Gå til innhold

Webasto ny Sharan - kan automatisk modus deaktiveres?

Ranger emnet


HansenPansen

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med Webasto på min nye VW Sharan 2.0TDI 2013-modell. Den kjører automatisk i tide (og etter min mening utide), men parkeringsvarmerfunksjonen er veldig ustabil. Flammen slukker stadig, og Webastoen "dør" et par minutter etter oppstart. Prøver jeg å starte den igjen, blir det masse røyk og støy, men den brenner i hvert fall. Jeg mistenker at den automatiske modus ødelegger for den manuelle.

 

På min forrige bil var det en Webasto med kun manuell modus. Det virket OK.

 

Finnes det et triks for å deaktivere den automatiske modusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få merkeverkstedet til å se på dette, siden det er en ny bil. Men det skal nok være mulig å programmere bort, ikke at det skal være nødvendig med mindre du BARE driver småkjøring. Det tar hardt på webastoen når den må starte og stoppe veldig ofte.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få merkeverkstedet til å se på dette, siden det er en ny bil. Men det skal nok være mulig å programmere bort, ikke at det skal være nødvendig med mindre du BARE driver småkjøring. Det tar hardt på webastoen når den må starte og stoppe veldig ofte.

 

Takk for tips. Problemet er at merkeverkstedet ikke klarer å reprodusere feilen, bare leser av at flammen har sluknet diverse ganger, og egentlig ikke har peiling på Webasto. Importøren nekter dem å slå av automatikken. På det verste har Webastoen startet og stoppet automatisk 8 ganger i løpet av en drøy halvtime på vei til jobb (via barnehage, apotek, bensinstasjon, bilverksted, barnehagen på nytt etc). Når det er 5 plussgrader gidder jeg jo ikke å sette på Webastoen manuelt og la den brenne mens bilen står parkert.

 

Jeg kan ikke skjønne at det kan være fornuftig at denne automatikken ikke lar seg deaktivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fjerne automatisk start. Brenneren starter når det blir en viss temperatur ute og dette skjer hver gang du starter bilen og det er litt kjølig. Alternativet, er å fjerne temperatur føleren til varmeren. Ikke sikker på hvor i motor rommet den er på 2013. Men på min 2003 så er den på førersiden under viskerne. Da må du ha en mulighet til å starte varmeren manuelt og når du vil det selv. Jeg bygde systemet ut med fjernkontroll og full comfort enhet. Så nå kan jeg sette varmeren til å starte når jeg vil :-) Er du sikker på at det er weber og ikke eberspächer? Når den driver å starter opptil 8 ganger på kort tid, så soter du ned brennkammer og glødestiften. Til slutt ryker det bare no jævli og varmeren starter ikke. Enkleste er å dra til noen som driver med weber eller vist du har eberspächer. Var slik jeg fant ut hvor den jævla termostaten var og fikk fjernet den for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fjerne automatisk start. Brenneren starter når det blir en viss temperatur ute og dette skjer hver gang du starter bilen og det er litt kjølig. Alternativet, er å fjerne temperaturføleren til varmeren. Ikke sikker på hvor i motor rommet den er på 2013. Men på min 2003 så er den på førersiden under viskerne. Da må du ha en mulighet til å starte varmeren manuelt og når du vil det selv. Jeg bygde systemet ut med fjernkontroll og full comfort enhet. Så nå kan jeg sette varmeren til å starte når jeg vil :-) Er du sikker på at det er weber og ikke eberspächer? Når den driver å starter opptil 8 ganger på kort tid, så soter du ned brennkammer og glødestiften. Til slutt ryker det bare no jævli og varmeren starter ikke. Enkleste er å dra til noen som driver med weber eller vist du har eberspächer. Var slik jeg fant ut hvor den jævla termostaten var og fikk fjernet den for godt.

 

Tusen takk for tips! Dette har jeg nå lagt meg på minne.

Bilen er helt ny, og fortsatt under garanti, så jeg tør ikke gjøre noe med den nå. Nå er faktisk hele Webastoen byttet hos merkeverkstedet. De gikk inn på selve Webastoen og fant langt mer detaljerte feilmeldinger. Jeg håper at den fungerer bra i manuell modus i lang tid, til tross for den uheldige automatikken som også er der. Etter at garantien er ute, skal jeg ta turen til et Webastoverksted og fjerne/bytte ut temperaturføleren. I mellomtiden må jeg bare leve med denne unødvendige drivstoffslukeren og røykutvikleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man såpass mye småkjøring kjøper man ikke bil med dieselmotor.

 

Jeg hører dem sier det. Det som er pussig, er at de jeg kjenner som har hatt problemer med for mye småkjøring, kjører bensinbil (eller el-bil, men de er vel ikke bedre på langkjøring heller). Jeg hadde blant annet en kollega som måtte berges gang på gang med en 3 år gammel BMW5-serie, inntil hun la inn en tur på motorveien med lav giring hver uke. Men jeg innrømmer at jeg har litt sviktende statistisk grunnlag. Dessuten kan jo bensinbilene ha blitt bedre de siste årene.

 

Dieselbilkjørerne jeg kjenner har stort sett bare problemer med den automatiske Webastoen (som egentlig forutsetter at man unngår kortere turer enn 15 minutter). Derfor kjøpte jeg manuell Webasto. Problemet var at automatikken var der likevel...

 

Min forrige bil hadde bare manuell Webasto som ble benyttet flittig før hver kaldstart når temperaturen var et par plussgrader eller lavere. Den hadde samme oljenivå før og etter hver service, og jeg tror den var rimelig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiellt VW/Audi dieselmotorer liker ikke småkjøring. Eksoskjøleren tetter seg fort. Bytta ufattelig mange av de på biler som tilogmed har gått under 10000km.

Siden du har Webasto med fjernkontroll stopper ikke varmeren å gå når motoren skrues av hvis du har starta den manuellt med fjernkontrollen. Da kan webastoen stå å gå mens du f.eks er på butikken. Da stopper den 30min etter den ble aktivert (30min er fabrikkinnstillingen, kan endres i MFD)

 

Det med soting gjelder alle diselmotorer forsåvidt. Noen gang sett innsuget på en daukjørt diesel? Strupa igjen til knapt 1/3..

Endret av TL3518

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiellt VW/Audi dieselmotorer liker ikke småkjøring. Eksoskjøleren tetter seg fort. Bytta ufattelig mange av de på biler som tilogmed har gått under 10000km.

Siden du har Webasto med fjernkontroll stopper ikke varmeren å gå når motoren skrues av hvis du har starta den manuellt med fjernkontrollen. Da kan webastoen stå å gå mens du f.eks er på butikken. Da stopper den 30min etter den ble aktivert (30min er fabrikkinnstillingen, kan endres i MFD)

 

Det med soting gjelder alle diselmotorer forsåvidt. Noen gang sett innsuget på en daukjørt diesel? Strupa igjen til knapt 1/3..

 

Takk for info. Du har nok langt bedre statistikk enn meg :) Likevel hadde jeg inntrykk av at min forrige bil bare ble sprekere de første 100 000. Jeg passet på jevnlig å gjennomføre noen halv-offensive forbikjøringer og tenkte at det bidro til at den ikke ble daukjørt. Men det var den gamle TDI-motoren (1.9 105 hk). Den nye bilen har CR-diesel og går på enda lavere turtall hvis jeg lar DSG-kassa styre. Dessuten er det enda hakket mer småkjøring nå enn før. Bør jeg gjøre noen tiltak, f eks gire ned til 5. et par minutter i 100-sona, tøffe akselerasjoner ut av rundkjøringer når bilen er varm?

 

Når det gjelder manuell Webasto, vet jeg godt hvordan den oppfører seg. Når det er rundt 0 og kaldere, lar jeg den brenne de 30 minuttene jeg har "satt i gang" selv om jeg har stopp underveis. Men når det er 5 plussgrader pleier jeg ikke å bruke manuell Webasto. Det bør jeg kanskje begynne med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det som er genialt med fjernkontrollen og full parkerings varme pakke. Bilen er god og varm selv om du må inn et sted og det tar litt tid. Min har jeg satt på 60 minutter så stopper ikke før det. Og ikke hat problemer med koksing og sotin i brenneren på varmeren etter det. Fjernkontroll anbefales. Har i tilegg en knapp under dash som jeg trykker på vist jeg vil stoppe varmeren før utgått tid. Er så utrolig deilig å komme inn i stuevarm bil på vinteren. For ikke å nevne at man slipper den fordømte skrapingen av is på rutene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår