Gå til innhold

Dimensjon Volvo 850 stasjonsvogn

Ranger emnet


Volvo XC 90

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte noen dekk til min Volvo 850 stasjonsvogn, også lurte jeg på om disse passer til bilen min

Dimensjonen av dekkene er: 225/45-17 & 235/45-17

 

Selgeren av dekkene sa at disse passer rett på 850'en og man måtte bruke spacere hvis man skulle bruke de på Volvo 940 eller 740

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo felgene som bestemmer om ein må bruke spacere eller ikkje. Du forteller ingenting om dei. (inpress)

 

Dekka er standardimensjon, so dei passer antagligt på bilen din. Men for å være sikker må ein vite standardimensjon på bilen din (står i vognkortet) og bruke ein dekkalkulator (google) for å sjekke.

 

Eg veit ikkje korleis det er med 850, men på ein del nyare volvo må ein bruke styreutslagbegrenser når ein går opp på felgbredden. Ellers tar dekka borti ein eller annen plass.

 

Kvifor har du 2 forskjellige bredder på dekka?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo felgene som bestemmer om ein må bruke spacere eller ikkje. Du forteller ingenting om dei. (inpress)

 

Dekka er standardimensjon, so dei passer antagligt på bilen din. Men for å være sikker må ein vite standardimensjon på bilen din (står i vognkortet) og bruke ein dekkalkulator (google) for å sjekke.

 

Eg veit ikkje korleis det er med 850, men på ein del nyare volvo må ein bruke styreutslagbegrenser når ein går opp på felgbredden. Ellers tar dekka borti ein eller annen plass.

 

Kvifor har du 2 forskjellige bredder på dekka?

 

Forrige eier brukte disse felgene på en 940 derfor brukte han spacere. Mens jeg som hadde 850 skulle disse gå rett på :)

Hadde den på verkstedet i går og de sa at fronten var alt for lav. Var bortimot 5 cm for lav, og dette kom av fjærene og demperne var slitte foran.

Styreutslagbegrenser hva slags funksjon har disse og eventuelt hvordan ser de ut

Hvorfor jeg har 2 forskjellige dimensjoner er forrige eier som har gjort, kjøpte dekkene privat.

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på hvordan mod 940 det er..

850 95mod skal ha ett innpress på 43 det er det samme som 900 Serie 95-98mod..

Men 900 Serie 90-95mod har innpress på 25...

 

Okei, hvordan finner man ut impresset på felgen og hva er egentlig et impress?

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innpress er avstanden mellom senterlinjen på en felg og anleggsflaten på hjulnavet. Innpresset oppgis i millimeter, og omtales ofte under betegnelsen ET. Innpresset er positivt når anleggsflaten på navet ligger lenger ut fra bilen enn senterlinjen, hvilket er tilfellet på de fleste personbiler.

Enhver endring av innpresset vil påvirke både hjulgeometrien og belastningen på hjulopphenget. Dersom felgen har lavere innpress enn originalt (hvilket betyr at anleggsflaten på felgen er nærmere innsiden av hjulet) vil hjulet stikke lenger ut fra bilen. Dette kan gi bedre (mer sportslige) kjøreegenskaper, men vil øke slitasjen på bærearmer og foringer.

I Norge er det ikke tillatt å montere felger med innpress som avviker mer enn ±7,5 mm fra bilprodusentens spesifikasjon.

 

Innpresse på felgen bruker å stå inne i felgen. ofte med et før tallet.. Bare se der så finner du det sikkert..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslagsbegrenseren på 850 finner du ved å se på framkant av forstillingen. Der ser du det stikker ned et stag med en liten bøy helt nederst fra baksiden av bremsecaliperfestet, når du svinger max stopper dette staget imot en liten hvit plastbrikke som er skrudd fast på forstillinga. Man bytter ut til tykkere plastbrikker for å begrense rattutslaget med breiere felger..

 

Angående innpress (ET), syns jeg denne kalkulatoren er fin å bruke: http://www.motormann.no/felg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår