Gå til innhold

Tesla Model S stilles ut på Alnabru denne uken!

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Her er et innlegg jeg skrev i et annet forum fra mitt besøk hos Tesla på Alnabru i dag:

 

Da var besøket overstått. Det var ganske mange der når jeg kom, og flere ble det i løpet av besøket. Var der en snau halvtime og kikket.

 

Dashboard

Fikk sittet både i baksete, passasjersete foran og førersetet foran.

Når jeg satt meg bak rattet ble jeg rett og slett litt satt ut over hvor moderne bilen føltes. Betjeningen av 17" skjermen var som å håndtere en iPad. Menyene var oversiktlige og enkle. Bak rattet glemte jeg meg rett og slett litt bort og ble kanskje sittende litt lenger enn jeg burde mtp alle som ventet tålmodig :) Etter å ha sittet bak rattet i Model S blir det en enda større nedtur å måtte kjøre Passaten et halvt år til.

Finishen var feilfri og lekker! Om man liker moderne interiør overgår bilen helt klart A6, 5-serie mm. Å betjene ting som temperatur, setevarme etc. fra skjermen trodde jeg skulle bli knotete, men jeg traff med enkelhet uten å måtte nistirre på skjermen.

 

bilde1.jpg

 

Bagasjerom

Bagasjerommet var litt mindre enn forventet. Utformingen gjør det mindre praktisk enn en vanlig stasjonsvogn, men det dype og store hullet i bagasjerommet tror jeg vil passe perfekt å legge deler av barnevognen i. Målte hullet til å være 40 cm bredt, 95 cm langt og 25cm dypt.

Bagasjerommet foran var også litt mindre enn forventet, men god plass til 2-3 bager, evt. helgens handleposer.

Jeg ble litt skuffet over bagasjeplassen. Bakgrunnen for skuffelsen var at bagasjerommet målt i liter skulle være langt større enn Passaten. Det er mulig det er større enn Passaten i volum, men Passaten er mer praktisk med sitt firkantede bagasjerom. Jeg er ikke i tvil om at jeg får inn mer i Model S, men når man blir forespeilet at lastekapasiteten skal være enorm, for så å oppleve den som kun litt bedre enn det du har i dag, blir man litt skuffet. Pakker man smart får man inn mye mer i Model S, så det blir nok kjøp. Men som sagt, ble litt skuffet.

 

Seter

Forsetene var gode og passe myke. De har nok dårlig sidestøtte ved aktiv kjøring, men de føltes gode og støttende generelt sett. De var lette å justere, og jeg fant raskt en god sittestilling.

 

Baksetet derimot synes jeg var mindre enn forventet. Jeg er ca 187cm. Jeg skallet ikke i taket, men det var ikke mye å gå på. Nakkestøttene ga ingen støtte for meg og sitteputen kunne med fordel vært lenger. Også i baksetet oppleves bilen som svært moderne, og finishen var feilfri.

I mine øyne vil E-klasse og 5-serie være mer komfortable langturbiler for voksne personer i baksetet med høyde over 180cm.

Kort fortalt påpeker jeg at en bil med kupeform ikke gir den samme romfølelsen i baksetet som en stasjonsvogn, men jeg hadde foretrukket baksetet i en CLS fremfor Model S.

 

Eksteriør

Det er bare en ting å si: lekkert! Jeg synes bilen er pen på bilder, men å se den i virkeligheten var allikevel overraskende positivt. Den er bred, ganske lav og har svært pene linjer. Det er tydelig at de har lagt innsats i å gjøre bilen pen, samtidig som dette på enkelte punkter går ut over interiørplass, bagasjeplass etc.

Bilen hadde 19" felger og jeg var redd dette ville se smått ut, men i mine øyne er 19" en perfekt mellomting av størrelse og komfort. Kommer ikke til å gå for 21" etter at jeg har sett bilen med 19".

Synes eksteriøret ligger noen små hakk over Audi A7 og A5 sportback.

 

Dører/dørhåndtak

Setter dette som et eget punkt da jeg var veldig spent på hvordan håndtakene og dørene ville fungere. Helt ærlig trodde jeg at jeg ville valgt ordinære håndtak om det var en opsjon. Å dille med superfancy håndtak trodde jeg bare var en gimmick. Håndtakene fungerte som en drøm. Svært enkle å betjene. Jeg så mange som klønet med dem, men når de hadde testet et par ganger og forstått prinsippet gikk alt problemfritt. Håndtaket sklir elegant ut og døren åpner seg når du berører håndtakets innside. Dørene i seg selv er pene, og glasset er rammefritt. Innsiden av dørene har en pen utforming, så det er åpenbart at design har stått høyt også her.

 

Min konklusjon er at jeg forventet mer på enkelte punkter, samtidig som den overgikk forventningene på andre punkter. Det blir definitivt kjøp, og det morsomme er at den beste opplevelsen gjenstår. Det alle biljournalistene skryter av er kjørefølelsen.

 

Her er noen bilder jeg tok:

 

bilde0001.jpg

 

bilde05.jpg

 

bilde04.jpg

 

bilde03.jpg

 

bilde0002.jpg

 

bilde0003.jpg

 

bilde0004.jpg

 

bilde2.jpg

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bil, men jeg handler ikke El.bil før den kommer opp på samme nivå når det gjelder kjørelengde pr. tank som en drivstoff drevet bil. :)

 

Hvorfor ikke? Bilen jeg har nå klarer fort over 1500km per tank, men det er lenge siden jeg fant ut at det ikke har noen praktisk betydning. Og de gangene jeg er på langtur tar jeg alltid en pause etter ca 30 mil for å gå på do, spise litt og strekke på bena. Med superladerne som er på vei fylles tanken med ca 25 mil på 30 minutter. Omtrent den tiden det tar å gå på do, spise litt og strekke på bena....

 

Hva er kravet ditt? 1000km 2000km? Du er klar over at du får M5 ytelser til Passat pris :) ?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kunne fått Model S for mindre enn det jeg ga for Audi'n.

 

Det ligger hovedsakelig i det du sier over. Nettopp at det tar 30min for 250km.

På A4'en tar det 2,5min for 1200km :)

Når jeg kjører langt alene så er ikke 400km i ett strekk noe problem, stopper for å pisse + pølse og så er det avgårde igjen.

 

Når de passerer 600-700km pr. oppladning så skal en ikke se bort ifra at det står en slik på gårdsplassen istede for drivstoffdrevet bil :)

Men det hadde uansett aldri blitt noe ala Leaf, skulle vært en Model S :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt går Tesla på en opplading? Å er den testet i nordisk miljø med tanke på kulde + batteri og elektronikk?

 

Har erfart at CD-spiller blir ekstrem treg hvis det er kaldt. Så lurer på om samme skjer med den 17" touch skjermen... Er den bakhjulstrekk og mulighet til å koble ut antispinn og stabillasjons kontroll?

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de passerer 600-700km pr. oppladning så skal en ikke se bort ifra at det står en slik på gårdsplassen istede for drivstoffdrevet bil :)

Men det hadde uansett aldri blitt noe ala Leaf, skulle vært en Model S :)

 

Ok. Årsaken til at jeg spør er fordi jeg har lest og hørt hørt det samme argumentet lenge fra forskjellige folk, og minimumskrav til rekkevidde stiger etter hvert som batteriene blir bedre. Har hørt folk si at Leaf ikke er bra nok fordi den ikke har 25 mil rekkevidde, og at elbiler blir bra nok når de har 50 mil. Nå kommer Model S med 50 mil rekkevidde, og da er det 60-70 mil som er kravet :)

 

Om kravet ditt er 60-70 mil kan du bare vente et par år. Panasonic cellene som totalt holder 85kWh i nåværende form utvikles fortløpende, så en 60-70 mil pakke krever bare 20-30% kapasitetsforbedring.

 

Utfordrer deg til å prøvekjøre en Model S når det blir mulig :) Selv sparer jeg bortimot 30.000 i året på bom, drivstoff og årsavgift. Kan ikke få levert min Model S raskt nok, og kan fint leve med at turen må planlegges litt de to gangene i året jeg kjører lenger enn 45 mil i ett strekk :) Resten av året trenger jeg ikke dra til bensinstasjonen, og bilen har full tank hver morgen.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt går Tesla på en opplading? Å er den testet i nordisk miljø med tanke på kulde + batteri og elektronikk?

 

Har erfart at CD-spiller blir ekstrem treg hvis det er kaldt. Så lurer på om samme skjer med den 17" touch skjermen... Er den bakhjulstrekk og mulighet til å koble ut antispinn og stabillasjons kontroll?

Erfaringen fra Roadster er et tap på ca 7% i forhold til estimert rekkevidde dersom varmeapparatet står på full guffe. Model S får varmepumpe-teknologi, så den bruker mindre på oppvarming enn man skulle tro.

 

Men med snittfart 70-80km/t i 10 minus ville jeg påregnet en rekkevidde på ca 40 mil om du kjører pent.

Bilen er kuldetestet ja.

 

Om det blir kaldt i kupeen skjer det samme som med en iPad skjerm. Den blir sikkert litt tregere, men husk at bilens forvarme kan aktiveres fra en app (kommer sikkert til iOS, Android og Windows Phone). Så du kommer aldri til kald bil.

 

Antispinn kan kobles ut. Anbefales ikke med 362hk elektromotor, men det er mulig. Antispinn`en fungerer meget bra, og er langt bedre enn systemet man får på bensin/dieselbiler hvor det er mye treghet i drivverk/motor/bremser.

Endret av Øyvind.H

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på muligheten for å leke seg, de som kjøper en M5 kan jo også kjøre bilen rett ut på en bane og ha det utroli gøy. For og så kjøre på veien og hente unger på skolen (et eksempel :P). Er jo dette så mest sannsynlig lokker kunder til M5 (siden du sammenlignet den med den).

 

Så er Tesla RWD? Kan du koble ut kjøre assistansen så det faktisk går å få den litt sidelengs? :)

 

Syns det var bra kjørelengde jeg da, kunne godt klart meg med det hvis du får med hurtiglader :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Årsaken til at jeg spør er fordi jeg har lest og hørt hørt det samme argumentet lenge fra forskjellige folk, og minimumskrav til rekkevidde stiger etter hvert som batteriene blir bedre. Har hørt folk si at Leaf ikke er bra nok fordi den ikke har 25 mil rekkevidde, og at elbiler blir bra nok når de har 50 mil. Nå kommer Model S med 50 mil rekkevidde, og da er det 60-70 mil som er kravet :)

 

Om kravet ditt er 60-70 mil kan du bare vente et par år. Panasonic cellene som totalt holder 85kWh i nåværende form utvikles fortløpende, så en 60-70 mil pakke krever bare 20-30% kapasitetsforbedring.

 

Utfordrer deg til å prøvekjøre en Model S når det blir mulig :) Selv sparer jeg bortimot 30.000 i året på bom, drivstoff og årsavgift. Kan ikke få levert min Model S raskt nok, og kan fint leve med at turen må planlegges litt de to gangene i året jeg kjører lenger enn 45 mil i ett strekk :) Resten av året trenger jeg ikke dra til bensinstasjonen, og bilen har full tank hver morgen.

 

Har vært borti de personene jeg også, så vet hva du mener :)

 

Jeg har falt for Model S, så blir den levert med en rekkevidde på 6-700km etterhvert er det er sterk kandidat når Audi'n byttes ut ved garantiutløp :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på muligheten for å leke seg, de som kjøper en M5 kan jo også kjøre bilen rett ut på en bane og ha det utroli gøy. For og så kjøre på veien og hente unger på skolen (et eksempel :P). Er jo dette så mest sannsynlig lokker kunder til M5 (siden du sammenlignet den med den).

 

Så er Tesla RWD? Kan du koble ut kjøre assistansen så det faktisk går å få den litt sidelengs? :)

 

Syns det var bra kjørelengde jeg da, kunne godt klart meg med det hvis du får med hurtiglader :)

 

Om du kan legge Tesla sideveis? Med 362 / 416hk elektromotor går nok det utmerket :)

 

Model S kan du også dra ut på bane om du vil, men ikke forvent allverdens med rekkevidde. Kanskje 20-25 mil ved hard kjøring? Grunnen til at jeg sammenlignet med M5 er fordi man her kan kjøpe en helt avgiftsfri familiebil med M5 ytelser, til prisen av en velutstyrt Passat. Så det var vel så mye en prissammenligning som en biltype-sammenligning.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overbevist jeg altså.. Skulle veldig gjerne lagt inn en bestilling :)

 

Men blir vel å vente med å eie en sånn til alle har en, og de begynner å bli skrota :P Så kanskje jeg har råd å kjøpe en til rundt vrakpanten ;) hehe

 

Men hadde vært utroli tøft om jeg kunne fått sett din når du får den :)

 

Eller det var vel en annen i lillestrøm som jeg skulle få kikke på Tesla til :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overbevist jeg altså.. Skulle veldig gjerne lagt inn en bestilling :)

 

Men blir vel å vente med å eie en sånn til alle har en, og de begynner å bli skrota :P Så kanskje jeg har råd å kjøpe en til rundt vrakpanten ;) hehe

 

Men hadde vært utroli tøft om jeg kunne fått sett din når du får den :)

 

Eller det var vel en annen i lillestrøm som jeg skulle få kikke på Tesla til :)

 

Klart folk skal få bli med på prøvetur om de vil! Lånte bort førerplassen i Golfen til en på forumet her som ville teste hvor sprek den var. Spørs om jeg tør det med Model S'en, men passasjersetet lånes villig ut ved anledning :)

 

Så raskt som elbilmarkedet beveger seg skal du ikke se bort ifra at verditapet på Model S blir høyt, men det gjenstår å se.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart folk skal få bli med på prøvetur om de vil! Lånte bort førerplassen i Golfen til en på forumet her som ville teste hvor sprek den var. Spørs om jeg tør det med Model S'en, men passasjersetet lånes villig ut ved anledning :)

 

Jeg trekker kø lapp :bump

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår