gjennom eu men bilen vart treig opp bakker.

Detta var med 740'n:

Kommet gjennom EU kontroll to ganger med senkesett, som ikke var godkjent i vognkortet. Tredje gangen blei jeg busted.

og en eksoslekkasje i manifold. hørte det poffa skikkelig når du rusa'n.

Så påstod dem at bremsa hang på bak. Løfta opp bilen og kjente på hjulet. Var så vidt det var motstand. Sendte bilen avgårde på etterkontroll. da gikk den gjennom xD

Honda civic 94 mod:

FIkk anmerket rust i bremserør begge bak - midt under bil.

Tok opp bilen på bukk, kontrollerte bremserør - alle i orden.

PKK kontrolløren hadde anmerket drivstoffrørene! :D

Etterkontroll - ok :)

Har en kompis som fikk feil på "ikke gult nok blinklys", (blekt gult glass på en amerikaner...)

men bremserøret som var så rustent at det gikk hull på det iløpet av den uka det tok før etterkontrollen... det hadde de ikke sett!

Kom igjennom med ein Mercedes W124 300TE med avrusta bakstilling. Visste ikkje om det sjølv, men når eg jekka opp bilen og tok av dekke for å stramme håndbrekke såg eg at bakstillinga bare hang i 2 og et halvt feste(skal være 4). Eine var heilt avrusta, og det andre var halveis knekt av. Skjønte da hvorfor bilen gikk som en slange ved "kickdown" :S

Utennom det har det bare vært manglende hjulbolter og slike feil som ikkje betyr så mykje...