Gå til innhold

1.9 TDI vanskelig å starte.

Ranger emnet


rubbykaasa

Anbefalte innlegg

Ved oppstart av min Seat Leon 1.9Tdi 150 hk (chippet) kommer det en ekstrem diesellukt ved kald motor. Om morgenen når det er litt kaldt i lufta(rundt 0 grader), er det ubehagelig å stå rundt bilen da det lukter ekstremt diesel! Det kommer også ut en svart røyk akkurat under oppstart. Denne lukta holder seg gående ved tomgang helt til motoren er driftvarm(90grader)

 

Av informasjon kan det sies at i fjor vinter var bilen vanskelig å få start på når det var veldig kaldt(20minus). Bilen sveivet, men motoren startet ikke. Holdt vel på i noen minutter ved flere anledninger før jeg fikk liv i den. Mine tanker da var at glødepluggene var gåene, men fikk disse sjekket på verksted da og det var vel bare 1 som ikke gav optimal spenning så de trodde ikke det var det.

 

Hva tror dere det kan være? Lekasje i vakuumslanger? Plugger?

Og kan dette sjekkes ved diagnoseverkøy?(finne noen verdier med luftmasse, ol) Har elm 329 til rådighet om denne kan hjelpe meg med problemet.

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne jo virke som glødepluggene var dårlig. men da skulle det jo gitt seg etter noen min på tomgang..

Har du byttet dieselfilter er lurt å bytte vær høst..

At en diesel ikke starter lett i 20minus kan være noe så enelt som at dieselen ikke er blandet nok ut til slike temp.. Er flere vogntog som har stoppet under kjøring da dieselen har frøset på bilen. p.g.a. fylt tanen nede på kontinentet hvor dem klarer seg med vanellig diesel som fryser på ca -18grader..

 

Har bilen gått langt??? hadde det vært massemåler eller vakumslanger hadde du nok merket det på varm motor også..

 

Men har du muligheten til å sjekke feilkoder så gjør det først..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet dieselfilter på forrige service, altså ca 15k siden.

 

Bilen er gått 150k.

 

Pappa sin Diesel starter like lett i -20 som i +20 og lukter heller ingenting ved oppstart :( Riktignok en nyere bil, men min burde vel strengt tatt vært slik den og dersom den er i tipptopp stand? Eller blir det feil å mene ?

 

Har du noen formeninger om hva det kan være da? For jeg mener at lukta går vekk ved varmere motor. En annen ting er at det kommer veldig mye hvit røyk når det er kaldt.!" Har dette noe og si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110hk får du ikke ut 150hk med bare chip.

 

Hvor ofte man burde bytte dieselfilter er jo mange faktorer som spiller inn. hvor mye urenheter som har kommet inn i tank, kondens/vann. hvor bra er tankene der du fyller diesel.. drenerer du filteret ofte..

 

Så derfor bytter jeg det vær høst bare for å være på den sikre siden.. koster jo bare par hundre lapper for nytt og er maks 10-15min jobb fra du åpner pansere.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår