Gå til innhold
Bilforumet.no
hvlaugen

Speedometer fungerer ikke, instrumentpanel og fartsgiver på kasse er byttet

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

har en Audi 100 typ44 90 modell der speedometer ikke fungerer, har byttet fartsgiveren på girkassen, og byttet instrumentpanelet uten noen forandring. noen som har noen tips til hva det kan være? er det relè eller sikring på dette? eller kan det være ledningsbrud noen steder?

-Håvar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om alt annet i instrumentpanelet fungerer så er det enten ikke kontakt mellom selve speedometerklokken og printplaten, brudd bane® på printplaten eller speedometeret er defekt.

Ofte ved slike feil så fikses det ved å demontere / løsne speedometerklokken fra printplaten og så montere det tilbake. Speedometeret får kontakt via fire pinner (klemkontakter) som går gjennom kretskortet. Bildet under er av panel til Audi 80 men er samme patent på 100.

KontaktpunkterinstrpanelAudi80.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ikke litt rart at det skal være slik på 2 panel da? har byttet et som jeg vet fungerer, vet du hvilken farge det er på ledningene på kontakten som skal inn i instrumentpanelet som kommer fra gearkassen? at det evt er strømbrudd mellom kasse og panel? kan demontere panelet imorgen å se om jeg finner noe feil på det likevell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
er det ikke litt rart at det skal være slik på 2 panel da? har byttet et som jeg vet fungerer, vet du hvilken farge det er på ledningene på kontakten som skal inn i instrumentpanelet som kommer fra gearkassen? at det evt er strømbrudd mellom kasse og panel? kan demontere panelet imorgen å se om jeg finner noe feil på det likevell.

Mål om du har + på svart/ble ledning til giver på kassen (via sikring 12?). Mål så om du har kontakt mellom brun/rød ledning i plugg til giveren og pinne 4 i plugg T26 (inn til instrumentpanel).

Tegninger;

118-131 Reversing, Number Plate, Engine Bay and Boot Lights, Washer Jets.jpg -- Quattro73

158-169 Dashboard II -Speedometer.jpg -- Quattro73

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått et problem med speedometeret mitt her også...

Det er altså kilometer- og tripteller som har stoppet. Speedometernåla viser normalt. Alt annet i panelet virker fint.

Kjørte 1,8 km før det stod stille. Begge stoppet likt. Jeg tok ut instrumentpanelet og byttet hele speedometerklokka med ett jeg visste fungerte. Puttet det sammen igjen, og tok bilen på en tur. Kjørte 2,3 km og stoppet bilen. Da jeg skulle kjøre igjen da, så stod det stille resten av turen.

Hva er det for enhet som sender signal til kilometer- og triptelleren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.