Gå til innhold

Ulyd i hjul 850 stasjonsvogn

Ranger emnet


Anwo91

Anbefalte innlegg

Like etter jeg la om til vinterdekk begynte jeg å høre denne ulingen i et av hjulene. Konkluderte med at det kanskje var hjulene som begynte å bli dårlige/gamle. Var også litt ubalanse.

 

Ikke lenge etter, kjøpte jeg meg nye dekk og felger. Men lyden var der fortsatt.

Har sjekket etter slakk i hjullager, men har ikke funnet noe.

 

Lyden har også en tendens til å delvis forsvinne når jeg kjører med høyre side på is, speilblank is. Den er hørbar ved ca 50km/t, og forsvinner ikke ved høyere hastigheter, men øker i frekvens. Er heller ingen forskjell om jeg svinger til høyre eller venstre.

Synes også lyden er lite hørbar når bilen er kald, men øker etterhver som jeg kjører, til det når et makspunkt.

 

Tror at lyden kommer fra høyre forhjul.

 

På videoen hører du lyden. Jeg synes den høres best på slutten. Fart: 80-120-80

 

 

 

Noen forslag om hva dette kan være?

Endret av Anwo91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bedre stereo da forsvinner ulyden babyhmm?

 

 

Hørtes ut som ett defekt hjullager. det trenger ikke være slakke i lagere for det om det er dårlig. har vært bortig noen ganger at det har kommet litt dritt inn i lagere som sliter på rullene i lagere slik at dem lager lyd..

Stoler ikke helt på hukomelsen min men lurer på om ikke du skifter ut hele greia på den framme, er 4 skruer og drivknuten som holder den på plass..

Er det slik løsning bruer ikke lagrene å være billig så da må du vite sikkert at det er det..

 

Men om dette med en gang etter at du byttet over til vinterdekk????

Satt du på rette bolter til vinterfelgene at du ikke har satt noen som er litt lengere å tar i noe???

 

Du kan jo prøve å jekke opp bilen foran å sette den på bukker så prøve å surre hjulet rundt å kjenne om du kan kjenne noe. men ha begge hjulene i luften..

 

Du kan jo også da starte bilen å sette den i gir så gi litt gass å høre om lyden er der enda.. vis du hører den da vill det jo være lett å finne ut hvor den kommer fra..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden dukka opp et par uker etter omlegging. Boltene er de samme på sommer og vinter. Og fikk jo med nye bolter på de nye felgene. Ingen forskjell.

 

Har prøvd å jekke opp bilen for å kjenne etter, men finner ikke noe unormalt.

Men det å starte bilen med fronten i lufta her jeg ikke tenkt på, så det skal jeg prøve på mandag etter jobb. Har bare en liten jekk hjemme som synker ned i jorda. På jobb bruker jeg en palletruck.

 

Synes det er rart at lyden nesten forsvinner når jeg kjører på is..

 

 

EDIT:

 

Har kjent en slags slakke/klakking når jeg roterer venstre bakhjul fram og tilbake, samt brent lukt derfra etter kjøring. kan være gummilukt.

Endret av Anwo91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag fikk jeg tid til å prøve å jekke opp fronten og snurre på hjulene. Ingen ulyd eller noe.

så jeg starta biln og gassa på til speedometeret var på 80-100. Da hørte jeg lyden fra høyre framhjul, men veldig svakt, knapt hørbar.

 

Så jeg kjørte da på Meca, og lånte en mekaniker for å høre på lyden. Han konkluderte med en gang at det var hjullager høyre fram.

 

Så nå har jeg vært på Biltema å kjøpt et hjullager til 599,- og satser på at det hvertfall vil fungere de neste 50 000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår