Gå til innhold

Hvordan skifte reg-reim / avjustere hydraulisk strammer uten spesial verktøy?


Gokky

Anbefalte innlegg

skal bytte veiv tetning på ein fiesta, 1,3 zetec 16v :wonder:

 

noen som har teknisk info ang register bytte?(innstillinger, stramming, låsing, posisjoner osv.)

 

er hydraulisk strammer på reg.reim. hvordan få av-justere denne på best muligmåte uten spesialverktøy?

 

legg gjerne med bilder/1-2-3 guide osv hvis mulig av reg-reim skifte.

 

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,25 da, 1,3 er støtstangmotor.

 

Du må nesten ha låseverktøy da hjulene både på kam og veiv kun er klemt fast. Altså ingen kiler

 

Ta av toppdeksel, dynamo, motorfeste, dynamoreim og alt annet som er i veien. Vri motor til sporet i bakkant på kammene flukter med topplokk. Legg et 5 mm flatjern inn i sporet, slik at kammene låses. Løsne kamdrev (kammene må holdes igjen på sekskant mellom syl 1 og 2 ellers knekker de)

 

Vri motor ca en halv runde MOT rotasjonsretning. Skru ut svinghjulsføler. Bruk en 8 mm bolt eller lignende i hullet og sørg for at den treffer et hull i svinghjulet. Så kan du løsne senterbolt på veiv. Sitter hardt, husker ikke moment.

Så er det bare å demontere reimhjul og deksel, ta av reim og registerdrev.

 

Bytt tetning

 

Strammeren demonterer du, og setter den i skrustikka. Press den sammen og sett en tynn borr i hullet slik at strammeren låses sammentrykket. Gjenmonter

 

Så monterer du registerdrev, reim, nedre deksel og reimskive. Du MÅ ha ny senterbolt, trekk til det du klarer med en latmannsarm. Mener det er 45NM + 90 grader= hardt

 

Ta ut bolt fra svinghjulet, fjern en bolt i blokka innenfor/ved høyre indre drivledd. Sett inn en låsedor her. Ta ut tennplugg nr 1, sett en lang skrutrekker el l. mot stempelet bare for å være sikker.

Vri motor MED rotasjonsretning, kontroller at stempel nr1 går mot øvre dødpunkt, til den stopper mot låsedoren. Kontroller at stempel 1 er på topp.

Ta ut bor fra strammer, trekk til kamdrev med riktig moment. 6 NM hvis jeg husker rett.

Så er det bare å fjerne låsinger og montere resten

 

Men du må ha låseverktøy. Får sett hos Biltema for 500,-

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår