Gå til innhold

Problemer med Nissan Sunny (Forgasser, bensintilførsel eller dyser?


Anders Osmundsen

Anbefalte innlegg

Hei. Kom over en 92 Nissan Sunny AUT N14 3d Hatchback 1.4lx for noen mnd siden. Kjøpte den for 8000 med en enkel mangellapp og den er nå eu godkjent. Har også tatt service på den, som oljeskift, oljefilter, tennplugger, bensinfilter, lamda sonde og luftfilter. Men det er fortsatt noe merkelig med forgasser/bensintilførsel vil jeg tro.

 

Her er symptomene, om de har en connection er jeg ikke kyndig nok til å fastslå.

 

1. Ved feks kjøring i 60km/t - rask nedbrems og krapp venstresving i rundkjøring så dør bilen. Nesten som at det foregår et bensinkutt i øyeblikken?

 

2. Rykk og napp ved akselerasjon.

 

Ser for meg at dette er et problem ved forgasser eller bensintilførsel, evt dyser. Noen som vet hva og hvordan jeg fikser dette?

 

Leser også litt rundt på nettet at andre eiere av Nissan Sunny har oppnådd gode resultater ved skifte av vakumslanger, hvilke slanger spesifikk er dette? Evt hva slags dim på slanger.

 

Har og på sikt tenkt å bytte bensinslanger under bilen ved tanken, noen som vet dim på denne?

 

Takk

Håper på hjelp og svar

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen forgasser på denne bilen, men innsprøytning. Katalysator ble påbudt på bensinbiler 31.12.89, og innsprøytning ble da samtidig en nødvendighet.

 

Vakuum-slanger er alltid en god begynnelse. Ville også sjekket om det er mye dritt i bensintanken. Sitter vel gjerne under baksetet på disse, da kan du ta opp giveren til tankmåleren og kikke ned i tanken.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fylle helt fulltank så sjekke om det blir noe forskjell??

kunne høres ut som at når du kjører i venstresving suger pumpen luft i stede for bensin. kan være sjedd noe med rør slanger inne i tank..

 

Noe du også kan gjøre er å kjøpe en bensintrykks måler å kobble den på da vill du onne se om det er noen problemer med bensintilførselen.

Koster ikke mye å du vill da slippe å leite i blinde.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takker for svar og gode tips! Setter stor pris på det!

 

Det skal også nevnes at ved full tank, og hvis bilen står i oppover bakke, lekker bilen litt bensin, det er så lite at det ikke merkes på måleren.

 

Noe jeg også har observert, men ikke tenkt over, er at jeg har et gjennomsiktig bensinfilter fra biltema, hvor filteret er halvfullt, skulle tro at den ville være stappfull av bensin? Så da må det vel være luft i systemet?

 

Har ikke hatt tid til å gå igjennom alle punktene dere har kommet med, men jeg kan hvertfall si såpass at alt elektisk er inntakt, også batteriet og polene.

 

Er ganske så sikker på at det er forgasser, (tenker gjerne å få noen til å overhale denne uansett) i og med at det er en 92 modell, så hadde vel hele bilen vert dekket av EFI klistremerker hvis ikke?

 

Har noen en link til en bensintrykksmåler?

 

Også var det dette her med vakumslangene, kan noen fortelle meg hvilke som det ville vert merkbart å byttet ut?

 

Takk igjen!

Setter veldig stor pris på hjelp!

Ovveraskende hvor hyggelige folk er på et forum, som virkelig gidder å hjelpe

 

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en 92mod 1,4 16v med 75hk du har så kan det være begge deler da den ble levert med forgasser og innsprut i 92.

forgasser mod fra 1990-1992 og innsprut fra 1992-95...

 

Er det en forgasser motor er det ingen plass å kobble måleren inn, da må du få tak i t-stykke til å sette på bensinslangen.

Fuel Injection Pump Pressure Gauge Tester Tuner Gasoline Test Tools kit | eBay

 

http://www.ebay.com/itm/FSE-Fuel-Pressure-Gauge-Testing-Kit-Weber-Carb-/120639600690?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c16ae3832&vxp=mtr

 

Du kan jo kjøpe en oljetrykk måler på biltema og få tak i t-stykke for å få koblet den inn på slangen, men vet ikke hvor du får kjøpt t-styke med rette gjenger i norge....

Endret av Mr.X

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår