Gå til innhold

Feil dekkdimensjon mazda 626 1999

Ranger emnet


johanelias

Anbefalte innlegg

Kom nettopp hjem etter å ha hentet ny nummer to-bil, en mazda 626 stasjonsvogn 1999.

 

Hadde en grei kjøretur de 11 milene fra bakgårdsforhandleren, men fikk et problem så snart vi var to voksne i bilen. Med sommerdekkene i bagasjerommet, og to personer i bilen, tar bakdekkene borti skjermene stort sett hele tiden, og bilen fremstår ikke som kjørbar.

 

Vinterdekkene som står på bilen er nokian hakapelitta piggfri på borbet-felger i dimensjonen 195/65 R15. Jeg tror ikke disse er orginale/ er kjøpt til bilen.

 

Sommerdekkene, som jeg antar står på stålfelgene som fulgte med bilen, er i dimensjonen 185/65 R15.

 

Synes det er rart at et så lite avvik skal få så store følger. Er det etter all sannsynlighet nok å erstatte vinterdekkene med rett dekk i dimensjonen 185/65 R15 for å få problemet til å forsvinne?

 

Eller er det sannsynlig at bilen er forsøkt senket, eller at det er noe med inpress/spacere , eller noe i den gata der jeg overhodet ikke har peiling på?

 

HAr vanskelig for å se for meg at en mazda 626 blir noe mindre nitrist med aldri så mye senk/styling, men kan vel være en eller annen som kan finne på å tukle selv med en mazda 626?

 

Mvh

 

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10mm forskjell på dekkbredde og derav enda mindre forskjell på diameter skal ikke utgjøre om dekkene tar borti eller ikke. Mest sannsynlig er det helt feil innpress på alufelgene eller bilen er alt for lav. Dette finner du ut ved å se hvor dekkene tar borti.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Bilen er veldig lav bak selv når den er tom, og det er knapt klaring fra dekk til kanten på hjulbuen. Så vidt mulig å få inn en finger. Det jeg er usikker på er om det skal være så mye plass der selv med rett dimensjon/høyde.

 

Ser for meg at det kanskje er plass nok til dekket inni hjulbuen , og at det kanskje skal være så lavt, så lenge dekket bare havner lengre inn. Dekket tar borti kanten/falsen på hjulbuen.

 

I følge servicemanualen kan jeg bruke dekk i dimensjonen 185/65 R14, 185/65R15, og 195/60R15

Endret av johanelias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en GLX du har kjøpt deg. Med automatisk høydejustering bak og nå dempere som er tomme for gass\olje.

Se etter synlige lekkasjer.

 

Jeg hadde AKKURAT samme opplevelse et par timer etter jeg kjøpte min. Demperne blåste, olje overalt, bilen seg nedpå bak og dekkene tok i hjulbuene bak. Byttet til vinterdekk på stålfelg og de gikk akkurat klar. Det er ikke mye plass til overs der bak selv med originale dimensjoner. Jeg har også 195 brede dekk på alu med litt feil offset og valset hjulbuene flate for å slippe mer trøbbel. Billigere enn å kjøpe nye dekk og felger...

 

Det skal være god høyde på den bak og vil anbefale å bytte demperne og fjærer til type uten høydejustering. NB! må ha andre fjærer ellers blir den segen bak og ukjørbar igjen. (Kan jo og være noen som har byttet til fjærbein uten høydejustering, men ikke byttet til de stivere fjærene som hører til... Se etter et lite gassreservoar på fjærbeina bak)

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

 

Bilen er en GLX, ja. Finner ikke oljelekkasje, og demperene virker tilsynelatende funksjonelle.

 

Venstre side bak er mye bedre enn høyre, på venstre side er det god plass til en finger, på høyre side er det bare en halv centimeter klaring med tom bil.

 

Var nettopp i telefon med selger,som jeg har et godt inntrykk av, og han hevder at han kjørte bilen flerfoldig titalls mil med 4 personer i bilen uten problemer, da med sommerdekkene på. Vedkommende er bilmekaniker, og han sier at han mener at demperne skal være bra. Han mener at det skal være tilstrekkelig å bytte til vinterdekk med korrekt dimensjon for å få problemet ut av verden. Må vel ta bilen med på et verksted for å få dem til å vurdere demperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelper ikke å bytte dekk. står 195/60-15 på min nå så jeg. har aldri klart å få dekk til å ta i noen plasser på den..

 

Sjekk innpress på felgene. Det står inni felgene..

 

eller som Quattro73 sier: Dette finner du ut ved å se hvor dekkene tar borti.

 

hjulbrønnen er veldig dyp så du kan jo nesten få hele dekket til å forsvinne i øverant oppe inni skjermen uten at den tar i med orginale felger.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår